Gå til innhold

Temperaturstyring og sensorer


Anbefalte innlegg

Da dette er et emne som stadig kommer opp lager jeg en ny tråd,

og kanskje flere kan "fylle på" med  sine erfaringer, sensorer etc:

 

Jeg har "syslet" med temperaturstyring i mange år og har opparbeidet ihvertfall noe erfaring:

 

Hvor ofte behøver temperaturgiver å rapportere?
Det finnes ikke noe perfekt svar på dette, fordi:
Vi vet at temperatursvingningene innendørs avhenger helt av svingningene utendørs.
Man kan lett tenke seg at ved lik temperatur inne og ute, da skjer ingen ting.
Følgelig kan temperaturgiver  rapportere med lange (ingen) intervall.
Motsatt ved stor forskjell;
Og, jo større forskjellen er desto oftere må temperaturgiver rapportere slik at ønsket temperatur kan opprettholdes, men dette avhenger av flere faktorer, så som isolasjon og varmeanleggets kapasitet.
 
Man kan tenke seg at ved null isolasjon skjer svingningene helt likt.
Ved 100% isolasjon vil ingen svingning inntreffe.
Nå finnes ingen praktisk løsning for 100% isolasjon av våre boliger, så vi må forholde oss til den bolig som skal reguleres.
 
Med bakgrunn i ovenstående forstår vi at noe eksakt svar på hvor ofte temperaturgiver behøver å rapportere,  det finnes ikke.
I praksis har det liten betydning bare ikke intervallene er for lange, dvs mer enn 5-10 minutter kan bli mye i "normale" boliger.
 
De fleste termostater og temperaturgivere rapportere ca én gang i minuttet, noe som er helt greitt.
Hvis man absolutt skal "finkorrigere", da vil en grafisk fremstilling være til god hjelp.
 
......

Hos meg har jeg "landet" på korrigering hvert 10. minutt.

Dette er et godt isolert hus og sist natt sank temperaturen inne med ca 0,1 grader C pr. 30 minutter.

Dette ved temperatur ute på ca minus 5-6 grader C. (Se graf under).

Følgelig kunne det fungere med noe lengre intervall, men ved vesentlig lavere temperaturer ute, vil det antagelig kunne bli noe uheldig.

 

Grafen under viser temperatur hhv i kjøkken og stue for sist natt (3.1- 4.1  2016): 

Den svarte kurven er resultat i stue, temperaturgiver fra Clas Ohlson Artikkelnummer   36-1797 (Esic)

Rød kurve er resultat fra måler på kjøkken, Clas Ohlson Artikkelnummer   36-4631 (Oregon)

Temperatur og øvrige sensor- verdier er lagret hos Telldus, TelldusNet og hentes inn vha API.

 

.....

Giverene befinner seg i en avstand på ca 3 meter i fra hverandre og det er ganske åpen løsning.

 Vi ser her at giveren (Esic) i stua har to kraftige temperaturfall, noe som er helt ubrukelig for styring av varmeanlegg.

Jeg benytter derfor giveren til den røde grafen,  Oregon, på kjøkkenet.

På dagtid forsøker vi å holde temperaturen på 22,8 grader.

(Kona har leddgikt og må ha det litt varmt).

Vi ser i grafen (den røde), at temperaturen faller fra ca midnatt og fram til 0700, da oppvarmingen starter.  

Det er en viss treghet i anlegget og ved oppvarming går temperaturen noe høyt, 23,8, men stabiliserer seg etterhvert i overkant av 23 grader.

Noe av dette skjer også fordi at selv om lufta er blitt varm, så er vegger, tak og gulv ikke like varme.

 

For å opprettholde ønsket temperatur på 22,8 grader ser det ut til at jeg kan senke innstillingen ca en halv grad.

Økningen utover dagen skyldes at noen begynte å fyre i peisen.....

 

post-31410-0-75117300-1451949719_thumb.jpg

Endret av arneolav
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er flere forhold som kan forårsake dette:

 

-Batteriene. 

Ved lavere temperatur avgir batterier lavere spenning, noe som gir svakere signal.

Jeg har god erfaring med lithium-batterier i kalde omgivelser;

Utendørs på vinter, i fryser og kjøleskap fungere lithium bra, 

Innendørs og i varme omgivelser har jeg noe dårligere erfaring med lithium.

