Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Hjelp! Skade på leilighet mellom kontraktsignering og overtagelse


Vår13

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sameiets forsikring dekker vell ikke innbo, men en kan jo alltids forhøre seg og lese avtalen. 

Nei, jeg har egen innbo forsikring, men får beskjed av forsikringsselskapet om at denne ikke dekker skade på gulv. Det er det husforsikringen som gjør og denne er jo felles via sameiet. 

Lenke til kommentar

Hva er eventuelt grunnen til at sameiets bygningsforsikring ikke skulle dekke dette? 

 

Jeg foreslår at du eller ny eier kontakter forsikringsselskapet på mandag direkte (ikke gå via styreleder i sameiet) og legger frem saken. De vil antagelig be om at det er styreleder som skal melde skaden, men da får du i hvert fall svar på om dette er noe som dekkes. Om man går til styreleder først, får man erfaringsmessig dessverre ofte feilaktige svar om at dekningsmessige skader ikke dekkes, enten pga. ren uvitenhet, eller fordi sameiet som helhet vil tjene på å ha minst mulig registrerte forsikringssaker og erstatningsutbetalinger fra selskapet.

 

Lenke til kommentar

Hva er eventuelt grunnen til at sameiets bygningsforsikring ikke skulle dekke dette? 

 

Jeg foreslår at du eller ny eier kontakter forsikringsselskapet på mandag direkte (ikke gå via styreleder i sameiet) og legger frem saken. De vil antagelig be om at det er styreleder som skal melde skaden, men da får du i hvert fall svar på om dette er noe som dekkes. Om man går til styreleder først, får man erfaringsmessig dessverre ofte feilaktige svar om at dekningsmessige skader ikke dekkes, enten pga. ren uvitenhet, eller fordi sameiet som helhet vil tjene på å ha minst mulig registrerte forsikringssaker og erstatningsutbetalinger fra selskapet.

Aha, takk for svar. da skal jeg ringe dem direkte mandag morgen!

Lenke til kommentar

Så parketten er sameiets eiendel?

 

Det har ikke noe med saken å gjøre. Sameiet har en kollektiv bygningsforsikring, og hver andelseier betaler på bygningsforsikringen gjennom felleskostnadene. Alle innvendige bygningskomponenter i din egen leilighet er dekket av denne (gulv, vegger, himling, varmekabler, elektrisk anlegg, rørsystem, fastmontert inventar, varmepumpe, osv).

Lenke til kommentar

Det har ikke noe med saken å gjøre. Sameiet har en kollektiv bygningsforsikring, og hver andelseier betaler på bygningsforsikringen gjennom felleskostnadene. Alle innvendige bygningskomponenter i din egen leilighet er dekket av denne (gulv, vegger, himling, varmekabler, elektrisk anlegg, rørsystem, fastmontert inventar, varmepumpe, osv).

Jeg var alltid av den oppfatning av at dette kun dekket utvendig. Dekker det mer så er det jo bare bra:)

Lenke til kommentar

Ift egenandel tenker du? 

 

Egenandelen blir nok eier av leiligheten til syvende og sist belastet for når skaden er begrenset til én leilighet. Men jo flere skadesaker og høyere erstatningssummer som har blitt utbetalt i forbindelse med sameiets forsikringsavtale, jo større sannsynlighet er det for en oppjustering av premien, som vil føre til høyere felleskostnader for alle.

Lenke til kommentar

Egenandelen blir nok eier av leiligheten til syvende og sist belastet for når skaden er begrenset til én leilighet. Men jo flere skadesaker og høyere erstatningssummer som har blitt utbetalt i forbindelse med sameiets forsikringsavtale, jo større sannsynlighet er det for en oppjustering av premien, som vil føre til høyere felleskostnader for alle.

 

Det er absolutt sant! 

Lenke til kommentar

Mellom kontraktsignering og overtagelse har det i leiligheten rent vann fra kjøleskapet som har skadet laminatgulvet rundt. Gulvet har fått vannskader og blitt "buklete". Dette har trolig skjedd i forbindelse med avising av kjøleskap. Skaden ble først oppdaget av kjøper rett etter overtagelse.

Rart dette ikke ble oppdaget under gjennomgangen ved signering av overtakelseprotokollen dersom det skjedde mellom kontraktsignering og overtakelse. Tenkte jeg bare skulle høre om du var sikker på at det var slik at det faktisk skjedde før overtakelsen. Avgjørende for hvem som har risikoen for dette, så ville ikke stolt blindt på at dette skjedde før overtakelsen hvis du selv ikke har merket dette. Bevisbyrden ligger på kjøper.

Men ja, dette er litt på siden av det du spør om.

Lenke til kommentar

Rart dette ikke ble oppdaget under gjennomgangen ved signering av overtakelseprotokollen dersom det skjedde mellom kontraktsignering og overtakelse. Tenkte jeg bare skulle høre om du var sikker på at det var slik at det faktisk skjedde før overtakelsen. Avgjørende for hvem som har risikoen for dette, så ville ikke stolt blindt på at dette skjedde før overtakelsen hvis du selv ikke har merket dette. Bevisbyrden ligger på kjøper.

Men ja, dette er litt på siden av det du spør om.

Ja, jeg syntes også det var rart det ikke var oppdaget på overtagelsen, men det gikk ganske fort for seg. Selger ringte med en gang etter og meldt i fra så de hadde ikke rukket å forårsake dette selv. Er i følge megler da mitt ansvar og dekkes ikke av boligselger forsikring da skaden oppstod mellom kontrakt og kjøp

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...