Gå til innhold

MIST Frostbite


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ikke for å whine og bitche med dere, men jeg hadde ønsket meg en mer omfattende test. Hva med å putte kjøler'n i maskinen din? Hadde vært morsomt å vite om designen hadde nytt godt av et par eksos vifter (chieftec plassering), og hvordan den hadde fungert i lag med en fanduct (f.eks en slik) koblet på ei eksos vifte i tillegg til den som sitter på kjøler'n. Hadde da vært best å teste det med to like 80mm vifter. Hadde også vært fint å se om ei 80mm vifte hadde utgjort noe forskjell, selv om det kan bli vanskelig å finne noe sånn passe tilsvarende til den som allerede sitter på ribba.

 

Størrelsen kan bli et problem på hovedkort med dårlig plass, i alle fall om du skal benytte en 80mm vifte eller to.

 

Jeg er ikke helt sikker på at dette er tilfellet siden kjøleren er såpass liten nederst ved socketen, og siden vifte-festene er såpass høyt plassert. Dette kunne du testa med å stappe den i maskinen din.

 

Til slutt ønsker jeg meg en kommetar på vekten i forhold til hva som er forsvarlig, og hva den evt. ville bli med to vifter på. Den bruker jo tross alt socket-festet.

 

Håper jeg ikke ble for kravstor nå ;)

Lenke til kommentar
For overklokking er denne type kjølere ikke det beste valget.

 

Har en P4 2.4c som jeg kjører på 3ghz, og på laveste hastighet (2000rpm) ligger jeg på 33 grader idle. Full load ligger den og vipper rundt 50 grader (47-51 i prime95, torture test). Rom temp ligger da på ca. 24 grader.

 

Setter jeg viften til å kjøre på 2200rpm (fremdeles så stillegående at det ikke overdøver resten av komponentene, som også holder et lavt støynivå), og klokker videre til 3.2, ligger temp på noenlunde det samme.

 

Alt i alt er jeg godt fornøyd. At det er kjølere som nok yter enda bedre er det vel liten tvil om, men P4 kjøleren (skal ikke uttale meg om socket a versjonen, har ikke noen erfaringer med denne) holder fint med mindre du skal tyne CPUen for alt den er verdt.

 

Mine specs:

P4 [email protected]

OCZ DDR500@500 (2.5-4-3-7)

ASUS P4C800-E Deluxe hovedkort

Chieftec Dragon (DX-01B-D-U m/USB/FW)

ATI Radeon 9800PRO (Artic Cooling GPU vifte)

1xSeagate 120gb SATA + 1xMaxtor 40gb PATA

Plextor PX-708A DVD+/-RW

2xEKL PAPST Kabinett Vifte 80x80x25mm (begge er 12db, en i front (inn) og en bak (ut). Viften i døren er ikke i bruk.)

 

Håper dette hjelper noen! :)

 

EDIT:

 

Jeg er ikke helt sikker på at dette er tilfellet siden kjøleren er såpass liten nederst ved socketen, og siden vifte-festene er såpass høyt plassert. Dette kunne du testa med å stappe den i maskinen din.

 

Dette stemmer nok. Den er ikke fullt så gale som enkelte andre, men på mitt hk krasjer den med northbridge heatsinken om jeg har 2 vifter på (eller om jeg plasserer den med viften ned).

 

Til slutt ønsker jeg meg en kommetar på vekten i forhold til hva som er forsvarlig, og hva den evt. ville bli med to vifter på. Den bruker jo tross alt socket-festet.

 

Nå uttaler jeg meg om Socket478 versjonen som sagt, men denne festes med medfølgende plate på baksiden (av hk), og ikke i socket-festet. Vekten er vel ca. 100 gram over det som er spesifisert av Intel, men jeg har flyttet pcn min både titt og ofte, uten at jeg noen gang har opplevd det som ett problem.

