Gå til innhold

Foto

Spillanbefalninger fra 2014

Eventyr Strategi RPG FPS GOTY

13 svar i denne tråden

#1 radiohodet

radiohodet

Bruker

• Medlemmer
  • 2 541 innlegg
  •   18. januar 2008

Skrevet 13. januar 2015 - 19:22

*
POPULÆR POST!

2014 er ferdig, og som etter 2013 prøver jeg å samle de beste spillene som har kommet ut i løpet av året. Kriteriet er ikke mer krevende enn at det skal kvalifisere til karakteren 7 (bra), som er en meget solid karakter fra meg. Dermed er ikke denne lista noe for AAA-fans, men om det får en person til å prøve et av disse spillene, så er prosjektet vellykket.

Jeg har selvsagt ikke fått spilt alle spillene på lista, og derfor kan den være litt misvisende, men jeg har lest om/sett video av alle spillene, og pleier å ha en relativt bra nese, så derfor er de med. Det skal sies at i år var det mye vanskeligere å sette opp en liste enn i fjor, fordi det har kommet utrolig mange lovende spill, og veldig mange som det var vanskelig å vurdere om de burde vært på lista. Spill jeg ikke har spilt er markert med en * .

Jeg har prøvd å få med spill fra alle sjangere, siden alle sjangere kan ha bra spill, men jeg er ikke 100% oppdatert på alt, så om noen vet om andre spill som burde være med, så rop ut. Dessuten har jeg vært lat i år og nesten utelukkende holdt meg til eventyrspill og rollespill, siden de to sjangrene har hatt et strålende år. Sjangerne har jeg slengt sammen i en fei, for det får da være grenser hvor mye innsats jeg gidder å legge i det. DLC og Early Access-spill har jeg ikke tatt med, men episodebaserte spill er med, selv om ikke alle episodene er ferdige.

Lista inneholder bare PC-spill, siden platformen har flest og best spill, og er i år oppe i 88 spill (tror jeg), så i år blir det faktisk litt jobb å skrive ned alt... Bare et AAA-spill har fått plass, så lykke til med å finne den.

Over til lista!

Årets 5 beste spill:

Med så mange spill, så plukket jeg ut de fem spillene jeg likte best fra 2014. De eneste spillene jeg ikke har spilt og som jeg tror har sjans til å blande seg inn er The Talos Principle og Endless Legend.....

Spoiler

Eventyr:

Fremdeles min favorittsjanger, så derfor er den øverst i år også. Et utrolig bra år for eventyrspill. Sjangeren fokuserer på historie og oppgaveløsing.

Spoiler

Pusle:

Spill som fokuserer mer på logiske gåter enn å fly rundt med en gigantisk sekk full av gjenstander. Noen ganger mindre fokus på historie, men ikke nødvendigvis.

Spoiler

Plattform:

Om man elsker plattformspill har indierevolusjonen gjort at det finnes utrolig mange bra spill i denne sjangeren. Sjangeren preges av hopping og springing, men noen har også inkludert pusle-elementer som gjør at de kanskje heller burde vært plassert i den kategorien.

Spoiler

Rollespill:

En sjanger som har blitt totalt konsollifisert de siste årene, mye pga giganthit'er som Skyrim, men ordentlige rollespill har fått en ny vår pga Kickstarter, og som jeg spådde i fjor så har 2014 vært det beste rollespillåret på en mannsalder til tross for den skuffende megakalkunen fra Bioware.

Spoiler

Hack & Slash:
Tja, det har kommet noen spill med rollespillelementer i år, som er mest fokusert på å kveste tonnevis av monstre, så derfor kommer de her i stedet.

Spoiler

Strategi:

Kan vel deles inn i to typer, turbasert (TBS) og sanntidsbasert (RTS). Tradisjonelt en populær sjanger, hadde en periode for noen år siden preget av spilltørke, men populariteten og kvaliteten er på vei tilbake. Enda sterkere felt enn i fjor. Jeg har vært slapp på strategifronten i år.

