Gå til innhold

Dual Opteron 244 vs 246


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
det står også at operton 244 opererer på 1,6GHz, men opererer den ikke på 1,8?

Jo.. Det var en fin test, men det hadde vært litt bedre om dere hadde med ytelsen til P4 3.2 og XP3200+ også, bare til sammenligning.. vet at det var en sammenligning mellom 244 og 246 men det hadde vært greit hadde dere hatt de med også..

Lenke til kommentar

Skjønner ikke jeg. Dere skriver at Opteron 244 koster i overkant av 3000 kr, og at den ikke er så mye dyrere enn Athlon 64 3200+, men de billigste prisene jeg har klart å finne på denne prosessoren er rundt 4500 kr. Det er Opteron 144 koster i overkant av 3000! Argumentet for å kjøpe 244 istedet for Athlon 64 3200+ virker ulogisk når prisene ikke er så like alikevel.

 

Edit: Det ville ha vært fint å få et svar på dette.

Endret av Lex-Icon
Lenke til kommentar
Skjønner ikke jeg. Dere skriver at Opteron 244 koster i overkant av 3000 kr, og at den ikke er så mye dyrere enn Athlon 64 3200+, men de billigste prisene jeg har klart å finne på denne prosessoren er rundt 4500 kr. Det er Opteron 144 koster i overkant av 3000! Argumentet for å kjøpe 244 istedet for Athlon 64 3200+ virker ulogisk når prisene ikke er så like alikevel.

 

Edit: Det ville ha vært fint å få et svar på dette.

Det står 3000 mindre enn 246...

Lenke til kommentar
Hva med å bruke Xmpeg til å kode filmene?

Så vidt jeg vet støtter det programmet dual-systemer, og vil kansje vise oss hva dual Opteron virkelig klarer.

Som sagt tidligere: Xmpeg støtter ikke den RAW-DV-filmen som vi bruker i denne testen, og dermed mister man også sammenligningsgrunnlaget. Har forsåvidt sagt før at Virtual Dub kanskje ikke har vært det beste valget, så vi får se om vi kan forandre på dette framover (det å skaffe sammenligningsgrunnlag tar noe tid, så dette er ikke noe som vil komme i neste test).

Lenke til kommentar
I stedet for å bytte den helt ut, kan jo begge brukes, eventuellt i en periode. Da beholder man sammmenligningsgrunnlaget.

Begge vil nok da helt sikkert bli brukt ja, men det vil være meningsløst i vår neste artikke å vise fram resultater fra XMPEG uten å kunne vise til resultater fra andre systemer. Derfor sier jeg at det vil ta litt tid før man får se grafer fra XMPEG.

Lenke til kommentar

Litt kjedelig å se på så mange grafer så jeg leste somvanlig bare de to første sidene og konklusjonen så det kan hende dere har tatt det med...

 

Kan dere ikke ta med varmeutvikling når dere tester prosessorer? Leste en plass at opteron prosessorene utviklet ganske lite varme.. Vet ikke om det stemmer?

Lenke til kommentar

Det jeg mener er den store bremsen med dual Opteron systemet, er hovedkortet, der bare CPU 1 har eget minne. Skal CPU 2 bruke minne, så må den gjennom CPU 1 først. Resultatet er at man da kun har 2 minnekanaler fordelt på begge prosessorene, med latency som medfølger, grunnet at CPU 2 må hele tiden "spørre CPU 1 om lov" for å få tilgang til minne. Det, istedet for å ha fire minnekanaler, to på hver prosessor, noe som jeg mener ville ha gitt bedre ytelse siden prosessorene hadde vært mer uavhengige av hverandre.

 

Problemet, kan du si, er at jeg enda ikke har funnet noen hovedkort til dual Opteron som støtter både AGP-bus og fire minnekanaler, de hovedkortene er mer beregnet på servere enn på arbeidsstasjoner.

 

Så kommer spørsmålet mitt: Er det noen som har sett eller vet hvor man finner på nettet, hovedkort til dual Opteron som støtter både fire minnekanaler og AGP-bus?

Hadde satt pris på en link, isåfall.

 

Til slutt: Og ja, jeg vet at et slikt system jeg snakker om ville ha blitt svindyrt, med tanke på de fire ECC-reg minnebrikkene du ville trengt for å fylle alle fire minnekanaler :p

Lenke til kommentar
Til slutt: Og ja, jeg vet at et slikt system jeg snakker om ville ha blitt svindyrt, med tanke på de fire ECC-reg minnebrikkene du ville trengt for å fylle alle fire minnekanaler :p

Har ikke sett noen slike kort ennå. Trolig vil de komme fra Tyan først (trodde de hadde allerede, men mulig det er uten AGP).

 

Uansett.. når det gjelder minne er det faktisk ikke noen forskjell å snakke om mellom REG ECC og vanlig minne. Tenker da på PC3200 Cl2.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...