Enkelte batterier har blitt dårlige og leverer ustabil spenning.

Benytter derfor type alkaline innendørs.

 

-Avstand fra sender til mottager.

Finnes vel ikke noen fasit, men over 10 meter kan bli mye for noen typer sendere.

Hvis det er mulig bør sensor flyttes nærmere mottager.

 

-Hindringer, Vegger av betong er et problem. 

Lite man kan gjøre bortsett fra å forsøke å flytte litt på sensor. Eller bytte til noe kraftigere.

Jeg har det problemet på hytta;

Sensor i kjeller (Esic fra Clas) oppdaterer litt tilfeldig.

Det er støpt, armert betong så jeg må forsøke med bedre sensor.

 
 

Ellers kan du tenke på dette:

 

-Sensortype.

Oregon- sensorene er svært nøyaktige, men signalet er kanskje litt svakt.

 

Noen typer sensorer sender med kraftigere signal enn andre:

Viking sensorene er svært bra,

Salget er stort sett stoppet, men finnes her: http://www.lohelectronics.se/matinstrument/datalogger/luftfuktighet/tradlos-templuftfukt-for-inneutomhusbruk.html

Jeg har flere slike, bla i fryseboks, ca 10 meter fra mottager og 3 vegger av Leca. Fungerer perfekt!

 

1wire fra foogadgets sender med bra signal og er svært nøyaktig, (i hvertfall med sensortype DS18B20).

Sensor kan monteres langt fra sender vha 3-leder kabel. 

 

 

Edit: Skrivelf

Endret av arneolav
Lenke til kommentar

Når jeg ordnet temp. vakt på fryseren i kjelleren på huset vårt, hadde jeg problem med å få fram signal (min Tellstick Net står oppunder taket i 3.etasje), løsningen min ble å forlenge ledningene til føleren med ca 10 m. Da fikk jeg plassert senderen øverst i trappeoppgangen, og etter det har det fungert 100 %. Så det kan være en løsning..

Lenke til kommentar

Interessant, jeg må få på plass en grafisk logg av mine temp. sensorer når jeg får kjørt meg litt mer inn her, har akkurat flyttet.

Huset har 10 cm isolasjon og ganske dårlige vinduer, men dette ønsker jeg å gjøre noe med. Derfor hadde det vært veldig greit å få litt historikk på dagens situasjon før utbedringene kommer (termisk respons).

Jeg har en del erfaring med "smarte" PID-regulatorer fra blant annet kaffe- og ølbrygging. Det er synd at panelovnene styrer så primitivt som de gjør, da er det nesten umulig å unngå en viss pendling selv om systemet er tregt. På sikt ønsker jeg å få installert varmepumpe og da vil det antagelig, gitt at jeg får den integrert i smarthuset på en god måte, bli mulig å styre noe bedre på avgitt effekt.

 

For å styre pådraget på oppvarmingskildene har jeg tidligere benyttet en Nest termostat, denne termostaten er selverklært "smart" og skal lære seg den termiske responsen til huset. Dvs. at hvis du har stilt inn ønsket temperatur kl 08:00, så tjuvstarter termostaten oppvarmingskildene basert på erfart termisk treghet. Den har også tilgang til utetemperatur, om den benytter dette i styringen er jeg jammen ikke sikker på. Har foreløpig tilgode å få opp Nest'en, så ville vært interessant å ha noen plottinger av temperaturforløpet slik som du viser over "før og etter Nest". 

Lenke til kommentar

Jeg har også en termostat som skal være litt smart. Landis&Staefa.

Den har fungert helt greitt, og kan fortsatt styre temp, og står som reserve/backup hvis alt annet feiler. 

Men, det er ikke lenger mulig å stille om på noe på den, hverken klokke eller annet så den kjører på fast innstilling.

Greitt nok det...  så lenge ...

Tenker å erstatte den etterhvert, antagelig vis noe z-wave.

 

Styring vha Oregon sensor og Nexa-brytere via TellsticNet fungerer helt greitt både hjemme og på hytta.

Vi har ofte vært bortreist i lengre perioder og da er det greitt å sette ned temp v/avreise, for så  å kunne sette på varme i god tid før ankomst, på hytta eller hjemme.

