Gå til innhold

Trenger hjelp til første arduino-prosjekt!


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Litt intro
Har lenge hatt lyst å lære meg med elektronikk, programmering, lodding og det som er. Nå tar jeg stegene for å bli mer kjent med det.

 

Jeg har lyst å prøve å lage en dock, en eske i grunn, med motor som hever og senker mobilen. Det har ingen spesiell nytteverdi enda, kanskje bare som en ladestasjon, men er for å faktisk lage noe. Jeg har liten/ingen bakgrunn med elektronikk, men jeg bruker å lære fort.

 

Så i praksis så trenger jeg å drive to små motorer (Børsteløse 9volts-motorer?). En for å løfte mobilen ut av esken, og en for å lukke igjen "dørene" på toppen.

De skal i praksis bare snurre på noen tannhjul. Det blir ikke noe særlig motstand, og vil helst kunne regulere farten så at det ikke skjer for fort. De trenger også å kunne gå begge veiene.

 

Så, hva trenger jeg?

Arduino (uno r3?)

-Kit? Er det bare selve boardet man trenger eller burde man kjøpe kit?

Motor shield (helst for minst 2 motorer)

NFC shield (skal få den til å aktivere via telefonen)

 

Jeg er som sagt helt ny, så ikke vær redd for å forklare det godt nok. Tips til hva jeg kan lese for å få litt teori? Har begynt på pdf-filen "Getting started with arduino".

Føler også jeg trenger å lære litt mer om volt, watt, ampere og elektrisitet generelt. Hva funker, hva må man absolutt ikke gjøre? Vil at det skal være et trygt prosjekt.

 

 

Begynner på elektronikk og it-ingeniørstudie neste år, så er vel fint å starte nå, lære seg litt og ha det som hobby ved siden av studiene!

Setter stor pris på hjelp! Kan legge ved skisser av ideen om det er vanskelig å skjønne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du er helt ny med Arduino vil jeg anbefale deg et start kit. Søk på eBay "Arduino start kit" så finner du mye :) Da har du det du trenger av hardware for å lære deg det meste med Arduino.

 

Arduino Uno er nok et bra valg til ditt prosjekt. Men i stedet for vanlige DC motorer vil jeg anbefale deg å bruke servomotorer. Hvis du kjøper en 180 graders servo vil du kunne velge vinkelen på servoen fra 0 til 180 grader med 1 grads nøyaktighet. http://goo.gl/p0oR7g

Arduino har et eget bibliotek (library) til servomotorer. Hvis du laster ned Arduino softwaren fra http://www.arduino.cc/ kan du finne "Examples" fra menyen og velge servo. Da kan du ta en kikk på eksempelkoden(e) og kanskje du forstår noe av den.

Lenke til kommentar

Noen småting :

 

 

Føler også jeg trenger å lære litt mer om volt, watt, ampere og elektrisitet generelt. Hva funker, hva må man absolutt ikke gjøre? Vil at det skal være et trygt prosjekt.

 

Litt vanskelig å gi råd på dette stadiet. Unngå kortslutning! :) I praksis betyr dette at du aldri skal koble to porter sammen uten at noe er i mellom de, og at dette "noe" begrenser strømmen nok til å unngå kortslutning. I verste fall svir du av arduinoen, men det skal mye til. Sjangsen er vel større for at du svir av en LED. Dersom du bruker batterieliminator som strømforsyning, skal disse ha en sikring som bryter kretsen ved en gitt (over)belastning. Pass på at komponentene tåler effekten (= spenningsfall over komponenten * strøm gjennom komponenten). I ditt tilfelle vil det bare være snakk om 5V og relativt små strømmer, så det er ingen ting å frykte når det kommer til sikkerhet. Det viktigste er i grunn å være nysgjerrig og ha det gøy!

 

Anbefalte nylig boken "Electrical Engineering 101" av Darren Ashby til noen andre her på forumet. Lettlest liten bok som går gjennom grunnleggende elektronikk.

 

Når det gjelder gjennomføringen av prosjektet ditt, har jeg til gode å finne sider med godt utvalg av hobbytannhjul. Om du bruker servomotorer som @andershf nevner, skulle du vel ikke trenge tannhjul i det hele.

 

Når det gjelder kjøp av komponenter, ta en titt hos Robonor og Sparkfun. Kan virkelig anbefale en tur innom Sparkfun, de har mange ressurser (tutorials, guider, forum, god produktinfo). Kommentartrådene til produktene er ofte lærerike.

 

Begynner å komme seg med ressurser på norsk også, dersom du vil ha en mykere start uten å måtte forholde deg til språkbarrieren i tillegg, hehe. Kom over en grei side her om dagen, Kodegenet

 

Ellers er det bare å spørre om noe var uklart! Skrevet etter en våkenatt, så jeg forklarer nok ikke etter beste evne!

:fun:

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei! 

 

Litt intro

Har lenge hatt lyst å lære meg med elektronikk, programmering, lodding og det som er. Nå tar jeg stegene for å bli mer kjent med det.

 

Jeg har lyst å prøve å lage en dock, en eske i grunn, med motor som hever og senker mobilen. Det har ingen spesiell nytteverdi enda, kanskje bare som en ladestasjon, men er for å faktisk lage noe. Jeg har liten/ingen bakgrunn med elektronikk, men jeg bruker å lære fort.

 

Så i praksis så trenger jeg å drive to små motorer (Børsteløse 9volts-motorer?). En for å løfte mobilen ut av esken, og en for å lukke igjen "dørene" på toppen. 

De skal i praksis bare snurre på noen tannhjul. Det blir ikke noe særlig motstand, og vil helst kunne regulere farten så at det ikke skjer for fort. De trenger også å kunne gå begge veiene.

 

Så, hva trenger jeg?

 

Arduino (uno r3?)

-Kit? Er det bare selve boardet man trenger eller burde man kjøpe kit?

Motor shield (helst for minst 2 motorer)

NFC shield (skal få den til å aktivere via telefonen)

 

Jeg er som sagt helt ny, så ikke vær redd for å forklare det godt nok. Tips til hva jeg kan lese for å få litt teori? Har begynt på pdf-filen  "Getting started with arduino".

Føler også jeg trenger å lære litt mer om volt, watt, ampere og elektrisitet generelt. Hva funker, hva må man absolutt ikke gjøre? Vil at det skal være et trygt prosjekt.

 

 

Begynner på elektronikk og it-ingeniørstudie neste år, så er vel fint å starte nå, lære seg litt og ha det som hobby ved siden av studiene!

 

Setter stor pris på hjelp! Kan legge ved skisser av ideen om det er vanskelig å skjønne.

Det er vel litt sent å svare men anbefaler på det sterkeste å se etter Arduino Resurshefte. Her er mye forklart på en lettfattelig måte. Linken finnder du under og hvis du begynner på side 21 får du en god innføring i elektronikk. 

 

https://www.ntnu.no/documents/2004699/12108297/Atmel+2.2.pdf/d5a8f595-8b93-41e8-9b28-71c776551e01

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...