Gå til innhold

Trenger råd til planlegging av PC-bygg


Anbefalte innlegg

Jeg er ikke oppdatert på hva som skjer på hardware-fronten så jeg vet ikke når det er mest gunstig å bygge ny PC. Jeg kan vente.


Nå og da kommer det et tikk eller tokk fra Intel. Er det andre nyvinninger som kommer snart, eller nettopp har kommet? Som f.eks ny generasjon RAM osv.

 

 

Det som er klart, er at jeg skal ha Intel CPU og Nvidia GPU (SLI). Jeg er ikke på noe budsjett.


Et usikkerhetsmoment er om ny hardware utelukker Windows 7. For eksempel Asus har ikke drivere for Windows 7 på sine siste spillbærbare.
Windows 8.1 er helt uaktuelt og jeg er ikke spesielt optimistisk med tanke på Windows 10. Heldigvis har jeg en ledig Windows 7-lisens som jeg skal bruke.

Endret av Helm Hammerhand
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor så fiendtlig innstilt mot Win8? Er det Metro-syken på deg? Du kan deaktivere det og aldri se det igjen veit du.. Det er mer stabilt, raskere og mer strømgjerrig enn forgjengeren. 

 

Når det gjelder hardware er det en fin tid å bygge på. Du må bare oppgi et budsjett, og om det inkluderer skjerm og annet tilbehør

Lenke til kommentar

DDR4 finner bare i sokkel 2011-3, vil muligens komme i LGA 1151

 

Tror det lureste for deg handle brukt hvis du vil kun gå for windows 7.

 

Angående windows 8.1 forstår jeg det veldig gått, prøv Aero for windows 8.1 hvis explorer.exe henger seg på grunn av dårlig optimalsiert programvare skyld på deg selv. Samme med sidebar hvis det også funger til delevis dårlig.

 

Eneste jeg er fornøyd med er windows 8.1 part startmeny

 

Windows 7 oppdateringer har gjort sidebar.exe til et mareritt, er ofte jeg må avslutte den i explorer for få den å starte på riktig måte.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Hvorfor så fiendtlig innstilt mot Win8? Er det Metro-syken på deg? Du kan deaktivere det og aldri se det igjen veit du.. Det er mer stabilt, raskere og mer strømgjerrig enn forgjengeren. 

 

Når det gjelder hardware er det en fin tid å bygge på. Du må bare oppgi et budsjett, og om det inkluderer skjerm og annet tilbehør

Metro-syke? Ja kanskje noe sånt. Mye av det nye i Windows 8.1 kan deaktiveres men ikke alt. Jeg hater systemet og uansett hvor rasjonell eller irrasjonell begrunnelsen er, så er det mitt valg. Det er jo også synd å ikke bruke Windows 7 når jeg har kjøpt det. Jeg har prøvd 7 på andre maskiner og jeg synes det er OK (nesten like brukervennlig som XP).

 

 

Jeg har ikke noe budsjett fordi jeg ikke vet hva ting koster. Jeg vet at man får en PC for 3000 kroner, men hva ting koster i den øvre enden av skalaen vet jeg ikke. Jeg gjetter på at jeg havner et sted mellom 50.000 og 100.000.

 

 

 

DDR4 finner bare i sokkel 2011-3, vil muligens komme i LGA 1151

 

 

Tror det lureste for deg handle brukt hvis du vil kun gå for windows 7.

 

 

Windows 7 oppdateringer har gjort sidebar.exe til et mareritt, er ofte jeg må avslutte den i explorer for få den å starte på riktig måte.

Jeg vurderer i7-5930K eller i7-5960X, så dersom det ikke kommer en ny type prosessor før jeg kommer i gang så må jeg ha 2011-3.

 

 

Er det vanskelig å kjøre Windows 7 på ny hardware?

 

 

Jeg vet ikke hva du mener med oppdateringer og sidebar.exe. Prosessens navn gir meg et hint om at det er noe jeg ikke ønsker og her står det hvordan man kan deaktivere tingen.

Endret av Helm Hammerhand
Lenke til kommentar

Ettersom det er et PC-bygg (jeg bygger den selv) er det naturligvis stasjonær.

 

Jeg trenger sikkert ikke i7-5960X, men den vurderes. Jeg kommer uansett til å bruke en prosessor med sokkeltype 2011-3 (dersom jeg ikke venter så lenge at dens arvtaker er kommet).

 

Om vi skal begi oss inn på diskusjon av konkret CPU i denne tråden, så er jeg i tvil om hva jeg skal velge. Åtte kjerner (5960X) høres nesten dumt ut selv om man ser bort fra prisen? Seks kjerner - greit nok. Men åtte? Jeg er ikke sikker på om jeg kan bruke så mange kjerner på samme tid.

