Gå til innhold

Et WW1 FPS som ikke er Battlefield 1= Verdun


Anbefalte innlegg

Verdun kom ut i fjor og var i early access i en lang stund. 

 

Spillet er satt til Vest Europa under WW1, mange av brettene er satt til variasjoner til skyttegravkrig, men er også andre typer brett.

 

Spillet setter deg i squads, det varierer fra brett til brett hvile squads du kan spille som, du kan feks ikke spille amerikanere i et brett satt til 1916 osv. De allierte Entente styrkene, har div Franske enheter, belgiske, Britiske/Canadiske og Amerikanske. De sentrale styrkene er div tyske tropper. 

 

Noen squads er rifle squads, der de fleste har rifler og kanskje noen granater. samt en offiser. Så har du gun squads der noen har rifler og noen har maskin gevær av forskjellige typer. Du har også lette squads der noen har scopes på riflene osv. Du har også flammekastere og annet festlig. 

 

Pga. disse squadsa har du ikke fritt valg, er den klassen du vil ha opptatt kan du spørre om å bytte, men det kan hende du blir stuck. Jeg ser ut til å alltid bli offiser(sikkert fordi andre ikke vil spille de så den klassen er alltid ledig)  Er du offiser har du en pistol/revolver, kikkert(der du kan kalle inn røyk, gi angreps ordere og artilleri)  Du kan også levele opp klassen og få mele våpen. Som offiser vil du føle deg ekstremt sårbar  når du løper over no mans land, med en pistol har du ikke noe sjanse mot en som ligger med en rifle klar til å gi deg en i tryne fra 150 meters hold.

MEN i skyttegravene er du gud. de fleste våpen inkludert pistol kan lett drepe på 1 skudd. Så når du har 6-8 skudd  semiauto/double action mot de som løper rundt med bolt action rifle kan du ta ut mange. Når jeg var bedre i dette spillet(Når jeg spilte det en del i early access) kunne jeg lett drepe 10 stykker på kort tid med pistolen min. Selv nå når jeg prøvde igjen i går og i dag, kunne jeg ta ut 3-4 stykker på rappen.

 

Langt fra alle klasser har granater, ofte er det bare en "grandier" pr squad på 4 klasser. Noen av de har 2 granater andre har bare 1. Så det er mindre "nade spam" enn i Battlefield.

 

Spillet kunne sikkert blitt kalt prepare to die. Du må forvente å bli drept 5 ganger på rad uten å se en eneste fiende. Noen ganger må du bare løpe over et åpent sted og håpe på det beste. Selv det å bare stikke hode opp fra en skyttegrav et halv sekund leder ofte til døden. Det er noen fuckings super snipere i dette spillet. Vanligvis er det alltid tryggere veier, Det er senkninger i bakken du kan løpe langs.

 

Etterhvert som du levler opp klassene dine får du tilgang til bedre våpen og skills. feks i level 1 av offiser kan du kalle inn mortar strike Dette er pussligle 3 mortars som faller. Du kan ha flaks og drepe et par stykker. Men er ikke så veldig farlige. Derimot når du leveler opp vil du få tilgang på ting som 75mm artillery barage. Det er scary shit! 20 sekunder med helvetes ild som regner over deg.

 

Tidligere i dag spilte jeg tykser og var i en skyttegrav når den nasty 75mm baraged startet, Jeg kunne ikke løpe opp av skyttegraven det ville bety døden da en kar plukker meg ned med rifler. Så jeg måtte løpe nedi skyttegraven mens artilleriet "følger etter meg" jeg måtte bare løpe og løpe og håpe jeg kom meg unna. Noe jeg gjorde. 2 sekunder etter skøyt en franskmann meg i hode...

 

Her er slutten av 75mm baragen sett fra litt tryggere hold denne gangen.

verdun%20review%2010_zpstgy4x6sq.jpg

 

Jeg fant litt middag liggende på bakken, Hestesuppe til alle på laget mitt i kveld!

verdun%20review_zpsixmuhnrz.jpg

 

Våpene man bruker er ymse saker. Har du uflaks som tysker kan du få en rifle som ikke kan lades om før du har skutt alle 5 skuddene. 

 

"yndlings våpenet" mitt er en Fransk rifle med fulle 3 skudd i...

verdun%20review%202_zpsctqtspds.jpg

 

Slagmarkene er varierte selv om det nesten alltid er en skyttegrav eller to og finne. Dette brettet har enger, og til og med større skog holdt.

verdun%20review%205_zpsl2sjrlvk.jpg

Et annet brett er "mud hell" skikkelig gjørmete kratre fylt med gjørme og råtne lik, søle og vann og dritt over alt. En av de tristeste og øde brettene i noen spill ever.

