Gå til innhold

TEST: Sony Xperia M5


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Der de fleste andre mobilprodusenter har lagt inn «ikke forstyrr»-modusen som en egen knapp i nedtrekksmenyen skiller Sony seg ut. Den har ingen slik knapp. Andre telefoner lar deg bruke volumtastene ned til vibrering aktiveres, ved laveste lydvolum. Men der stopper det. Vil du ha helt fred må du altså bruke knappen i menyene på andre modeller.

Xperia-modellene, M5 inkludert, er motsatt. Her må du stille lyden helt ned til minimum, og så trykke på volumtasten en gang til. Glem å finne en bryter for «ikke forstyrr»-modusen i nedtrekksmenyen."

Dette stemmer vel ikke?

Både på Z1, Z3 og nå Z5 Premium kan jeg fint sette telefonen på "ikke forstyrr" ved hjelp av volumknappene på siden. Trykk ned en gang til etter at du er kommet til "Vibrering aktiveres".

Har lagt ved et bilde fra Z5 Premium som viser dette.  Mulig det er annerledes på M5, men det gjelder ikke andre Xperia-modeller som det står skrevet ovenfor.
 

post-381725-0-73328700-1455875291_thumb.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

bakalaka: Det er akkurat det som står i teksten?

 

"Xperia-modellene, M5 inkludert, er motsatt. Her må du stille lyden helt ned til minimum, og så trykke på volumtasten en gang til."

 

Ulempen er ikke at det ikke går an, men at du ikke har noen grafiske hint om at det er mulig, eller et enkelt sted å gjøre det uten å trykke flere ganger. Mange konkurrenter har dette som en lett tilgjengelig knapp i nedtrekksmenyen. Det ville vært både raskere og smidigere.

Lenke til kommentar

Dårlig test, hva resultatene på bredbånd test (Wireless AC) hastighet mot routeren? Klarer mobilen over 160 mbit over trådløs på speedtest?

 

Hva med 4G+? Eller voice over 4g? Lydkvalitet?

 

Selv har jeg sony m4 aqua og ser ikke noe grunn å oppgradere til denne.

Skal jeg ha ny mobil burde jeg ha 32 GB internminne selv om 16 GB kan holde.

 

Sony har blitt flinkere å gjøre det mulig å flytte flere apper til minnekort men prosessen er noe tungvint da det ikke går ann å installere direkte til minnekort.

 

Android 6?

 

Lexar 1000X microSDXC 128GB UHS-II

 

Ser ut som skal man ha god mobil i dag må man ha SONY XPERIA Z5 PREMIUM.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

LMH1: For mellommodeller som denne er ikke ekstreme hastigheter det vi setter høyest, så hva den maksimalt klarer mot Wi-Fi testet vi ikke. Men sjekket nå, og den har tilsynelatende bare N, om enn i dual band. Raskeste linkhastighet jeg får mot en Linksys EA8500 med ganske kjapp AC er 150 Mbit/s. Målte koblingen mot en PC i nettverket, og fikk 110/100 Mbit/s. Det er uansett raskt nok til normal bruk mot nettsider og strømmetjenester.

 

Den har LTE cat 4, som betyr opp til 150 Mbit/s ned via mobilnett.

 

VoLTE kan det hende den har, men i første omgang er det svært begrenset med telefoner som støtter det i norske nett. Akkurat som da 4G var ferskt, må telefoner og programvare testes i nettene for at man skal være sikre på at de virker. Foreløpig er det kun Xperia Z5-serien, og Samsungs to vanlige Galaxy S6-er som er annonsert med støtte for VoLTE i Telenors nett. Det er foreløpig kun Telenor som har startet utrulling, mens NetCom/TeliaSonera har sagt at de går i gang snart.

 

Lydkvaliteten under samtale og i musikkavspilling er godkjent og mer til. Men det er snodig at den fysiske støyreduksjonsmikrofonen er skrudd av som standard. Slikt utstyr hjelper på i bråkete omgivelser.

 

Vi vet at Android 6 er på vei til M5 - men når det kommer er uvisst. Det begynner å bli lenge siden lansering.

Lenke til kommentar

bakalaka: Det er akkurat det som står i teksten?

 

"Xperia-modellene, M5 inkludert, er motsatt. Her må du stille lyden helt ned til minimum, og så trykke på volumtasten en gang til."

 

Ulempen er ikke at det ikke går an, men at du ikke har noen grafiske hint om at det er mulig, eller et enkelt sted å gjøre det uten å trykke flere ganger. Mange konkurrenter har dette som en lett tilgjengelig knapp i nedtrekksmenyen. Det ville vært både raskere og smidigere.

 

ah, Ser ut som det gikk litt fort i svingene der, men uansett, hvor vanskelig er det å trykke en ekstra gang?:) ser poenget ditt, men funker greit for min del vertfall:)

Lenke til kommentar

bakalaka: Joda, det er en bitteliten greie, og i stor grad en vanesak. Det er likevel raskere, når telefonen ringer og skjermen er på, å betjene en slik funksjon direkte via en knapp. Og når man likevel kan tilpasse nedtrekksmenyen - hvorfor ikke? Det er en sånn typisk ting vi merker oss, men ikke trekker noe særlig for i seg selv. Problemet her er at det er relativt mange små ting å utsette.

 

Med såpass svak kameraytelse oppå ble det mye å trekke for. Vi liker veldig godt trenden med å dra premiumdesign og *gode nok* spesifikasjoner ned litt i pris, så vi hadde forventet at M5 ville komme godt ut. Men idyllen sprakk altså litt underveis.