Spoiler

Lokal flerspillerspill:

Siden året inneholdt et par spill som kun er morsomme om man har noen ved siden av seg å spille med/mot, så ble denne kategorien til.

Spoiler

Skrekk:

Spill som prøver å skremme deg, enten med in your face-metoder, eller mer subtilt.

Spoiler

Interaktiv film:

Har raskt blitt en veldig populær sjanger, mest pga Telltales melking av sjangeren. Mer film enn spill. Stiller null krav til spilleren, og fokuserer kun på historie og karakterer. Interaktiviteten er stort sett der bare for å få opplevelsen til å virke lenger.

Spoiler

FPS:

Den desidert største sjangeren i markedet i dag, totalt domininert av konsollmarkedet. Ser ikke at dette kommer til å snu med det første, derfor er det lite å anbefale, men litt bedre enn i fjor.

Spoiler

Overlevelse:
Omtrent alt der ute er overlevelsesspill nå, så da bør det kanskje puttes i en egen bås her også. Spillene går ut på å ikke dø!

Spoiler

Actioneventyr:

Blir fort en "sekkesjanger", men spillene preges av action og utforskning, og kanskje lette gåter. Det eneste spillet som havner her i år inneholder også mye sniking!

Spoiler

Racing/kjøretøy/fly/romskiptingtang:

Eh, ja. Valgte å slenge alle spill som handler om å kjøre et eller annet i en kategori....

Spoiler

Dette innlegget har blitt redigert av radiohodet: 24. januar 2015 - 19:56

• 10

#2 LarZen

LarZen

Bruker

• Medlemmer
  • 17 618 innlegg
  •   7. november 2001

Skrevet 13. januar 2015 - 19:26

For en flott tråd radiohodet! Jeg skal være den første til å innrømme jeg har falt i AAA fella. Her er det masse spill jeg aldri har hørt om og som ser interessant ut. Skal uten tvil sjekke ut noe av dette.

Stor tommel opp! 

• 0

#3 Godsaker

Godsaker

Bruker

• Medlemmer
  • 798 innlegg
  •   13. februar 2011

Skrevet 13. januar 2015 - 20:28

Må få tid til å spille Blackwell.sakene snart... men mellom Wasteland 2 og MMX og Xulima og ny Shadowrun Kickstarter så er det lite tid til overs!

Småfrekk * på Neo Scavenger og Xenonauts, men kan vel ikke kreve altfor mye. Ellers bra tråd da. :p

• 0

#4 Crazy Joe Davola

Crazy Joe Davola

Bruker

• Medlemmer
  • 9 309 innlegg
  •   19. september 2006

Skrevet 13. januar 2015 - 23:18

Veldig fin tråd. Har spilt en del av spillene her og noen har jeg i backloggen. Personlig ville jeg nok ikke hatt med Among the Sleep. Ikke skummelt og ikke spesielt bra heller. Ville kanskje prøvd å få plass til Costume Quest 2, selv om det ikke er spesielt utfordrende og er et hakk svakere enn eneren. Har også hørt mye bra om Transistor, men det har jeg ikke spilt enda.

• 0
So says Mr. Stewart

#5 Thoto79

Thoto79

Bruker

• Medlemmer
  • 10 657 innlegg
  •   28. oktober 2010

Skrevet 13. januar 2015 - 23:45

Takk for fin tråd. Ett par spill der jeg ikke hadde fått med meg faktisk, blant annet Shadowrun Dragonfall ser jo veldig lovende ut!

