Gå til innhold

Bruk av repeater


lie

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har pr idag problemer med en gammel og billig router/AP på soverommet.

Den henger seg stadig opp og må skru av/på snitt 3-4 ganger i uken.

 

Så tenkte det er tiden for å bytte den ut med noe annet.

Pr. Idag har jeg en WNDR3700 i stuen, som er koblet til med Routeren på soverommet.

Har prøvd å lese meg litt opp hva som er best mulig løsning.

 

Fast Roaming er en av de.

Da bytter f.eks mobilen nett mellom stue og soverom, alt ettersom signal styrke.

2 like SSID vil føre til konflikt, i enkelte tilfeller.

2 Routere med hver sin SSID (som jeg har idag), er litt tungvint iblant.

 

Noen tips for å få fornyet styrke på soverommet?

Har forstått at en Repeater/WIFI extender tar bare den dårlig styrken, og fornyer den. Altså, linken mellom routeren og repeateren vil være dårlig.

Siden jeg allerede har kabel til soverommet, ser jeg helst å bruke denne.

 

Takk for tips og råd, evt. utstyr som anbefales :)

 

Henrik

 

Edit:

Altså, så det ikke misforståes med "fornyet styrke soverommet", så mener jeg såklart økt Wifi signal.. Har 2 småbarn som krever sitt ;)

Endret av lie
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

for og få til fast roaming må du kjøpe dyrt utstyr.

 

 

siden du har kabel, ville jeg absolut brukt denne ja.

 

jeg ville kjøpt ett tråløst AP og plugget inn i veggen på soverommet. gidder ikke å finne link, men skal ikke være så vanskelig og finne.

eller en billig router som du setter i bridge.

Lenke til kommentar

Da blir det samme løsning som jeg har pr idag ja.

Eneste, jeg kan prøve meg litt frem i forhold til ssid.

 

Vet vi har på jobben, og det er unektelig deilig og går sømløst mellom 3-4 punkter.

Ser det står Cisco, thats it.

 

Alt avhengig av hva du ønsker å ha av utstyr. 

Når du bruker enterprise utstyr så er det kontrolleren som styrer hvilket ap enheten skal koble seg til. 

På standard hjemmeutstyr så er det klienten som bestemmer, og har klienten din wifi så tviholder den på den så lenge den har signal. 

 

Du kan få sømløs roaming på Asus sine produkter beregnet på hjemmemarkedet, men da må du stille inn selv signalnivået den skal kaste ut klienten på selv så det er noe mer knotete. 

 

Avhengig av hvor mange ap'er du vil ha så er det ikke altfor dyrt å få til enterpriseprodukter hjemme. 

 

Jeg for min del har stort hus og skal ha 3 ap'er koblet opp. 

Kontrolleren er softwarebasert og kan kjøres på en hvilken som helst maskin i nettverket ditt, eller eksempelvis på en raspberry pi, 

 

Så kan du f.eks bruke de ap'ene jeg skal bruke:

https://www.dustinhome.no/product/5010889454/unifi-ap-ac-pro

-. Disse er ikke tilgjengelige enda. Ny modell. 

 

Så kan du egentlig bruke hvilken som helst router, men denne er et ok alternativ:

https://www.dustinhome.no/product/5010754017/edgerouter-poe

 

Alle ap'ene til ubiquiti leveres med POE injektor så du trenger ikke switch med poe egentlig. 

 

Da har du et enterprise oppsett til drøye 5-7000 avhengig av hvor mange AP'er du trenger. 

 

Skal du til med cisco er oppsettet endel verre. Du kan få AP med innebygd kontroller, men skal du ha kontroller i tillegg så kommer den på en hel del kroner + at ap koster lett 3-5000 pr stk. 

Lenke til kommentar

Jeg for min del har stort hus og skal ha 3 ap'er koblet opp. 

Kontrolleren er softwarebasert og kan kjøres på en hvilken som helst maskin i nettverket ditt, eller eksempelvis på en raspberry pi,

Ville vært litt forsiktig med å anbefale ubiquiti sin zero handoff løsning, forumet deres flommer jo over av klager som går på akkurat denne funksjonen. Har testet det såvidt hjemme, og ble vel ikke akkurat veldig imponert.
Lenke til kommentar

 

Jeg for min del har stort hus og skal ha 3 ap'er koblet opp. 

Kontrolleren er softwarebasert og kan kjøres på en hvilken som helst maskin i nettverket ditt, eller eksempelvis på en raspberry pi,

Ville vært litt forsiktig med å anbefale ubiquiti sin zero handoff løsning, forumet deres flommer jo over av klager som går på akkurat denne funksjonen. Har testet det såvidt hjemme, og ble vel ikke akkurat veldig imponert.

 

Kom over denne tråden når jeg søkte litt på ZHO, for meg virker det mer som at ZHO er hvis du vil sette det opp slik at du ikke mister en eneste pakke. Ikke at den tviholder på signalet. 

 

På standard hjemmeutstyr så er det klienten som bestemmer, og har klienten din wifi så tviholder den på den så lenge den har signal. 

 

Du kan få sømløs roaming på Asus sine produkter beregnet på hjemmemarkedet, men da må du stille inn selv signalnivået den skal kaste ut klienten på selv så det er noe mer knotete. 

 

 

Virker mer som du faktisk må stille inn den selv. 

It's not only the client device's fault, but a combination of this and a probably not so optimal access point configuration. Probably too much TX power, and/or lack of MINRSSI, or even other configurations like WPA and encryption method.

 

Det virker som de ikke anbefaler ZHO, hvis du ikke har behov for det, men å heller stille på roaming selv. 

Du får også lavere throughput med ZHO, siden da må alle Ap'ene være på samme kanal.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...