Gå til innhold

ANMELDELSE: Yakuza Kiwami


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg respektere din mening, men jeg må nesten komme med noen kommentarer for det føler jeg er på sin plass

 

Jeg har så langt spill i underkant av en fjerde del i Kiwami og jeg føler på ingen som helst måte at det er et hasteprosjekt som er dårlig gjennomført, heller tvert imot. Kiwami fikser utrolig mye som jeg savnet med orginalen.

 

Først og fram så har de gått bort fra fikset kamera som første Yakuza brukte som passet veldig dårlig. Å spille Y1 i ny drakt på PS4 føles mye mer behagelig en det gjorde på PS2. Ja det er ressurser/ assets tatt fra Yakuza Zero som ble brukt for å lage Kiwami, men synes dette er ikke et bra nok argument for å påstå at Kiwami er dårlig gjennomført oppdrag. Vis noe fungerer og er solid, slik mekanismene i Zero, så er det ingen poeng i endre ting bare for å endre på det. Det må være et grunnlag for man skal endre noe, og mitt syn er at de ikke trengte å endre så mye mellom Zero og Kiwami.

 

Når det kommer til cutscenes så forestår jeg at det er blandet meninger og det er helt forståelig. Og siden jeg ikke har fullført spillet kan jeg ikke kommentere effekten av å vise antagonists motiv som blir vist igjennom spillet. Men igjen om man ønsker å hoppe over disse kan man fint hoppe over de. Min mening er at det ikke ødelegger noe for historien sin del, samtidig som man får lærer mer av den karakteren man om sider møter til slutt

 

Og si at man skal heller spille PS2 versjonen synes jeg er bare tull. Skal man virkelig anbefale noen å bruke masse tid og kanskje 300 kr på å finne et spill brukt, når man kan kjøpe en nyoppusset versjon til samme pris?

 

Den holdninger hjelper ikke alle fall ikke å skape flere interesserer for Yakuza serien, noe den trenger desperat her i Europa / NA.

 

Ellers er det en grei anmeldelse. Mye er jeg uenig i og noe av det kan jeg forstå fra noen annens perspektiv.

Lenke til kommentar

Interessant kommentar! Jeg er jo egentlig helt med deg på at dette er et godt spill og mer komfortabelt å spille enn originalen.

 

For meg sier det seg selv at en nyversjon som simpelthen gjenbruker ressurser fra et annet spill er problematisk da. Utviklerne har mindre kontroll, fordi ressursene er finstilt til et annet prosjekt, og resultatet -- mener jeg -- har nettopp blitt noe ujevnt og sprikende. Dette er også bare en del av grunnen til at jeg kommer frem til den konklusjonen jeg gjør.

 

Vel å merke anbefaler jeg heller ikke originalen til nykommere, men om man vil ha mer etter Yakuza Zero.

Endret av vindmølle
Lenke til kommentar

Interessant kommentar! Jeg er jo egentlig helt med deg på at dette er et godt spill og mer komfortabelt å spille enn originalen.

 

For meg sier det seg selv at en nyversjon som simpelthen gjenbruker ressurser fra et annet spill er problematisk da. Utviklerne har mindre kontroll, fordi ressursene er finstilt til et annet prosjekt, og resultatet -- mener jeg -- har nettopp blitt noe ujevnt og sprikende. Dette er også bare en del av grunnen til at jeg kommer frem til den konklusjonen jeg gjør.

 

Vel å merke anbefaler jeg heller ikke originalen til nykommere, men om man vil ha mer etter Yakuza Zero.

 

Jeg kan si meg enig at jeg hadde vært mer kritisk til utviklerne vis vi snakket om et nytt hovedspill i serien, men i dette tilfellet så er det en nyversjon av det første i serien, så da ser jeg ikke like kritisk på gjenbruk av assets. Holder fortsatt på min mening om at Kiwami ikke føles som et halvt gjennomført prosjekt. Sikkert fordi jeg føler Zero gjorde såpass mye bra, at det ikke trengte å være mye behov for endringer for en remake. Men jeg forventer selvfølgelig mer av utviklerne når Yakuza 6 endelig kommer til EU

Lenke til kommentar

 

Interessant kommentar! Jeg er jo egentlig helt med deg på at dette er et godt spill og mer komfortabelt å spille enn originalen.

 

For meg sier det seg selv at en nyversjon som simpelthen gjenbruker ressurser fra et annet spill er problematisk da. Utviklerne har mindre kontroll, fordi ressursene er finstilt til et annet prosjekt, og resultatet -- mener jeg -- har nettopp blitt noe ujevnt og sprikende. Dette er også bare en del av grunnen til at jeg kommer frem til den konklusjonen jeg gjør.

 

Vel å merke anbefaler jeg heller ikke originalen til nykommere, men om man vil ha mer etter Yakuza Zero.

Jeg kan si meg enig at jeg hadde vært mer kritisk til utviklerne vis vi snakket om et nytt hovedspill i serien, men i dette tilfellet så er det en nyversjon av det første i serien, så da ser jeg ikke like kritisk på gjenbruk av assets. Holder fortsatt på min mening om at Kiwami ikke føles som et halvt gjennomført prosjekt. Sikkert fordi jeg føler Zero gjorde såpass mye bra, at det ikke trengte å være mye behov for endringer for en remake. Men jeg forventer selvfølgelig mer av utviklerne når Yakuza 6 endelig kommer til EU

 

 

Som sagt mener jeg jo at det er et godt spill (6 av 10 er over gjennomsnittet). Samtidig ville det så klart vært bedre om de som Nintendo med Ocarina of Time 3DS bygget spillet helt fra bunnen om de først skal gå denne veien. I likhet med Yakuza Kiwami brøt Ocarina of Times nyversjon med originalens tone. Dette var imidlertid noe som gjennomsyret hvert detalj i spillet, som om det aldri hadde vært annerledes. Ocarina of Time 3DS var i motsetning til Yakuza Kiwami også like gjennomført som et hvilket som helst annet spill i den respektive serien.

 

I tillegg tviler jeg på at selv en perfekt nyversjon av Yakuza 1 ville holdt til mer enn 8/10 for meg pga. hva spillet i bunn og grunn er. Jeg er omtrent enig med Joachim Froholts anmeldelse av originalen fra 2006, da han gav det 7/10.

 

Må si jeg er veldig spent på Yakuza 6 som kommer i mars og virker som om det blir veldig annerledes. Også nysgjerrig på Yakuza Kiwami 2 som kommer i samme motor ... Mest fordi Kiwami 1 etter min mening slet sånn med å holde tonen. Yakuza 2 er jo by far det mest seriøse spillet i serien med tørre, politiske intriger og noe så sjeldent som en god kjærlighetshistorie i et spill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...