Gå til innhold

IKT-konsulent muligheter (IKT-fagbrev med MCSA Office 365


Anbefalte innlegg

Hei.

 

 

Jeg er en 21 år gammel gutt som jobber nå som IKT-lærling hos et konsulentselskap.

 

Sommeren 2017 tok jeg MCSA Office 365 (70-346 og 70-347)

fullført første sertifisering på windows server 2016 (70-740) i februar i år. 

 

jeg holder nå på med MCSA Server 2016  + azure (70-553) (MCSE)

 

Jobber på 2 linjesupport på Onedrive/ SharePoint / Office 365

 

 

hva jeg gjør i løpet av en vanlig dag:  

  • helsesjekker på kundens IT-systemer. 
  • fast oppmøte på 'mine' kunder.
  • lesing til ting som er relevant til  fagprøven / sertifisering
 
 
dette har jeg lært meget godt i løpet av lærlingtiden :
  • Server 2016 / Server 2012 R2 
  • Powershell / enklere  scripting
  • Office 365 og SharePoint / Onedrive
  • access databaseutvikling  / konvertering.

 

 

tar fagprøven i juni. 

 

 

mitt spørsmål er :

 

ser at nesten alle stillinger ute som IKT-konsulent på Finn / nav krever bachelor eventuelt mange års erfaring.

 

hvor mye blir det vektlagt at man har fagbrev + MCSA / MCSE når man søker jobb som nyutdannet mot nyutdannet dataingeniører og personer med bachelor på IT-support/ IT- Drifts-konsulent stillinger?? 

 

Vurderer å ta Y-veien dataingeniør, men har lyst og jobbe noen år og få mer erfaring først..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viktigste er nok personlighet. Jeg har fagbrev, men har blitt tilbudt stillinger som har krevd mastergrad.

De fleste slike krav er fravikelige. Kan du nok, og har en bra personlighet, skal det ikke mye til før de fraviker fra det kravet.

 

Relevant og oppdatert kunnskap er viktigere, gjerne gjennom sertifikseringer som du nevner.

Det blir dog mer og mer vanlig at arbeidsgivere tar et teknisk intervju i tillegg til vanlig HR-intervju. Da vil det fort avdekkes om CVen matcher kompetansen.

 

Azure-kompetanse er jo ettertraktet om dagen, så om du utviser god kunnskap om det emnet vil du nok ha gode forutsetninger for jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Viktigste er nok personlighet. Jeg har fagbrev, men har blitt tilbudt stillinger som har krevd mastergrad.

De fleste slike krav er fravikelige. Kan du nok, og har en bra personlighet, skal det ikke mye til før de fraviker fra det kravet.

 

Relevant og oppdatert kunnskap er viktigere, gjerne gjennom sertifikseringer som du nevner.

Det blir dog mer og mer vanlig at arbeidsgivere tar et teknisk intervju i tillegg til vanlig HR-intervju. Da vil det fort avdekkes om CVen matcher kompetansen.

 

Azure-kompetanse er jo ettertraktet om dagen, så om du utviser god kunnskap om det emnet vil du nok ha gode forutsetninger for jobb.

 

Tusen takk for svar :-) får håpe jeg får fortsette der jeg er lærling nå.

Lenke til kommentar

I helvete, du har vært heldigere enn de fleste med lærested ser det ut som..

Du kan komme langt med sertifiseringene du tar nå.

Det er nok ikke mange 21 åringer med MCSE i Norge.

 

Bachelor har ingenting å si mot fagbrev og MCSA/MCSE, bare å søke på disse stillingene (er ofte inkompetente fjøsnisser som skriver utlysningene, og ikke tekniske folk).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når det gjelder driftsrettede arbeidsoppgaver stiller du nok godt med fagbrev og sertifiseringer. Drift er blant de enklere veiene man kan ta når det gjelder IT, og mange arbeidsgivere vil nok ikke være like kravstore på master/bachelorgrad akkurat der om man sammenlikner det med utviklerjobber. Kan du dokumentere kompetanse i sammenheng med Azure og MS Server er det bra dersom det er dette bedriften ser etter.

 

IT-utdannelser gjennom høyskoler og universiteter gir deg et mye bredere kompetansegrunnlag enn IKT-servicefag, noe som kan gjøre en mer attraktiv dersom bedriften krever mer av deg en bare en form for spesialisering, noe som er vanlig i mindre bedrifter og avdelinger.

Det viktigste er selvfølgelig at du møter kompetansegrunnlaget som bedriften krever av deg, og du vil sikkert merke at det å ha et bredt kompetansegrunnlag slik som en bachelorgrad gir deg er en betydelig fordel i dagens arbeidsmarked.  

 

Vil du drive med noe annet enn drift, bør du ta en bachelorgrad. Vil du fortsette med det du gjør, følg den veien som du er på nå.

Lenke til kommentar

Mitt inntrykk, etter 10 år i bransjen, er nok ikke helt det samme som f1zzy.

Dersom man får en fot innenfor bransjen kan man i stor grad bestemme retning selv i hva man ønsker å drive med, spesielt dersom man arbeider i en type konsulentrolle.

 

Bacheloren hjelper deg inn døra i første omgang, men gir ingen fordeler videre i arbeidslivet i denne bransjen. Det er i alle fall slik jeg opplever bransjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...