Gå til innhold

TEST: Motorola Moto X4


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøpte Moto G4 når den kom, mye på bakgrunn av det gode testresultatet på tek.no. Jeg kjøpte faktisk to og opplever samme problem på begge. Det ene er mobildatatilkoblingen som er veldig mye til og fra. Det betyr at mobilen må rebootes for igjen å få nettilgang. Det andre problemet er verre og det er at skjermen plutselig begynner å leve sitt eget liv med konstant flimring og "spøkelsestrykking" på tilfeldige apper, gjerne oppringing av øverste person på telefonlista. Så det sitter langt inne for meg å kjøpe en Moto igjen

Lenke til kommentar

Havnegata: Dette høres for meg ut som absolutt maksimal uflaks - eller at du kanskje burde bytte SIM-kort. Aldrende SIM-kort får gjerne litt dårlig kontakt med tiden, og selv om kortet er helt nytt kan det dø på seg av selve byttet - det er jo den ene fysiske påkjenningen disse tingene av og til blir utsatt for. Det kan ellers være to feil på rad - kanskje med mobiler fra samme produksjon, eller det kan være såpass abstrakte ting som dårlig kommunikasjon med senderne i akkurat ditt område. Men jeg ville startet med å prøve nye SIM hvis det ikke har vært forsøkt.

 

Det er forresten også slik at telefoner har ulike "krav" til kvaliteten på SIMet. Et halvdårlig SIM-kort vil gjerne virke i noen telefoner, men ikke i andre. Så at det er stabilt i en annen telefon trenger ikke å friskmelde kortet.

Moto G-serien er sannsynligvis den vi har fått flest positive tilbakemeldinger på etter test noensinne - og innen vi rakk å teste Moto G5S-modellene var det et svare liv å besvare alle spørsmålene om den også, ettersom folk var så ivrige. Så det er neppe et generelt problem, og heller ikke ett vi har hørt om før spesifikt for denne telefonen, eller opplevd selv.

Morghus: Den oppleves på mange måter ganske likt. Innmaten er jo også ganske lik. Men kameraet er kvassere vs. fjerdegenerasjon, mobilen er helt tett og med glass og noen fine designdetaljer til å avslutte er den mest en svært raffinert variant over G-serien. En Moto G for de som vil ha litt mer toppmodellpreg.

Kindle-appen bruker jeg ikke selv, men veksling mellom andre apper, så som Facebook og Netflix går problemfritt. Å svare spesifikt for enkeltapper er tilnærmet umulig - mye av lastetiden avhenger av hvor godt appen er skrevet, og om den virker skikkelig. Jeg har apper jeg bruker som oppleves som treige og dårlige på alle telefonene mine - så å love noe på vegne av enkeltapper lar seg ikke gjøre.

Endret av fjarle
Lenke til kommentar

Kjøpte Moto G4 når den kom, mye på bakgrunn av det gode testresultatet på tek.no. Jeg kjøpte faktisk to og opplever samme problem på begge. Det ene er mobildatatilkoblingen som er veldig mye til og fra. Det betyr at mobilen må rebootes for igjen å få nettilgang. Det andre problemet er verre og det er at skjermen plutselig begynner å leve sitt eget liv med konstant flimring og "spøkelsestrykking" på tilfeldige apper, gjerne oppringing av øverste person på telefonlista. Så det sitter langt inne for meg å kjøpe en Moto igjen

 

Jeg har begge disse problemene et par ganger i uka med min moto g4 plus! Endret av lavamakt|
Lenke til kommentar

 

Kjøpte Moto G4 når den kom, mye på bakgrunn av det gode testresultatet på tek.no. Jeg kjøpte faktisk to og opplever samme problem på begge. Det ene er mobildatatilkoblingen som er veldig mye til og fra. Det betyr at mobilen må rebootes for igjen å få nettilgang. Det andre problemet er verre og det er at skjermen plutselig begynner å leve sitt eget liv med konstant flimring og "spøkelsestrykking" på tilfeldige apper, gjerne oppringing av øverste person på telefonlista. Så det sitter langt inne for meg å kjøpe en Moto igjen

 

Jeg har begge disse problemene et par ganger i uka med min moto g4 plus!

Men da lurer jeg på hvorfor dere ikke har klagd til forhandler?

 

Har selv en Huawei p9 som holder på å kvelde grunnet et litt uheldig møte med bakken. Så jeg snuser virkelig på X4.

Lenke til kommentar

Kjøpte Moto G4 når den kom, mye på bakgrunn av det gode testresultatet på tek.no. Jeg kjøpte faktisk to og opplever samme problem på begge. Det ene er mobildatatilkoblingen som er veldig mye til og fra. Det betyr at mobilen må rebootes for igjen å få nettilgang. Det andre problemet er verre og det er at skjermen plutselig begynner å leve sitt eget liv med konstant flimring og "spøkelsestrykking" på tilfeldige apper, gjerne oppringing av øverste person på telefonlista. Så det sitter langt inne for meg å kjøpe en Moto igjen

 

Har forsåvidt noe lignende med min Moto Z Play. Sliter veldig med å få forbindelse etter en lang tunnel, eller andre områder hvor dekningen. Krever gjerne en restart, men dette er sjeldent.

Lenke til kommentar

Ifølge spesifikasjoner har denne kompass (magnetometer), i motsetning til den nye G serien

Er det noen som har testet kompass og GPS på denne?