Kanskje jeg kjører et spill som bruker fire kjerner. Bakgrunnstjenester og Norton burde ikke behøve mer enn et par kjerner, men det er bare min gjetning. Kanskje man faktisk kan bruke mer enn seks kjerner på samme tid.

 

Angående sokkel så leser jeg at Skylake kommer til å bruke LGA 1151. :hm: Da kan vel jeg se bort fra Skylake.

 

Jeg skal bruke den til to ting, kjøre Windows 7 og GTA5. Kommer sikkert på flere bruksområder etter hvert...

Endret av Helm Hammerhand
Lenke til kommentar

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1578470

 

Det er det denne tråden er for, les, kjøp og vær sikker på at det er gode valg med tanke på alt.

Virker som TS her skal handle for opp mot 100K.

---

Anbefaler da at han/henne bare kontakter Digital Impuls og lar dem fikse det for deg. Hvis du skal handle for samme penge som de første par bilene mine, og ikke vet hva du skal handle engang, så får du proffene til å fikse det for deg.

 

Noe alla 5960X, 3way SLI og full vannkjøling f.eks.

Lenke til kommentar

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1578470

 

Det er det denne tråden er for, les, kjøp og vær sikker på at det er gode valg med tanke på alt.

I den tråden kan man bare diskutere oppsettet i første innlegg. Jeg vet ikke om det er det som er perfekt for meg. Jeg kan heller ikke se noen av bildene som ser ut til å være postet der.

 

 

 

 

Virker som TS her skal handle for opp mot 100K.

---

Anbefaler da at han/henne bare kontakter Digital Impuls og lar dem fikse det for deg. Hvis du skal handle for samme penge som de første par bilene mine, og ikke vet hva du skal handle engang, så får du proffene til å fikse det for deg.

 

Noe alla 5960X, 3way SLI og full vannkjøling f.eks.

Det er ikke sikkert jeg kommer til å bruke opp mot 100 000, det kommer an på hva high end koster nå om dagen. For et par år siden konfigurerte jeg en stasjonær PC på dell.no og prislappen kom fort opp i ca 60.000 (jeg kjøpte ikke).

 

Det føles vanskelig å ringe til en nettbutikk og spørre om så mange detaljer. Min erfaring er også at selgerne ikke har detaljkunnskap om produktene de selger og henviser videre til produsent (erfaring med NetOnNet). Når man får tak i en representant for produsenten så snakker han eller hun gjerne et annet språk enn norsk.

Lenke til kommentar

Da får du bare si hva du vil ha og lage den her inne først.

 

Nyvinningene er her, titan x , ddr4, x99-brikkesett på 2011-3-socket.

 

Typsik 20.000 utenom gpuer , så er den så hiend at det nesten ikke lar seg bygge bedre til "normal pcbruk" (les 1 cpu)

 

Kan man gå ned 15% på ytelsen og så si halvere prisen? ja.

Spørs hvor folkuset ligger.

Har flere 6sifferede pcer selv, men spillpcen er mer 45k-ish.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil som sagt spille GTA5 og kanskje andre spill. Jeg skal ha minst to monitorer, og dersom jeg kommer til å spille noe som støtter flere monitorer vil jeg ha den muligheten (opptil tre monitorer).

 

En stund ønsket jeg kraftigst mulig maskin for å konkurrere i benktester men jeg vet ikke om jeg er motivert nok. Det er så mye pes med LN2-kjøling når man må lære alt. Men jeg har fortsatt som mål å drive med moderat klokking hvor vannkjøling er nok.

Lenke til kommentar

Med mer en 2 kort i sli må det hele vannkjøles for å kunne brukes på annet en støyete stock.

 

Det høres vel ut som en DI-jobb hvor man beskriver hva man vil ha og dem bygger.

 

Jeg synes 2x 980 er slappt på en x swift-skjerm.

Snakker man 2-3 skjermer snakker man 4 titan x på vann. 60.000 på gpuer og skjermer.

 

I min verden begynner man med x99- og 2 gpuer, så kjører man en swift.

Så oppgraderer man derifra ved behov etter å ha brukt den.

Hvor oppgradering ligger i planen med tanke på hovedkort og psuvalg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes 2x 980 er slappt på en x swift-skjerm.

Med swift antar jeg du mener denne skjermen fra Asus, hva mener du med "x" foran swift?

 

 

I min verden begynner man med x99- og 2 gpuer, så kjører man en swift.

