Gå til innhold

Nei, dette er ikke en NAS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Av alle disse variantene så lurer jeg på hvorfor ingen lager en printer med innebygget ruter og harddisk brønn. Da får man printer,ruter og NAS i en boks og alt på en kabel.

 

Og en innebygget PC! Så slepper man flere enheter! 

 

;)

Lenke til kommentar

Med tanke på hvor mye sikkerhetsproblemer man ser med rutere ellers som har enkel NAS-funksjonalitet, kan man godt fraråde slike løsninger som står direkte i kontakt med nettet - noe det vil via en ruter med NAS-funksjonalitet. UPnP og feilkonfigurasjon kan skape nok problemer for NAS-er på lokalnettverket - å koble det direkte til nettet ville jeg absolutt unngått.

 

Skulle gjerne sett at NAS-produsentene la opp til "local storage mode" - et enkelt oppsett der det meste av tjenester på NAS-en var deaktivert forutenom smb- og konfigurasjonstilgang og at aksess var begrenset til kun det sub-nettet NAS-en stod på. Brukere som kun hadde dette bruksbehovet kunne da enkelt kjørt et sikrere oppsett.

Lenke til kommentar

Synology er flink på NAS, men trackrecord angående sikkerhet er ikke spesielt bra.

 

Jeg tror ikke routere er noe de bør markedsføre under sitt navn. Og de bør holde OS'et sitt langt unna sikkerhetsprodukter.

 

Ingen av NAS-aktørene har egentlig en god track record når det gjelder sikkerhet. Synology har riktignok tatt litt mer tak i det etter de problemene de har hatt - og noen av de problemene de har hatt skyldes nok mer at de har større markedsandel enn f.eks. Netgear og Qnap enn at de er noe sikrere.

 

Bare det at Synology fikk på plass automatisk oppdatering hjelper et stykke på vei, og de har blitt raskere med å komme med fiks.

 

Men generelt er det å fraråde å ha NAS-en i en enhet som står direkte koblet mot nettet, noe er ruter er.

Lenke til kommentar

Med tanke på hvor mye sikkerhetsproblemer man ser med rutere ellers som har enkel NAS-funksjonalitet, kan man godt fraråde slike løsninger som står direkte i kontakt med nettet - noe det vil via en ruter med NAS-funksjonalitet. UPnP og feilkonfigurasjon kan skape nok problemer for NAS-er på lokalnettverket - å koble det direkte til nettet ville jeg absolutt unngått.

Skulle gjerne sett at NAS-produsentene la opp til "local storage mode" - et enkelt oppsett der det meste av tjenester på NAS-en var deaktivert forutenom smb- og konfigurasjonstilgang og at aksess var begrenset til kun det sub-nettet NAS-en stod på. Brukere som kun hadde dette bruksbehovet kunne da enkelt kjørt et sikrere oppsett.

Er enig med deg angående sikkerheten og har selv stengt internet tilgangen for min printer. Den er kun tilgjengelig på lokal nettet og det kunne en eventuel tilkoblet hard disk også vært. Men det er alle de rare nettjenestene NAS bokser kommer med som senker sikkerheten, ikke en disk fra eller til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...