Dessuten er det svært tilfredsstillende å kunne følge med litt;

Eks: Oppdaget for en tid tilbake at temp på badet på hytta ikke gikk nevneverdig ned.

Varmen var, iflg TelldusLive avslått, tenkte derfor at det kunne være en Nexa-bryter som feilet, men det var det ikke:

Ved neste hyttetur viste det seg at taklyset på badet sto på, 3 spotter,  3x40 watt.... (glødetråd) 

Dette var på høsten og var nok til å holde temperaturen noen lunde oppe.

Sensoren (Viking) står sånn ca 1,7 meter opp, og der var temperaturen grei, selv om gulvet var ganske kalt.

Nå er stort sett alt lys skiftet til led, men ikke alt fastmontert er styrt enda.

Og, har ikke kamera på badet... bare på toalettet, men det "ser" ut av vinduet.

 

Isolasjon er vel litt på siden av tema i dette fora, men siden det er et vesentlig element i temperaturstyring så la gå;

Dette huset var også med kun 10cm i vegg og 15 i tak og 2-lags isolerglass.

Ved ca minus 10 ute, var det i et hjørne av stua kun +10 selv om det var varmt ellers.

I dag er det også -10 ute, (var -15 tidligere i dag). Samme hjørnet viser nå +20 grader. 

Etterhvert ble det utette dører, og  alle vinduer var mer eller mindre lekk.  

Begynte derfor for noen år siden å isolere tak og vegger

Nå er det 45cm i tak, 25 i vegger, nye ytterdører og vinduer, Nordan, type for passiv hus.

Håper å halvere strømregningen.

 

Hjemmeautomasjon kan jo brukes til så mangt, men siden en av de største utgiftene i en bolig er oppvarming, har jeg brukt mest tid på dette.

Styrer også nesten alt lys og diverse, men etter overgang til Led er det lite penger å spare. 

 

 

 

Edit:

I dag er det også -10 ute, ......Samme hjørnet viser nå +20 grader. 

Målte litt mer omkring, Vinduskarmer og verandadør: 20-21 garder, vindfang 19.

Sjekket også helt inntil ytterdør, +15. Må være greitt når det er -10grader 5-6 cm utenfor.

Konklusjon, Isolasjon hjelper, bedre å bruke penger på det enn mye annet!

Endret av arneolav
Lenke til kommentar

Mine oppdaterer hvert minutt, egentlig veldig greit syns jeg, hadde ikke nødvendigvis trengt så hyppig oppdatering, men jeg ser ikke at det er noe problem heller. Bedre med for korte intervaller enn for lange, dessuten kjenner ikke jeg noen måte å korrigere dette på (RFXcom)

 

Logger temperaturen rundt i huset, men har enda ingen smart-løsning som bruker dataen.

Har varmekabler i stua og bad som slår seg på ved en viss temp, men dette er sensorer utenom enumerasjonssystemet, planen er å implementere det etterhvert, men det koster nok litt.

post-74970-0-11417100-1452122716_thumb.png

Lenke til kommentar

Mine sensorer oppdaterer stort sett også hvert minutt (littt avhengig av type).

Et dummy event som alltid fyrer av hvert tiende minutt, trigger events for sjekk av temperatur, separat for dag og natt.

 

Fungerer helt greitt og ikke dårligere enn den opprinnelige smarte termostaten. (ikke sikker på hvor smart den er)

Begge "overfyrer" om morgenen (etter nattsenking) før de stabiliserer seg. 

Men diverse faktorer påvirker; Peisfyring, matlaging, soloppvarming, ytterdør som blir står litt åpen etc...

Noe "slingring" blir det alltid, særlig når det befinner seg noen hjemme.

Hvis vi er bortreist går det over til natt temp og den holder seg ganske konstant.

 

Det er kun sentralfyren som styres.

Har temp sensorer på baderommene, men varmekablene styres av egne termostater.

Er ikke sikker på om det er noen vits i å gjøre noen endring bortsett fra en fjernstyrt bryter for å slå av/på Har det på hytta, men ikke hjemme.

Oppdager noen ganger at varmekabler står på når vi er bortreist og da kunne det være greitt å kunne slå av.