 

Min kone har en G4 Plus og denne har meget god GPS, men ikke kompass. Selv sliter jeg med en Samsung S5 mini som riktignok har kompass, men elendig GPS (visstnok et velkjent problem)

Lenke til kommentar

Moto G5+ er i alle fall bare fryd og gammen! Har ikke problemer med GPS eller datatilkobling. Bra batterikapasitet og supersnabb lading med Turboladeren. Betalte 2800,- for min - blir den billigere er det ikke noe å tenke på. For min del er det aldri mer iphone...har hatt bra med Samsung tlf. men når prisen til Motorola er så lav i forhold er det en no-brainer for min del...;-)

Lenke til kommentar

 

 

Kjøpte Moto G4 når den kom, mye på bakgrunn av det gode testresultatet på tek.no. Jeg kjøpte faktisk to og opplever samme problem på begge. Det ene er mobildatatilkoblingen som er veldig mye til og fra. Det betyr at mobilen må rebootes for igjen å få nettilgang. Det andre problemet er verre og det er at skjermen plutselig begynner å leve sitt eget liv med konstant flimring og "spøkelsestrykking" på tilfeldige apper, gjerne oppringing av øverste person på telefonlista. Så det sitter langt inne for meg å kjøpe en Moto igjen

 

Jeg har begge disse problemene et par ganger i uka med min moto g4 plus!

Men da lurer jeg på hvorfor dere ikke har klagd til forhandler?

 

Har selv en Huawei p9 som holder på å kvelde grunnet et litt uheldig møte med bakken. Så jeg snuser virkelig på X4.

Det syns at telefonen er brukt, samtidig har jeg dårlig erfaring med forhandlers feilsøking etter sporadiske feil. Så jeg kommer til å restarte telefonen ca 100 ganger til før jeg bytter den ut.
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Kjøpte nettopp denne telefonen, etter god omtale i tester. Mye mobil for pengene, selv om den har sine begrensninger i forhold til toppklassen. Dette blir som en kraftigere og mer moderne utgave av Moto G5 Plus, som har fått masser av god kritikk i sin prisplasse.

 

Jeg er i hvert fall kjempefornøyd med min Moto X4. Den er god eller meget god på det aller meste. En meget fornuftig telefon.

 

Kameraet er absolutt godkjent. Det tar gode bilder, speislt med gode lysforhold. Det har mange innstillingsmuligheter og en del kule effekter, i den grad dette vil brukes.

 

Telefonen ser dyrere ut enn den er. Den er stiligst i lyseblått, men jeg har den svarte. Beskyttelsesdeksel anbefales på det sterkeste, siden baksiden er i glass, og telefonen er meget glatt å holde i. Den vil enkelt kunne skli ned fra et underlag som ikke er helt plant. Man vil også lett kunne glippe den når man vil løfte den opp fra bordet.

 

Telefonen leveres i ulike utgaver, men den jeg har den med 64GB lagringsminne og som støtter dobbelt-SIM. Alternativt kan man bruke ett SIM-kort + minnekort. Telefonens lagringsminne er dog såpass stort, at for mange er det ikke behov for minnekort. Flere og flere lagrer bilder og videoer i nettskyen, og trenger ikke ha en masse av dette liggende på telefonen.

 

Batteriet kan hurtiglades, og USB-porten er av typen USB-C. Med min relativt forsiktige bruk (lite telefonsamtaler, noen bilder og litt surfing pr dag), antar jeg ut fra strømindikatoren at batteriet fint vil kunne holde to dager. Har imidlertid ikke testet dette ennå.

 

Skjermen er god og klar, og størrelsen på 5,2 tommer er tilstrekkelig for meg.

 

Signalmottak er meget bra, men volumet ved samtaler kunne vært høyere. Den fungerer mye bedre og mer stabilt med bluetooth-oppkobling til min Garmin Fenix 5 pulsklokke enn mine andre telefoner (iPhone 7 og LG Nexus 5). Nedlasting via wi-fi og 4G går kjapt.

 

Lyden i hodetelefoner er god, og det er bra volum. Jeg bruker blant annet Bang & Olufsen Beoplay H9, som er litt tungdrevne. X4 spiller høyere med disse hodetelefonene enn begge de andre nevnte telefonene.

 

OS-et er Android 7 Nougat. Får ennå ikke tilgang til Android 8 Oreo, men ifølge en del tilbakemeldinger om bugs etc i forbindelse med Oreo på denne telefonen, kan jeg godt vente. Blat annet tilbakemeldes det om høyere strømforbruk, selv om Oreo skal takle strømstyring bedre enn Android 7 Nougat.

 

Kan være vanskelig å finne skjermbeskyttelse av herdet glass (tempered glass) til Moto X4. Jeg kjøpte et - InvisibleShield Glass - for Moto X4 på Netonnet. Det var lett å legge på, og lett å gjøre rent, MEN det dekker ikke kantene av skjermen! Dette må rett og slett være en feil fra produsenten, som altså lager et glass som ikke takler at skjermen buer svakt i kantene. Har i stedet bestilt skjermfolie av merket IQ Shield, som tross alt er bøyelig, og forhåpentligvis vil passe slik den skal.

 

Beskyttelsesdeksler er enkelt å finne, og jeg bestilte et som passet perfekt.

 

Dette var mine umiddelbare inntrykk av Moto X4, etter tre dagers bruk. Prisen er ca halvparten av en iPhone 8, men det er definitivt ikke an telefon som kun er halvparten så god! Det er faktisk den første Motorola-telefonen jeg har hatt på veldig mange år.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg får nå opp i displayet at X4 støtter 4G-tale/VoLTE.(Talkmore/Telenor)

Jeg sendte en mail til Telenor om å få dette bekreftet, men fikk til svar at jeg måtte ringe inn i kontortiden.

Telenors egen sak om 4G er noen år gammel og det er kun noen få telefoner som er lagt til.

X4 selges p.t. for 2.490,-, og dersom den nå også støtter 4G tale er det et knallkjøp.

På tide at TEK lager en ny sak om 4G tale?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...