Gå til innhold

KOMMENTAR: Få i pose og sekk ved å velge selv


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hehe, tror man fortsatt kan si at Windows 8.1 både på nettbrett og mobil har floppet. Jeg tror det er få av de ansatte i den bedriften jeg jobber i som ville hatt ett Windows 8.1-nettbrett eller en Windows Phone 8.1-mobil.
Det går nok fortsatt i iPad, iPhone og Android-enheter, heldigivs.

 

Jeg jobbet tidligere i en bedrift hvor de hadde prøvd å standardisere seg på Windows Phone-mobiler, men det varte ikke lenge før de ansatte klagde og ville ha muligheten til å velge andre merker.

Endret av havarhen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jobber selv innen IT på strategisk nivå, og kjenner til flere svært alvorlige hendelser knyttet til data på avveie og direkte innbrudd som en direkte konsekvens av dårlig eller manglende håndtering av mobile enheter i større norske bedrifter.

 

Fra et brukerståsted er det selvsagt fint å kunne bruke akkurat det de vil av enheter, men spesielt når man kommer opp på et visst nivå i organisasjoner må faktisk arbeidsplassens hensyn komme først.

Lenke til kommentar

Jobber selv innen IT på strategisk nivå, og kjenner til flere svært alvorlige hendelser knyttet til data på avveie og direkte innbrudd som en direkte konsekvens av dårlig eller manglende håndtering av mobile enheter i større norske bedrifter.

 

Fra et brukerståsted er det selvsagt fint å kunne bruke akkurat det de vil av enheter, men spesielt når man kommer opp på et visst nivå i organisasjoner må faktisk arbeidsplassens hensyn komme først.

 

Det er litt begge deler er min erfaring, det virker som noen IT-avdelinger likestiller "arbeidsplassens hensyn", med "IT-avdelingens hensyn" og glemmer at de sitter i en støttefunksjon. Brukerens daglig trivsel med et system er viktigere enn hva endel gir det kreditt for.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Definitivt, men å late som om det kun er Windows som har gode løsninger for dette er tull. Finnes plenty strøkne MDM-løsninger som funker på kryss av plattformer. Jeg har implementert flere av dem selv.

 

Problemet er stort sett ikke utstyret, men brukerne og it-avdelingene, samt ledere som ikke godtar at IT er vanskelig. Det hjelper ikke med policies på gulvet når toppsjefen gir faen og bruker sin private iPad.

 

 

 

det virker som noen IT-avdelinger likestiller "arbeidsplassens hensyn", med "IT-avdelingens hensyn" og glemmer at de sitter i en støttefunksjon. Brukerens daglig trivsel med et system er viktigere enn hva endel gir det kreditt for.

 

Eksakt. IT-avdelinger glemmer ofte at de er en subsidiær funksjon som kun eksisterer for å tilrettelegge sånn at andre får gjort jobben sin. Sikkerhet har ingen verdi om den gjør at ingenting blir gjort.

 

Jeg har jobba et sted der man limte igjen alle porter på laptopene, kastet dem når man hadde vært i kina, ikke hadde nettverk på pcene og låste inn alle i et skap hver kveld. Det var helt riktig gjort, fordi dataene var så ekstremt mye verdt. Har også vært borti selskaper der konsulenter ikke fikk røre selskapets utstyr, men måtte jobbe på egne maskiner og overføre kode via tekstfil, som så ble pastet inn i prod-system av andre. Igjen, helt riktig, men ekstremt.

 

Men: Jeg har også jobbet steder der møteinnkallinger og vinlotteri-mail behandles som om de var denne typen data. Det er de stort sett ikke. Steder der man sitter på XP i 2012 fordi IT-avdelingen ikke har klart å bli fornøyd med noe nytt. Da har man feilet.

Endret av Audun_K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Brukerne må kunne velge noe som fungerer for dem uten at det skaper problemer

 

 

Har man tilgang til et nettbret så er det fristende å ogsså bruke det privat

Derfor kan det for mange bedrifter være en idé å låse ned nettbrett sånn at de ikke kan brukes privat, og la brukere kjøpe sine egne. Med f.eks Windows-nettbrett er det svært stor risk forbundet ved privat bruk.

Lenke til kommentar

 

Brukerne må kunne velge noe som fungerer for dem uten at det skaper problemer

 

 

Har man tilgang til et nettbret så er det fristende å ogsså bruke det privat

Derfor kan det for mange bedrifter være en idé å låse ned nettbrett sånn at de ikke kan brukes privat, og la brukere kjøpe sine egne. Med f.eks Windows-nettbrett er det svært stor risk forbundet ved privat bruk.

 

hvorfor lar det seg ikke løse ved riktig programvare ?

Lenke til kommentar

Det gjør forsåvidt det, men da må de låses helt ned. Problemet med Windows er at det er vidåpent - har man fysisk tilgang til maskina er det ganske lett å komme seg på innsida. Og da har it-avdelinga et problem. iOs og Android er mye mye sikrere (særlig iOs), nettopp fordi brukeren er forhindret i så mye. F.eks er filsystemet ikke tilgjengelig for applikasomner, mens det på Windows er fritt frem for å lese filer på kryss av applikasjoner.

Lenke til kommentar

Da har man det klassiske problemet , bruker funksjonaliteter går på bekostning av sikkerhet eller omvendt

 

Nå er det neppe ukjent at programmer eller applikasjoner som det ofte kalles i våre dager kan rote til systemet

nå kjenner jeg bare til windows ( og tidligere ms-dos ) sine filsystem .

Dog føler jeg at jeg ikke har full kontroll over filsystemet , men jeg har da i det minste muligheter til å fjerne eller endre navnet hvis en datafil skaper trøbbel .

Det kan faktisk være en fordel hvis man vet hva man holder på med

 

I windows kan man jo begrense tilgangen hvis man ikke er logget på som administrator .

Er det her det svikter , etter dine meninger ?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...