PS. Du burde absolutt prøve Endless Legend, årets spill for min del :)

• 0

"This to me is the true horror of religion. It allows perfectly decent and sane people to believe by the billions, what only lunatics could believe on their own."-Sam Harris

#6 Husam

Husam

Bruker

• Medlemmer
  • 4 177 innlegg
  •   13. januar 2006

Skrevet 14. januar 2015 - 04:16

Herlig tråd. Mine topp 3 på listen over årets spill er faktisk helt identisk som din. Den eneste kritikken jeg kan komme med umiddelbart er vel at QTE-driten til Telltale ikke hører hjemme her (de bør for øvrig også regnes som AAA, i tillegg til South Park), og at Qvadriga selvsagt må med.

Og et tips til alle som ønsker å spille gjennom de siste årenes desidert beste spillopplevelser, Kentucky Route Zero- spillene: Pass for all del å få med dere de små mellomutgivelsene mellom episodene, spesielt "The Entertainment." De er flotte opplevelser i seg selv, og gir deg mye informasjon som gjør hovedepisodene mye sterkere følelsesmessig om du spiller alt i kronologisk riktig rekkefølge.

Dette innlegget har blitt redigert av Husam: 14. januar 2015 - 04:23

• 0

#7 radiohodet

radiohodet

Bruker

• Medlemmer
  • 2 541 innlegg
  •   18. januar 2008

Skrevet 14. januar 2015 - 09:47

Takker for tilbakemeldinger. Kommer til å kveste Among The Sleep i kveld, og legge til Qvadriga. :p

Dette innlegget har blitt redigert av radiohodet: 14. januar 2015 - 09:47

• 0

#8 1969

1969

Bruker

• Medlemmer
  • 552 innlegg
  •   3. juli 2013

Skrevet 14. januar 2015 - 10:46

Bra lister, men glemte du Divinty Original Sin ?

Ellers bør du prøve Shadowrun spillene.

• 0

#9 radiohodet

radiohodet

Bruker

• Medlemmer
  • 2 541 innlegg
  •   18. januar 2008

Skrevet 14. januar 2015 - 11:10

Begge to er på min topp 5-liste, som er helt øverst.

• 0

#10 1969

1969

Bruker

• Medlemmer
  • 552 innlegg
  •   3. juli 2013

Skrevet 14. januar 2015 - 13:42

Begge to er på min topp 5-liste, som er helt øverst.

Ah sorry, jeg som gikk rett på rpg her lista her :)

• 0

#11 Godsaker

Godsaker

Bruker

• Medlemmer
  • 798 innlegg
  •   13. februar 2011

Skrevet 21. januar 2015 - 15:09

* på The Fall? Har ikke ord!

• 0

#12 radiohodet

radiohodet

Bruker

• Medlemmer
  • 2 541 innlegg
  •   18. januar 2008

Skrevet 24. januar 2015 - 19:58

Du vet jo godt at jeg har spilt The Fall i mellomtiden, din frekkas! Nådde ikke helt opp på min topp 5, men ikke langt unna. Qvadriga er nå også lagt til, og det norske spillet har blitt diskvalifisert.

Dette innlegget har blitt redigert av radiohodet: 24. januar 2015 - 19:58

• 0

#13 Husam

Husam

Bruker

• Medlemmer
  • 4 177 innlegg
  •   13. januar 2006

Skrevet 24. januar 2015 - 22:19

Qvadriga er nå også lagt til, og det norske spillet har blitt diskvalifisert.

Stor forbedring. Among the sleep var rett og slett dårlig, og Qvadriga har for meg tatt over FTL's plass som spillet jeg spiller mens jeg kan konsentrere meg om noe annet samtidig.    

• 0

#14 GrinderX9

GrinderX9

Bruker

• Medlemmer
  • 1 481 innlegg
  •   30. august 2006

Skrevet 24. januar 2015 - 23:58

Takk for fantastisk liste. Noen få ting som har falt under min radar og noen andre jeg har glemt bort. Skal ha lista di som referanse en stund fremover, for å finne intresange ting å spille :)

• 0

Les mer om samme tema: Eventyr, Strategi, RPG, FPS, GOTY

0 bruker(e) leser denne tråden

0 medlemmer, 0 gjester, 0 skjulte brukere