Gå til innhold

TEST: Sony WI-1000X


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sony1.300x169.jpg

WI-1000X er kanskje de beste trådløse ørepluggene til nå.

 

TEST: Sony WI-1000X

 

Hvordan er disse sammenlignet med Sony h.ear in Wireless? Samme utforming, og de er veldig populære spesielt i Asia, men såvidt jeg kan se har dere aldri testet eller skrevet noe om det? Det er til og med kommet en h.ear in 2 utgave nå, så det er absolutt noe dere burde prøvd.

 

Og: dere glemmer helt å nevne at også disse støtter Hi-Res lyd. Som burde være en veldig viktig faktor, da det også åpner for teknologi som får "vanlige" lydfiler til å høres bedre ut.

 

Og når de uansett støtter Hi-Res burde dere ihvertfall være såpass profesjonelle at dere også tester dem med en telefon, mp3spiller osv med tilsvarende støtte også, og ikke bare Apple-telefoner. F.eks samtlige high-end Xperia-telefoner siden Z5P, som jeg er sikker på at dere har et eksemplar liggende på kontoret en plass.

 

Om dere gir disse 9/10 sammen med en Apple-telefon, så bør vel Hi-Res støtte føre til 10/10 med en Sony-telefon?

 

Forøvrig er det ikke noe problem å bruke hodetelefoner med nakkekrage til løping etter mine erfaringer. Har selv h.ear in wireless, og bruker de primært til trening. Mulig disse har en litt lettere krage som gjør at de hopper mer, men har ennå til gode at proppene faller ut av mine ihvertfall. Det eneste ankepunktet jeg har er at blåtann-rekkevidden virker å være relativt svak, ihvertfall når jeg bruker dem sammen med min eldste telefon (Z5P).

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Sony1.300x169.jpg

WI-1000X er kanskje de beste trådløse ørepluggene til nå.

 

TEST: Sony WI-1000X

 

Hvordan er disse sammenlignet med Sony h.ear in Wireless? Samme utforming, og de er veldig populære spesielt i Asia, men såvidt jeg kan se har dere aldri testet eller skrevet noe om det? Det er til og med kommet en h.ear in 2 utgave nå, så det er absolutt noe dere burde prøvd.

 

Og: dere glemmer helt å nevne at også disse støtter Hi-Res lyd. Som burde være en veldig viktig faktor, da det også åpner for teknologi som får "vanlige" lydfiler til å høres bedre ut.

 

Og når de uansett støtter Hi-Res burde dere ihvertfall være såpass profesjonelle at dere også tester dem med en telefon, mp3spiller osv med tilsvarende støtte også, og ikke bare Apple-telefoner. F.eks samtlige high-end Xperia-telefoner siden Z5P, som jeg er sikker på at dere har et eksemplar liggende på kontoret en plass.

 

Om dere gir disse 9/10 sammen med en Apple-telefon, så bør vel Hi-Res støtte føre til 10/10 med en Sony-telefon?

 

Forøvrig er det ikke noe problem å bruke hodetelefoner med nakkekrage til løping etter mine erfaringer. Har selv h.ear in wireless, og bruker de primært til trening. Mulig disse har en litt lettere krage som gjør at de hopper mer, men har ennå til gode at proppene faller ut av mine ihvertfall. Det eneste ankepunktet jeg har er at blåtann-rekkevidden virker å være relativt svak, ihvertfall når jeg bruker dem sammen med min eldste telefon (Z5P).

 

 

 

Er forsåvidt helt enig i at de burde teste disse med de forskjellige løsningene for blåtannoverføring som de faktisk støtter. Altså AAC mot iPhone, APTx mot Android og LDAC mot Sonytelefoner. De kunne jo gjerne testet mot Google Pixel også ettersom de per dags dato er de første "ikke-Sony" telefonene som støtter LDAC da det har blitt endel av Android Oreo.

 

Hadde jo vært veldig greit med et dypdykk og noen blindtester for å indikere om det er noen "merkbar" forskjell. Med streaming av musikk så forholder jo de fleste seg til 128-320 kbps lossy formater uansett så det er vel begrenset hvor merkbar forskjellen vil være i praksis og de fleste blindtester har jo indikert at lydfiler kommer ut som transparent ved ca 120-180 kbps avhengig av hvor god codec som benyttes.

 

"Hi-Res" er jo også et "buzzword" her. Ifølge Sony selv så betyr det bare at DAC støtter 24-bit/96kHz og de har en egen fancy DPS som kan "oppskalere" 16-bit/44.1kHz lydfiler til 24-bit/96kHz. Dette har jo fint lite å si i praksis, så kalt "oppskalering" av lyd har vi hatt i årevis uten at det har hatt noen beviselig effekt på lydkvalitet. Det er nå engang sånn at når du spiller av lossy formater så kan du ikke på magisk vis legge til detaljer som allerede er fjernet, og det samme gjelder jo musikk som er mastret og encodet til 16-bit / 44.1kHz. En fancy DSP kan jo ikke på magisk vis gjøre om dette til 24-bit/96kHz. Dette er jo marketing jimbo på sitt aller beste (les verste).

 

Har selv et temmelig solid oppsett hjemme med Sennheiser HD800 hodetelefoner og Hegel HD12 DAC og denne har en 32-bit DAC, støtter 24-bit / 192kHz og DSD. Jeg kan fint "upsample" musikken min om det så er lossless eller lossy formater fra 16-bit / 44.1kHz til 24-bit / 96kHz eller 192kHz men dte forbedrer jo ikke lydkvaliteten på noen som helst måte.