Lenke til kommentar

bakalaka: Joda, det er en bitteliten greie, og i stor grad en vanesak. Det er likevel raskere, når telefonen ringer og skjermen er på, å betjene en slik funksjon direkte via en knapp. Og når man likevel kan tilpasse nedtrekksmenyen - hvorfor ikke? Det er en sånn typisk ting vi merker oss, men ikke trekker noe særlig for i seg selv. Problemet her er at det er relativt mange små ting å utsette.

 

Med såpass svak kameraytelse oppå ble det mye å trekke for. Vi liker veldig godt trenden med å dra premiumdesign og *gode nok* spesifikasjoner ned litt i pris, så vi hadde forventet at M5 ville komme godt ut. Men idyllen sprakk altså litt underveis.

 

Ja, enig i det at denne telefonen ikke forsvarer prisen når Z5 Compact koster 700kr mer. Så sånt sett er det skivebom av Sony å lansere denne nå, til den prisen de forlanger. Kommer neppe til å bli solgt så veldig mye, da Sony ikke lenger har et stort nok navn til å trekke til seg kunder basert på kun navn heller lenger.

Lenke til kommentar

Svakt kamera begynner vel å bli synonymt med sonytelefoner. Synd de ikke klarer å utnytte sine egne sensorer like bra som konkurrentene.

 

Tja, kameraet på både min Z1 og Z3 tok svært gode bilder sammenlignet med de fleste sammenlignbare telefoner på den tiden de kom ut, og Z5 Premium som jeg har nå er enda et hakk opp ifra Z3.

 

Z5P Tar veldig gode bilder i de fleste sammenhenger som en mobiltelefon klarer å takle, og har aldri opplevd noen av de problemene som diskuteres iblant på enkelte forum. Om det kun gjelder enkelte telefoner pr modell så har jeg isåfall har jeg vært heldig med tre modeller på rad, og det er jo ikke verst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønte ikke helt det issuet med innstillinger for lyd/stille.. Sjekk video som jeg nå akkurat tok ifra Z5 Compact'en.

https://www.dropbox.com/s/xqkfhyi0cjex942/ScreenRecord_2016-02-19-14-41-06.mp4?dl=0

 

Viser hvordan man kjapt får tilgang til "ikke forstyr" uten å bla ned hele veien, selv om jeg anser en repeterende øvelse som enklere enn tre forskjellige. F.eks. "volum ned" til det stopper fremfor å bla seg mellom flere valg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Min partner har en Z2 og klager ofte over "mas". Det er mye varsler fra de medfølgende appene til Sony. Leser i testen av M5 at det ikke er blitt noe bedre! Synd man bare kan "disable" appene og ikke fjerne dem helt. Skulle heller ønsker man kunne velge apper når man setter opp telefonen. Eller etterpå.

 

Ang. kameraet, så er det synd at Sony ikke klarer å få ut alt potensialet i sine egne brikker/sensorer. Jeg er redd de kjører for mye komprimering og etterbehandling av bildene. Er det mulig å teste RAW på Sony sine mobiler?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

 

Svakt kamera begynner vel å bli synonymt med sonytelefoner. Synd de ikke klarer å utnytte sine egne sensorer like bra som konkurrentene.

Tja, kameraet på både min Z1 og Z3 tok svært gode bilder sammenlignet med de fleste sammenlignbare telefoner på den tiden de kom ut, og Z5 Premium som jeg har nå er enda et hakk opp ifra Z3.

 

Z5P Tar veldig gode bilder i de fleste sammenhenger som en mobiltelefon klarer å takle, og har aldri opplevd noen av de problemene som diskuteres iblant på enkelte forum. Om det kun gjelder enkelte telefoner pr modell så har jeg isåfall har jeg vært heldig med tre modeller på rad, og det er jo ikke verst.

Tja, hvorvidt du har vært heldig, eller bare ikke ser at Sony ligger langt bak de andre nå en samlet teknologipresse mener dette, skal være usagt. Men det er en kjennsgjerning at mobiler fra andre produsenter, som bruker SONY-bildebrikker, tar mye bedre bilder og video enn Sonys egne telefoner.

 

Det er ikke noe vi innbiller oss.

Endret av medlem-169651
Lenke til kommentar

 

 

Svakt kamera begynner vel å bli synonymt med sonytelefoner. Synd de ikke klarer å utnytte sine egne sensorer like bra som konkurrentene.

 

Tja, kameraet på både min Z1 og Z3 tok svært gode bilder sammenlignet med de fleste sammenlignbare telefoner på den tiden de kom ut, og Z5 Premium som jeg har nå er enda et hakk opp ifra Z3.

Z5P Tar veldig gode bilder i de fleste sammenhenger som en mobiltelefon klarer å takle, og har aldri opplevd noen av de problemene som diskuteres iblant på enkelte forum. Om det kun gjelder enkelte telefoner pr modell så har jeg isåfall har jeg vært heldig med tre modeller på rad, og det er jo ikke verst.

Tja, hvorvidt du har vært heldig, eller bare ikke ser at Sony ligger langt bak de andre nå en samlet teknologipresse mener dette, skal være usagt. Men det er en kjennsgjerning at mobiler fra andre produsenter, som bruker SONY-bildebrikker, tar mye bedre bilder og video enn Sonys egne telefoner.

Det er ikke noe vi innbiller oss.

Samlet teknologipresse? Den må du gjerne utdype. Og i samne slengen kom gjerne med bilder du har tatt med en annen telefon som du hevder at en Sony telefon ikke klarer å ta? Å komme med slike uttalelser uten noe mer blir vel litt tynt?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...