Gå til innhold

Med digitalt speilrefleks i julen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På 10D er det mulig å sette en Custom Function slik at det er umulig å ta bilder når du ikke har CF-kortet i kameraet. Skjønt, jeg er ikke helt sikker på hvordan du klarte å ta flere bilder uten CF kortet inni - 8-tallet som vanligvis viser hvor mange bilder du har igjen i bufferet er jo borte!

 

Uansett - jeg hadde en relativt rolig fotojul i Yorkshire i england i år - hadde med meg en D60, men de helt store og banebrytende bildene uteble.

 

H

Lenke til kommentar
Har noen andre noen gode eller dårlige fotoerfaringer fra årets jul?

Hehe, artig lesing!

Neste jul, kan du få låne mitt S45, mot midlertidig bytte mot 10D-en. :D

Har selv tatt lite bilder i julen. Idag fikk jeg mitt første "foto-oppdrag" :) En som ville ha digitale bilder av en bil som skulle selges. Det var overskyet ute, og jeg trodde bildene ble bra. Men bare 2-3 av ca 10 bilder ble klare. De andre var litt uskarpe. Brukte ikke blits. Er vel intet håp for de uskarpe bildene?

Brukte P-modus, noe som ligner på Auto. Lukketiden ble rundt 1/10 og 8/10. Alle bildene som andre tok, ble uskarpe. Prøvde selvfølgelig å holde kameraet i ro men.. Har stativ, men trodde det var såpass med lys at det skulle gå greit.

Ingenting i photoshop en kan gjøre for å få bildene til å bli bedre vel? (tror selv ikke det da)

Om jeg krymper bildene til internett-størrelser kan dem sikkert brukes i annonser.

 

Forøvrig virker det tåplig at det i det hele tatt går an å ta bilder, uten minnekort. Men det er vel enda en grunn til å ha flere små kort, enn ett stort. Etter at jeg nå fikk meg kortleser, har jeg også merket at kortet har en tendens til å bli stående der :/

Endret av Jove
Lenke til kommentar
På 10D er det mulig å sette en Custom Function slik at det er umulig å ta bilder når du ikke har CF-kortet i kameraet.

Vet det, men denne er ikke skrudd på som standard.

 

Det er et 9-tall på 10D :-) Uansett er fravær av et tall man normalt ikke legger så mye merke til åpenbart ikke et godt nok varsel av at det ikke er noe minnekort i kameraet.

Lenke til kommentar

hehe... der trakk jeg på smilebåndet... morsomt morsomt

tok rundt 40 bilder på julaften og tenkte ikke på antirøde øyne blitsen :angry: ... så med gjennomsnittlig 5 personer pr bilde som alle ser slik ut :wow: (bare med røde øyne) blir det ca 200 røde øyne å fjerne ..... :scared:

noen som vet om noe pårogramm som gjør det automatisk? :)

MLW: Jeg hadde med meg ekstra CF kort som jeg ikke fikk bruk for hihi.,..

Lenke til kommentar
hehe... der trakk jeg på smilebåndet... morsomt morsomt

tok rundt 40 bilder på julaften og tenkte ikke på antirøde øyne blitsen  ... så med gjennomsnittlig 5 personer pr bilde som alle ser slik ut  (bare med røde øyne) blir det ca 200 røde øyne å fjerne .....

 

40*5=200

 

Alt fint der, så lenge alle du fotograferte var utkledd som sjørøvere, med en øyelapp hver... :p

 

(Flisespikking er veldig gøy)

Lenke til kommentar

Morsom artikkel.

 

Fikk meg til å minnes min pure fotoungdom, hadde et Pratica kamera da, og som den "smarte" jeg er; hadde jeg oppdaget at en kunne få 37 bilder på en film.

Dette gikk jo veldig bra, men sparingen min resulterte i at filmen ikke gikk rundt DEN gangen da den virkelig burde gjort det. Vel, ingen bilder og det gikk lang tid før jeg oppfattet at filmen ikke gikk rundt.

 

Minner litt om det å glemme minnekortet.

 

Apropos minnekort, les artikkelen jeg skrev forleden på ITpro

ITpro artikkel

Lenke til kommentar

jeg har tatt en del bilder i jul med canon a60. et problem som jeg håper er løst med neste kamera jeg investerer i er den trege autofokusen. Har fått mange utrolig rare og tildels horrible :D ansiktsuttrykk på personer som tror at bilde er allerede tatt eller "hvorfor bruker han så lang tid / virker kameraet? " osv.

 

Noen av bildene har også blitt ubruklige pga. min utålmodighet med den trege autofokusen. Håper at mitt neste kamera vil være bedre egnet til å ta øyeblikksbilder!

Lenke til kommentar

En fantastisk artikkel!! Endelig noen som setter fokus på behov. En DSLR dekker ikke alle behov, ei heller en Exilim. Alt til sitt bruk.

 

Apropos minnebrikker. Fattern hadde en gammel helmanuell SLR. Da jeg ble født brant han av 20-30 bilder og reiste hjem happy som bare det for å fremkalle... men ingen film!! Senere skilte mamma og pappa lag. Om det er en sammenheng, vites ikke. Moral: Husk minnebrikker!!!

Lenke til kommentar

Siste helga før jul dro jeg på julebesøk ut mot kysten, og i håp om å få tatt noen bra naturbilder dro jeg med det nye kamerautstyret fra jobben utover.

På slutten av turen må vi ta ferje, og for at kjedsomheten ikke skal ta overhånd tar jeg med hus og ett objektiv opp i salongen. Vidvinkelobjektiv.

 

På slutten av overfarten drister jeg meg ut på det bikkjekalde dekket, og hva ser jeg: Jo, 5 havørner lander på en holme noen hundre meter unna. Alle tiders motiv, perfekt lys, og utrolig vakker bakgrunn.

 

Og utrolig bittert å stå der med et vidvinkelobjektiv på 1Ds'en som gjør at blinkskuddet viser 5 små svarte prikker på en holme.

 

-Are-

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...