 

Bruker du SocketA versjonen, og om denne festes rett på socket-festet, så bør du nok være noe mer forsiktig, men jeg tror fremdeles ikke dette er noe stort problem. Dette er dog bare synsing fra min side. ;)

Endret av j0sh
Lenke til kommentar

Men j0sh, er det ikke slikt at P4 har en tendens til å klokke seg selv ned når den blir for varm? Tenker da at CPU'en kansje ikke går på 3.2GHz mens du spiller, men at det gjør det når den idler. Er kanskje ute på dypt vann nå, men jeg tar sjangsen. Dessuten så er det nok en del forskjell på socket 478 og socket A versjonene. Allikevel så er det kanskje ikke SÅ store forskjeller ;)

Lenke til kommentar

Den vil ikke klokke seg ned, men når den kommer opp mot farlige temperaturer (langt høyere enn du noengang vil nå med en P4-kjøler) vil den iverksette CPU Throttling. Den vil fortsatt holde samme klokkefrekvens, men vil utføre instruksjoner bare for annenhvert klokkeslag osv. avhengig av temperatur.

 

Mer nærgående kjølertester vil nok ikke bli noe av, da det tar uforholdsmessig mye tid og innsats, og ikke vil være aktuelt for en vesentlig andel av leserne. I spesielle tilfeller vil vi nok likevel utvide testingen noe.

Lenke til kommentar
Mer nærgående kjølertester vil nok ikke bli noe av, da det tar uforholdsmessig mye tid og innsats, og ikke vil være aktuelt for en vesentlig andel av leserne. I spesielle tilfeller vil vi nok likevel utvide testingen noe.

Ok, men vær nå i alle fall så snill å nevne fordeler/ulemper når de er der. Testene blir lett kjedelige og svært like hvis dere bare kommer med slike i fremtiden.

Lenke til kommentar

Jeg savner en reell sammenligning med den forrige Mist kjøleren som har to vifter (har den nå, og er ganske fornøyd med den). Samt at siden denne kjøleren er uten tvil laget for å kjøle bra nok med svakt støynivå så syntes jeg det er rart dere ikke tester støynivå, men bare nevner at den ikke egner seg for overklokking. Jeg ser at websiten og og forumet handler hovedsaklig om overklokking, men jeg savner mer fokus på støynivå som i dagens PCer har vært neglisjert alt for lenge.

 

Hva med en "støyfripc.no" site også? :-)

Lenke til kommentar

Støynivået er en ting som, i framtiden, vil bli tatt hensyn til i våre tester. Vi har bare ett problem, og det er å finne et instrument eller en metode som passer for det bruksområdet vi opererer innen.

 

For de som ikke vet om det, vil vi i overskuelig framtid gå over til å benytte en kjølerdatabase der dere kan sammenlikne forskjellige kjølere selv. Vi har stor tro på dette verktøyet, i og med at vi hadde en meget populær kjølerdatabase før. Den ble imidlertid utdatert, var unøyaktig og lite praktisk - så vi har siden høsten i fjor utviklet et nytt system. Jeg kan ikke si noe nøyaktig tidspunkt for når den kommer på plass, men vi håper å kunne lansere den så fort som mulig.

 

Vi setter også stor pris på tilbakemeldinger med erfaringer på de produktene vi tester. All takk til jOsh som deler sine erfaringer! De er et nyttig supplement til våre testdata. Testbenken er på mange måter ennå ny for oss, men med slike tilbakemeldinger vinner vi stadig nye erfaringer. At testbenken er et pålitelig og vanvittig bra verktøy er det i alle fall ingen tvil om! :)

Lenke til kommentar

Ulemper

- Ikke for overklokkere

Trodde MIST kjølerne var beregnet for lavt støy jeg. Ikke overklokking.

Hvordan kan man da forsvare "ikke for overklokkere" som en ulempe?

 

Skal jeg si "denne bilen er ikke for de blinde"?

selvfølgelig er ikke bilen for de blinde, og det sier seg vel selv.. :dontgetit:

sier seg vel selv oxo at kjøleren ikke er for overklokkere, så hvorfor ta det med som et minus?

nei.. vurder produktet utifra hva det er beregnet på. gjør det jobben sin (som den faktisk gjør, så gi + for det da)! Men ikke gi minus for noe den ikke er beregnet til å ikke gjøre ;)

 

Han over klarte jo å klokke fra 2.4 til 3 på lavest rpm.. et lite paradoks her kanskje? :p

Lenke til kommentar

Så, eh, et lite spørsmål bare. I testen skriver dere at temperaturen vil ligge ca 20 grader over romtemperatur ved en gitt klokkehastighet. I en datamaskin vil vel dette bety 20 grader over temperaturen inne i kassen? JEg vet ikke, men som sagt, med min AMD XP Palomino 1800 kjølt av en Frostbite så har jeg rundt 40 grader i kassen (mye kort, og bare en vifteplass i det kabinettet jeg benytter meg av nå. Får nytt LePont kabinett om et par dager, eller dvs jeg har det i posten, men må få lønn først, noe som skjer rudnt den 15ende.) og da ligger den og surrer på en 52 grader eller så med full gass på viften.

