Gå til innhold

Spennende software fra IBM


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dette har IBM hatt i mange år. z/Architecture - z/VM, Her kan du bruke _MYE_ mer enn 10 vm pr CP.

Godt poeng, vi har hatt en slik IBM-server på jobben i mangfoldige år. Men den tror jeg koster et par hundre tusen :(

 

Det nye her er vel at det er snakk om x86-baserte servere, som altså er innenfor rekkevidde for langt flere brukere.

 

Får bare håpe IBM (eller noen andre) gir ut slik software separat, så flere kan ha glede av det.

 

Når det gjelder ytelse kan jeg helt ærlig ikke forstå at man skal få så mye gevinst (avhengig av konfigurasjon), men det er jo klart at fleksibiliteten blir enorm med slike løsninger. Mange brukere kjører jo VMWare / VirualPC og liknende idag, nettopp for å kunne bruke én enkelt maskin mer fleksibelt. Men IBM's løsninger har vært mer elegante fordi de kjører flere likestilte OS ved siden av hverandre, imotsetning til VMWare som kjører en typisk host/guest-OS løsning, hvor guest-OS'et har relativt dårlig ytelse.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet er det snakk om software/hardware løsninger bygget rundt Power-arkitekturen. Det vil si de prosessorene som IBM bruker i sine egne unix, og nå etter hvert også linux, servere.

 

Løsningen er nok mest ment for bruk i serverparker der man kan se for seg følgende scenario. En bedrift har 4 rack med til sammen 96 servere. Rackene er satt opp med dette virtualiseringssystemet. Det kjører mange servere allerede på racket. Det har dukket opp behov for en ny database-server med høy kapasitet.

 

Tidligere kunne dette ha medført at 4 nye servere måtte kjøpes inn og brukes som en databaseklynge.

 

Med dette nye systemet vil man kunne bruke konfigureringsverktøyet for dette virtualiseringsverktøyet og opprette 6 nye virtuelle servere på de 6 minst brukte boksene.

 

For bedrifter med store databehov som endres en del over tid vil slike system kunne medføre enorme kostnadsbesparelser.

 

Sun jobber i alle fall med et system av denne typen for tiden, så det er ikke unaturlig at IBM også gjør det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...