 

 

Lenke til kommentar

http://www.aliexpress.com/item/Transmitter-for-professional-Wireless-Weather-Station-wireless-temperature-sensor-outdoor-sensor-for-humidity-and-temperature/32232556497.html

 

Hva med denne fra Kina... Er det ikke samme som Viking som du anbefaler?

Er det problematisk å koble denne til RFXcom i HS3?

OM man skal sammenligne med denne som mange har nevnt her på forumet før: http://www.clasohlson.com/no/Temperaturgiver-hygrometer/36-1797

 

Tenker jeg ønsker en som oppdaterer ofte og bare fungerer.

Helst ville jeg hatt en CO2 sensor også i dem... Men har ikke funnet noen som har dette.

Lenke til kommentar

Ser jo ut som Viking sensor. Om det er samme er vanskelig å si. Mine Viking sier Termometerfrabriken og Viking/Eskilstuna på baksiden.

 

Er det ikke bare å kjøpe inn en å teste den. Funker den ikke så kan du sende en mail til Bert i RFXcom å sjekke muligheten til å få den lagt inn. (Kan hende du må sende han en sensor da)

Lenke til kommentar

Det er eksakt samme, samme tekst, samme bakside, og i en feedback:

Also note that this sensor is FULLY compatible with RFXcom 433MHz tranceivers, and seen as a "Viking 02035, 02038, TSS320" sensor. 

 

Bare å bestille noen, men legg merke til at frakt koster mer enn en sensor......

 

.....

Fikk   3 stk Viking fra LoH i dag, typen med temp og fukt.

Logget to av de noen timer, ser ut til å være helt perfekt, 0,1 grader opp eller ned, ingen "utskudd", dvs ingen plutselige store avvik.

Faktisk bedre enn like gode som Oregon;

Når temp går opp eller ned:

Oregon en tendens til å veksle 0,1 opp og ned noen ganger før den "bestemmer seg". 

Ikke slik med disse nye.

.....

De fra Clas kan være ok, men jeg har hatt litt problemer med å få de til å send.

Funker ved å bytte kanal.

Har én som er dårlig, den sender av og til verdier som er helt feil, fra ca +20 kommer plutselig -3... 

Skal du bare se på den er det et lite problem.

Virker litt merkelig å se at det er minusgrader på badet.

Skiftet den ut med en av de nye.

....

Så langt jeg vet oppdatere alle disse sensorene ca én gang i minuttet.

....

CO2 sensor får du her: http://www.senseair.se/products/oem-modules/senseair-s8/

Og da trenger du denne: http://foogadgets.tictail.com/product/wireless-multi-sensor-mk3

 

 

Edit: frakt koster mer enn en sensor...... Shipping US $6.53toNorway

Men likevel billigere enn LoH, jeg betalte ca NOK 140 pr stk.

 

....

Moderere litt:

" Faktisk bedre enn Oregon;" endret til: "Like gode som Oregon".

Viking fra LoH er altså helt ok, men vesentlig billigere. 

Endret av arneolav
Lenke til kommentar

Temperaturføler i bilen.

Fikk til overs en sensor type Clas art 36-1797.

La den i hanskerommet bilen.

Bilen står ute.

Viste i dag minus 18 inne i bilen.

Fikk litt dårlig signal fra hanskerommet, flyttet til midtkonsoll.

Det ble bedre, nå tikker signalet inn jamt slik det skal.

...

Har en Nexa WTE-1 i vindfang som styrer en LGDR-3500 til motor og kupevarmer.

 

Kan evt. koble på klokkeslett, men egner seg bare når man reiser til samme tid hver dag/ukedag

Telldus har en fiks sak for motorvarmer:

Avhengig av ute-temperatur beregnes det hvor lang tid før avreise motorvarmer må kobles til.

 

Men passer ikke når avreise-tiden stadig er forskjellig. 

Kan jo styre fra tlf eller PC, men bryter i vindfang er mest praktisk.

 

Men så skjer det at "noen" glemmer å slå av....

Har derfor satt opp en timer i Telldus Events som stenger av etter 2 timer.

 

Neste prosjekt kan jo bli å montere en føler i motoren, og så kunne slå av motorvarmer når motoren er over 10 grader.

Og evt slå på igjen når temp synker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...