Kjøre en swift? Kanskje det ikke var skjermen fra Asus du snakket om likevel. :hm:

 

 

Det frister med 4x SLI, men ikke så mye dersom det betyr mer trøbbel enn moro. Noen spill yter dårligere i SLI, andre får en marginal forbedring og andre igjen drar god nytte av den ekstra kraften. Jeg orker ikke 4x SLI BARE for å ha det moro med syntetisk ytelse. Jeg må også få bedre ytelse i praktisk bruk (i alle fall litt).

 

 

Er LN2-kjøling mye vanskeligere å bygge og vedlikeholde enn vannkjøling?

Endret av Helm Hammerhand
Lenke til kommentar

en x som i 1 stk.

 

Ja det er primært 144hz-skjerm man vil ha og det finnes ikke i 4K så de fleste kjøper da denne.

 

Her blir det også todelt, den høye oppløsningen gjør at man må kjøre sli, og her vil flere kort få opp fps litt.

Fortsatt forskjellig på hvordan spill skalerer, men det er mye bedre siste året. / 9serien.

 

Så får man ta med seg det negative for å få opp fps litt så det flyter bra på en slik skjerm.

 

Ett 980 går ikke. to fungerer, men 3 øker kanskje fps med 10, men det kan hende det tar spillet opp til flytende og er verdt hele kortet.

 

Men to kort kjører man med slots imellom så de ikke blir varme, men med 3+ kort må noen stå tett og da mister man all mulighet til å klokke, det støyer og det må nesten på vann.

Alternativet er da å gå ned i oppløsning/ annen skjerm, men man kan beholde 144hz.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Gå f.eks noe slikt

5960X

Asus Rampage V Extreme

4*4 GB G.Skill DDR4 minne (3000mhz+)

2 stykk Titan X

EVGA G2 Supernova 1600W

Corsair Obsidian 900D

Et par 850 Pro SSD'er og det du måtte ønske av HDD'er

1 Rog Swift spillmonitor og f.eks 1 stykk 4K for deilig bildekvalitet til andre oppgaver

 

Og så ber du DI sette det opp med EK blokker, et par feite XTX radiatorer og ei god pumpe.

 

Da har du high-end med fremtidige muligheter for utvidelse (mhp kabinett, HK og PSU). Bare ikke grin for mye når det er mid-end om 3 år :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig her, har bold hardware selv i spillpcen nå som var satt sammen før titan x kom,

 

Gå f.eks noe slikt

5960X

Asus Rampage V Extreme

4*4 GB G.Skill DDR4 minne (3000mhz+)

2 stykk Titan X (980 x 4)

EVGA G2 Supernova 1600W (ax 1500w)

Corsair Obsidian 900D

Et par 850 Pro SSD'er og det du måtte ønske av HDD'er

1   3 Rog Swift spillmonitor og f.eks 1 stykk 4K for deilig bildekvalitet til andre oppgaver ( swift og samsung curve 34" 4k)

 

Og så ber du DI sette det opp med EK blokker, et par feite XTX radiatorer og ei god pumpe.

 

Da har du high-end med fremtidige muligheter for utvidelse (mhp kabinett, HK og PSU). Bare ikke grin for mye når det er mid-end om 3 år :p

Endret av War
Lenke til kommentar

Ett 980 går ikke. to fungerer, men 3 øker kanskje fps med 10, men det kan hende det tar spillet opp til flytende og er verdt hele kortet.

 

Men to kort kjører man med slots imellom så de ikke blir varme, men med 3+ kort må noen stå tett og da mister man all mulighet til å klokke, det støyer og det må nesten på vann.

Alternativet er da å gå ned i oppløsning/ annen skjerm, men man kan beholde 144hz.

Skaleringen er forferdelig med tanke på hva man får for pengene, men ytelse teller mer enn pris. AMD skalerer vel ikke noe bedre? Er AMD CfX noe jeg bør vurdere?

 

Jeg hadde ikke regnet med muligheten til å klokke Nvidia, trodde de var låst for vanlige kunder. Men ferdigklokkede kort fra EVGA og andre kan vel være et alternativ enten de er låst for "privat" klokking eller ikke.

Det blir vannkjøling på CPU og trolig på GPU også.

 

Med 144Hz skjerm må man vel nesten ha over 144 fps, det kan bli tungt med krevende spill. Vanligvis regner man jo 60-70 fps som bra.

 

 

 

Red.:

Digital Impuls har blitt nevnt to-tre ganger i tråden. Er det noen spesiell grunn til at akkurat den butikken fremheves?

Endret av Helm Hammerhand
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...