Gå til innhold

Potensielt flytte Altibox Hjemmesentral


Anbefalte innlegg

Hei, 

 

Vi pusser opp og jeg undersøker dermed muligheten til å flytte Altibox hjemmesentral som tidligere eier plasserte midt i stua. Jeg ønsker å ha den på et teknisk rom. 

 

Vi lekter ned taket i visse deler av huset for å legge spoter i taket og skjult kabelføring til nye kurser. 

Jeg ønsker å få med en fiberkabel skjult i taket for å plassere sentral i teknisk rom. 

 

Vi har en 5 m lang kabel på utsiden av veggen, hvor den går igjennom veggen og til en boks på innsiden av stua. Der går en kort fiberkabel til FMG-sentralen. Se vedlegg.

 

Det betyr at jeg må få tak i en 30 m lang kabel fra boks på vegg ute til boks på vegg inne.

- Er dette mulig å ordne selv?

- Har ikke sett i boksene, men mest sannsynlig er det vel ingen spleising av fiberkabler i den prosessen der?

- Hvordan kabel må jeg skaffe?

 

Har mål om å trekke doble cat 6 fra de fleste rommene til dette tekniske rommet samtidig.

Takk for hjelp.

post-332402-0-12560400-1566464242_thumb.png

Endret av Phithor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

LC to LC Female Fiber Coupler SM Single Mode Optical Adapter

30M LC/UPC to LC/UPC Fiber Patch Cord Jumper Cable SM Simplex

 

Men vi vet ingen hvor lang fiberen er, godt mulig du må ha kraftigere transceiver (10 KM er vanlig) men finnes vel 40 KM.

 

Finnes vel med SC kontakter også.

 

Må du terminere fiberen også, fordi de fiberen ikke kan legges i rør blir det hele vanskeligere og gjøre selv.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

- Har ikke sett i boksene, men mest sannsynlig er det vel ingen spleising av fiberkabler i den prosessen der?.

 

Hvis installasjonen er som hos meg, så er fiberen spleiset/sveiset i boksen på utvendig vegg.

Opprinnelig gikk det en fiberkabel fra denne utvendige boksen rett til den gamle hjemmesentralen, men da jeg fikk FMG, så ble det montert en liten koblingsboks foran FMG, med en kort fiberkabel fra koblingsboks til FMG.

 

Det enkleste ville vel være å plassere denne koblingsboksen oppunder taket (skjult) og trekke en fiberkabel derfra til det tekniske rommet, men jeg vet ikke om det lar seg gjennomføre.

 

Det enkleste

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Det betyr at jeg må få tak i en 30 m lang kabel fra boks på vegg ute til boks på vegg inne.

- Er dette mulig å ordne selv?

 

Nei, dette må du ha montør til å fikse. Jeg vil foreslå at du tar å ringer Altibox og hører om de kan sende en montør på befaring, og få dem til å fikse det for deg. De må bare skjøte på en ny fiber kabel og trekke den til hvor den skal, og sette opp skjøteboks. Vær obs på at enkelte montører kan være motvillig til å sette opp skjøteboks og lar bare kabelen være uten å sitte opp boks.

 

Sørg for at de setter opp boks, da de ellers må sitte opp dette helt på nytt igjen om det er noe som knekker, og disse fiberkablene knekker ganske lett. Det er faktisk såpass utrolig at jeg jobbet for et av vestlandets største energiselskap og der var det montører som hadde denne idiotiske uvanen. Ikke tolerer det! 

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...