 

 

Med mindre du faktisk sitter på et bibliotek med faktiske HRA lydfiler som er mastret og levert i 24-bit/96kHz så er det totalt meningsløst. Og hvem sitter på slike filer og spiller de av trådløst til denne typen ørepropper? Selv med LDAC så vil du også miste en hel del kvalitet ved å spille av HRA filer da de snitter på 4,5 mbps, mens LDAC støtter maksimalt en overføring på 990 kbps. Og det er med "qualtiy mode" aktivert som gir veldig begrenset rekkevidde, de fleste vil nok holde seg på "standard" som har en maksimal båndbredde på 660 kbps jo er langt under 4500 kbps som er det du må ha for å overføre HRA filer tapsfritt.

 

Også er det jo det evige spørsmålet om folk faktisk klarer å høre forskjell på HRA og helt vanlig 256 kbps lossy musikk da. Spesielt med det utstyret som testes her, det er jo ikke sånn at WI-1000X og DAC'en som sitter i disse er "Hi-Fi" kvalitet tilå begynne med.

 

 

 

Men ja, det hadde jo vært interessant om Tek.no faktisk kunne tatt seg tid til å faktisk teste ting som dette litt mer i dybden. Dette er jo temmelig interessante spørsmål og problemstillinger som er høyst reelle for produkter som WI-1000X som jo tross alt støtter HRA og LDAC.

Lenke til kommentar

Var de minst spennende Sony nyhetene dere valgte å teste denne gangen. Pga av kragen så er det helt uaktuelle for veldig mange.

 

Håper dere tester Sony WH-1000XM2 rimelig snart. Det er oppfølgeren til MDR 1000x fra ifjor. Veldig spent på å se om batteritiden er forbedret samt hva annet som skiller dem fra forgjengeren mdr1000x.

 

Dessuten så er de trådløse! Sony WF-1000X også noe dere må få testet.

Endret av bojangles
Lenke til kommentar

Var de minst spennende Sony nyhetene dere valgte å teste denne gangen. Pga av kragen så er det helt uaktuelle for veldig mange.

 

Håper dere tester Sony WH-1000XM2 rimelig snart. Det er oppfølgeren til MDR 1000x fra ifjor. Veldig spent på å se om batteritiden er forbedret samt hva annet som skiller dem fra forgjengeren mdr1000x.

 

Dessuten så er de trådløse! Sony WF-1000X også noe dere må få testet.

 

Ikke for å snakke om mikrofonforbedringer. MDR-1000X sin mikrofon er elendig. Håper virkelig den har blitt forbedret.

Lenke til kommentar

Var de minst spennende Sony nyhetene dere valgte å teste denne gangen. Pga av kragen så er det helt uaktuelle for veldig mange.

 

Håper dere tester Sony WH-1000XM2 rimelig snart. Det er oppfølgeren til MDR 1000x fra ifjor. Veldig spent på å se om batteritiden er forbedret samt hva annet som skiller dem fra forgjengeren mdr1000x.

 

Dessuten så er de trådløse! Sony WF-1000X også noe dere må få testet.

 

De kommer, de kommer! Handler rett og slett om rekkefølgen Sony leverer til oss i, og dessuten en liten quirk med WF-1000X som vi må greie opp i først. :)

 

/Stein Jarle, Tek

Lenke til kommentar

 

Var de minst spennende Sony nyhetene dere valgte å teste denne gangen. Pga av kragen så er det helt uaktuelle for veldig mange.

 

Håper dere tester Sony WH-1000XM2 rimelig snart. Det er oppfølgeren til MDR 1000x fra ifjor. Veldig spent på å se om batteritiden er forbedret samt hva annet som skiller dem fra forgjengeren mdr1000x.

 

Dessuten så er de trådløse! Sony WF-1000X også noe dere må få testet.

De kommer, de kommer! Handler rett og slett om rekkefølgen Sony leverer til oss i, og dessuten en liten quirk med WF-1000X som vi må greie opp i først. :)

 

/Stein Jarle, Tek

 

 

Får håpe Sony er kjappe med å få ut WH-1000XM2 til dere, da de er i salg på Amazon fra og med idag. Ser nå at datoen som var satt til 18 sept er flyttet til 22 sept på amazon. Uansett så er jeg veldig klar for en real test av disse, og helst opp mot fjorårets mdr 1000x for å se hvilke endringer som er gjort og om det er verdt å kjøpe WH-1000XM2 nå, eller om en heller skal få knalltilbud på utgående 1000x. 

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Et godt tips for alle settene i 1000x serien til sony. Slå for alle del av dsee Hx. Dette er en funksjonalitet skal fokusere for kvalitetstap pgs kompresjon men i mine ører så bare glatter de til lyden.

 

Forøvrig: nakkekrage er en bra ting. En får aldri pose og sekk. Trådløse plugger som beoplay e8 og wf-1000 er tyngre plugger og all vekten ligger i pluggene. Jeg eier både wi-1000x, Momentum in ear wireless og beoplay e8 i tillegg til en rekke kablede kvalitets propper og over ear headsett. Nakke krage headsettene er helt som som handleheadsettrne mine. Veldig enkle å ta ut og inn avhøret og la de bli hengende nedover brystet. De helt trådløse pluggene må tas ut og oppbevares i hånden eller folles og puttes tilbake i boksen. Nakke krage settene kan bare henge rundt halsen IG gjerne under skjorta uten at en merker noe til dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...