 

 

Spillet er intenst der noen folk viker som haxor aim bots, en halv pixel av hjelmen din som stikker opp er nok til å få en kule i hode. Men det er andre triks også, feks muzzleflash kan vise sånn ca. hvor en fiende er. Flere ganger ser jeg ikke selve skytteren, men jeg ser muzzleflashen fra maskingeværet, Så du kan jo da gjette deg til hvor skytteren er, fyr av et par skudd "in general direction" og du vil ofte treffe noen. 

 

Pen dag å dra på picknic!

verdun%20review%204_zpsgqyzyylk.jpg

 

Maskingevær kan være ekstremt effektive og kan stoppe et angrep med en gang, Men som nevnt du er meget utsatt, og om du blir værende mer enn noen sekunder på samme sted, vil du bli flanket og skytt eller få en granat i hode. Om du er veldig briljant og ingen kommer nærme nok til å gjøre dette, kan du forvente å få en bombe eller artilleri granat i hode etter kort tid.

verdun%20review%203_zpsmrb9jhxe.jpg

 

Selve gameplayet består av at en side angriper. De har da så så mange tickets/tid til å ta over fiendens posisjon, Om de greier det, Må de holde denne nye posisjonen mot et mot angrep fra fienden. Om de ikke greier angrepet, må de trekke seg tilbake mens fienden angriper. Dette fører ofte til en frem og tilbake huske sak. Noen ganger spiller man 20 minutter hvor ingen kommer noen steder, og angrep fra begge sider blir slått tilbake og etter 20 minutter har ingen fått noe nytt territorie. Andre ganger vil en side bare være bedre og konstant dytte den andre siden lengre og lengre tilbake. På et måte er jo dette mer interessant da du ser mer av brettet.  Det skog holdtet som jeg nevnte kommer du bare til om du dytter de allierte til deres helt siste posisjon. 

 

Dette er WW1 tross alt så vi må jo ha GASS! Her er en vanlig røyk bombe, man trenger ikke gassmaske til det, men det viste ikke jeg første gangen jeg møtte røyk bomber.

verdun%20review%206_zpsnskyx2n0.jpg

 

Derimot trenger du gassmasken når den grønne gassen dukker opp!

verdun%20review%207_zpsxcdnkmdi.jpg

verdun%20review%208_zpsqx1vi7wt.jpg

 

Gassen kan bli tykk og det er klaustrofibisk med maske og en "tåke" du nesten ikke kan se i, mens folk angriper deg fra alle kanter. Dette er igjen da Pistolen/revolveren gjør deg til gud.

 

Et øde landskap 

verdun%20review%209_zpsoh22fpni.jpg

 

 

Spillet er helt klart ikke hva Battlefield 1 blir, men det er red orchestra/rising storm i WW2. Liker du realistiske FPS som er brutale som fy, der du må regne med å dø mer enn du dreper. Der selv en liten pistol kule kan drepe deg på 1 skudd.  Der du kanskje bruker 2 minutter på å krype frem mot fienden bare for å få et skudd i hode fra 200 meter unna.  Er dette noe for deg!

 

Grafikken er flott ikke noe frostbite så klart, men den er bra, fine realistiske våpen modeller og veldig god og realistisk lyd. 

 

Dette er ikke et spill  som blir drept når Battlefield 1 kommer. Derimot vil kanskej flere få lyst til å spille det. 

 

I Europa er det ikke noe problem og finne servere og spille på, og der er klaner og slikt for de som liker sånne ting.

Endret av Gunfreak
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 måneder senere...

Gunfreak: hvis du skulle gitt det en terningkast eller x/10, hva ville det blitt?

Liker ikke å gi terningkast.

Men si 8, det som trekker ned er hovedsakelig det tekniske.

Litt få kart, litt grafiske bugs. Div andre bugs. Innimellom kan være litt ustabil nettkode.

Det jeg ønsker mestcer at de legger til brett basert på 1914. Det første året på vestfronten var mye mer åpent først etter 12-18 måneder ut i krigen får vi disse skytegravene. På en måte ville disse brettene virke litt som WW2, men jeg tror noen slike brett ville hjelpe litt for forandringenes skyld.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...