Lenke til kommentar

Denne kjøleren er jo basert på heatpipe, og slik jeg ser det ut i fra designet må den stå montert vertikalt på prosessoren (som må ligge horisontalt) for å få noen effekt av heatpipen. Dette var tilfellet med testbenken deres, men om man ser på hvordan de fleste kabinetter er i dag så vil montering av hovedkort i feks et miditower føre til at kjøleren monteres feil... dvs. liggende/hengende på prosessoren med dertil redusert kjøleevne. Ser man på andre heatpipebaserte løsninger som feks coolermaster sin model under tilnavnet "alps" (tror jeg) og diverse zalman kjøleløsninger for skjermkort så er heatpipen montert slik at den fungerer uavhengig av om hovedkortet ligger eller står. Faren for å montere en slik kjøler feil er stor.

Lenke til kommentar

Strupstad: Hvilken side har testet kjøleren? Hva er _navnet_ på den siden? Der har du årsaken til at det nevnes som en ulempe. Men dersom folk baserer sine kjøp på hva som står i fordeler / ulemper -boksen, har de ikke skjønt særlig mye. Les teksten, det der der det framgår hva vi mener er et korrekt bruksområde for produktene vi tester. :)

Lenke til kommentar

Jeg skulle montere denne på mitt Abit AI7 hk idag, men det må jo være noe fullstendig galt med konstruksjonen på dennen kjøleren?

 

Den plata som står under hk'et som du fester skruene i går jo oppi hk'et under (de små "transistor" tappene under hk rett under cpu).

 

Blir ikke dette full kortslutning? Jeg tok av kjøleren igjen, og det var faktisk merker i lakken her...så noe må jo være galt? :cry:

 

Ellers så passer jo kjøleren bare "feil vei" på Abit hk pågrunn av en idiotisk høy northbridge kjøler. Men det har ikke så mye å si egentlig...

 

Eller er det noe jeg gjør feil?

 

rekkefølgen blir jo (fra bunnen)

 

1. festebrakket

2. hk

3. cpu

4. kjølepasta

5. kjøler

 

Må jeg ha noen avstandsstykker under eller noe i den duren?

 

Ja, jeg har satt den på riktig vei...ihvertfall ifølge tegninga.

Endret av iceraven
Lenke til kommentar
Den plata som står under hk'et som du fester skruene i går jo oppi hk'et under (de små "transistor" tappene under hk rett under cpu).

 

Jeg reagerte også på dette, men den gjør faktisk ikke det (om den gjør det har det ingenting å si). Bare pass på at du monterer "platen" rett vei... ;)

 

Og hva er "feil vei"? Jeg har viften plassert mot toppen av kabinettet (blåser nedover mot slotene osv.), og dette fungerer som bare det. Hadde i utgangspunktet tenkt å plassere den slik at den varme luften kom ut under PSU'en, og at den dermed ble blåst ut via denne (andre vei mao :D ), men det ser ikke ut til å gjøre noe at den er plassert som den er.

Lenke til kommentar
Så det gjør ingenting at en plate som leder strøm faktisk er i kontakt med de loddepunkt dingsene under der? Ville da tro at det førte til full kortslutning...jeg har satt den rett vei ville jeg tro...ihvertfall ifølge tegninga..

Som sagt, jeg (regner med at jeg) har samme platen, og det fungerer utmerket. Tviler på at de hadde laget hverken kjøler-feste eller hk som ikke var i henhold til alle standarder... :shrug:

 

EDIT: Kan komme med ett supplement til den tidligere posten min: Om jeg kjører viften på full pinne (dvs. 3250rpm i følge Asus Probe. Dette bråker litt, men ikke mer enn at det nesten ikke er hørbart med litt musikk på, eller når jeg spiller) og har den klokket @3ghz ligger tempen på +/- 40 grader (!). Samme komponenter og rom temp., og fremdeles torture-test i prime95.

Endret av j0sh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...