Gå til innhold

TEST: Qnap TS-228


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Det er for øvrig ikke noe frontpanel å snakke om, men du har et par-tre statuslys som skal fortelle deg ståa på disker og nettverk. I tillegg har Synology klemt inn en minnekortleser i tillegg til USB-porten, og begge disse er koblet opp mot «USB One Touch Copy»-knappen foran.

Eventuelt Qnap - ikke Synology.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 Det er for øvrig ikke noe frontpanel å snakke om, men du har et par-tre statuslys som skal fortelle deg ståa på disker og nettverk. I tillegg har Synology klemt inn en minnekortleser i tillegg til USB-porten, og begge disse er koblet opp mot «USB One Touch Copy»-knappen foran.

Eventuelt Qnap - ikke Synology.

Eventuelt det ja... :-)
Lenke til kommentar

Har aldri hatt en NAS, hvilken skal jeg ha som fersking? Ikke dyr!

 

De fleste routere har i dag en USB3 port, så google litt på om routeren din har grei ytelse til å koble til en USB disk, det er ikke så dyrt. Da sitter du igjen med en disk på nettverket, og kun det med mindre routeren din byr på flere funksjoner. Skal du ha litt mer fancy greier og bruke den som f.eks. Plex Media Server, så må du nok ha en dedikert NAS eller bruke en gammel PC. Du får også ekstern harddisk fra f.eks. WD med ethernet dersom du ikke har (god nok) USB port på router, men de har primitive funksjoner mot en dedikert NAS. Jeg kan ikke så mye om de mer avanserte funksjoner en NAS faktisk byr på da det ikke har engasjert meg så mye. Du kan faktisk ha Transmission (torrentklient), Couchpotato og SABnzbd for automatisk nedlasting etc på en WD MyBook Live.

Lenke til kommentar

Har aldri hatt en NAS, hvilken skal jeg ha som fersking? Ikke dyr!

Jeg har en QNAP TS-210 som er i budsjettklassen, slik som den som er testet her. Den synes jeg fungerer veldig bra, og jeg synes testen ga en ufortjent dårlig poengsum på grunn av ting man vanligvis ikke vil behøve å oppleve.

 

Operativsystemet er veldig solid, og svært brukervennlig. Det har massevis at tjenester man kan benytte som DLNA server, Web-server, FTP-server og ikke minst SAMBA. Det fine er at operativsystemet er basert på linux, så man kan legge til nye funksjoner etter behov. Det må sies at prosessorhastigheten ikke er all verden, så ikke forvent noe enorm ytelse. Men den er god til det den skal gjøre - som å lagre.

 

Det jeg bruker mest her, er Rsync. Dette er en funksjon som lar meg ta backup fra en NAS til en annen. Jeg har tilfeldigvis også kjøpt en QNAP TS-110 som står hos en kompis. Da synkroniserer jeg innholdet mellom NASene hver kveld, slik at jeg har backup av all data både hjemme og borte. Så hvis huset brenner ned, eller en NAS feiler, har jeg ikke mistet verdifull data. Hele oppsettet med to NASer kostet meg i underkant av 4000,- den gang da i 2011. NASene og harddiskene har jeg fremdeles, og ingenting har feilet. I følge SMART infoen til harddiskene har harddiskene gått i ca 44800 timer. Det er litt over 5 år!

 

Prisen på dette har så langt vært 66 kroner pr måned for 1,5TB lagring, og den synker for hver dag :)

Endret av St Thicket
Lenke til kommentar

I forbindelse med diverse sikkerhetskonferanser verden om slippes det materiale om "hacking" av harddisk-firmware. Dette må dere prøve.

 

En kræsjtest der disken simpelthen forsvinner er et best case scenario en NAS bare kan drømme om. I den virkelige verden feiler disker ved å henge evig på kommandoer, rapportere feil status, lese feil del av disken eller rett og slett spy ut tilfeldige data. Alt dette kan en hacket firmware gjøre på kommando, og det er slik diskfeil bør testes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...