Gå til innhold

Råd om kabeltrekking i Sandnes


Lanes

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har nylig kjøpt enebolig og er nå såvidt i gang med å fullbyrde guttedrømmen om et skikkelig serverrom. I den forbindelse skal jeg trekke nettverkskabler omkring hele huset, men bortsett fra et eldre telefonanlegg er det ikke trekkerør eller koblingspunkt i noen av rommene.

 

Jeg har null erfaring med dette, men er lærenem og ønsker å gjøre det selv.

 

Er det noen i Sandnes med greie på dette som hadde giddet å ta en time av dagen for litt on-site rådføring?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stalltips nr 1 :

Legg cat 6 .

 

Stalltips nr 2 :

Legg alt ned til et patchepanel , da kan du kobble i der igjen og har mulighet til å flytte på utstyr siden.

 

Kontakter i veggene over alt hvor alt går til en slik (cat6)

https://www.komplett.no/roline-patch-panel-utp-cat6-24p/305000

 

som gjerne står i et skap av noe slag

https://www.komplett.no/deltaco-19-rack-wallmounted-6u-600x450/354341

 

Nå switcher man alt man vil inn dit og uansett hva du gjør med utstyr på serverrom så er huset ferdig lagt og trenger ikke endres på.

Endret av War
Lenke til kommentar

Bare bruk t568b standarden, det er lov å gjøre selv, men skal du høyere en Cat6 (over 1 gigabit) så er det lurt å få hjelp siden det skal lite til kabelene stuper hastighetet.

 

Ellers er snekkerskolen noe? Er vel ikke vanskelig å borre hull i en vegg med rett utstyr man må bare vite hvor bjerdebrelkene og strømkabelene er fra før av.

 

Skal du legge kabelene i trekkrør, i nærheten av strømkabelene bør kabelene være skjermet eller gå for ren Cat7 løsning der du garantert klarer 10 gigabit ethernet, da slipper du å legge nye kabler hvis du senere vil ha raskere nettverk.

Lenke til kommentar

Stalltips nr 1 :

Legg cat 6 .

 

Stalltips nr 2 :

Legg alt ned til et patchepanel , da kan du kobble i der igjen og har mulighet til å flytte på utstyr siden.

 

Kontakter i veggene over alt hvor alt går til en slik (cat6)

https://www.komplett.no/roline-patch-panel-utp-cat6-24p/305000

 

som gjerne står i et skap av noe slag

https://www.komplett.no/deltaco-19-rack-wallmounted-6u-600x450/354341

 

Nå switcher man alt man vil inn dit og uansett hva du gjør med utstyr på serverrom så er huset ferdig lagt og trenger ikke endres på.

Alt skal legges til et samlet panel ja. Er på utkikk etter et brukt 42U kabinett til å huse patch panel, switcher og servere. Tenkte muligens å legge cat7.

 

Bare bruk t568b standarden, det er lov å gjøre selv, men skal du høyere en Cat6 (over 1 gigabit) så er det lurt å få hjelp siden det skal lite til kabelene stuper hastighetet.

 

Ellers er snekkerskolen noe? Er vel ikke vanskelig å borre hull i en vegg med rett utstyr man må bare vite hvor bjerdebrelkene og strømkabelene er fra før av.

 

Skal du legge kabelene i trekkrør, i nærheten av strømkabelene bør kabelene være skjermet eller gå for ren Cat7 løsning der du garantert klarer 10 gigabit ethernet, da slipper du å legge nye kabler hvis du senere vil ha raskere nettverk.

Akkurat selve boringen skal nok gå bra, men det var nettopp probelmene med å få lagt og terminert cat7 (og muligens cat6 om den er shielded) at jeg kunne trengt litt rådføring. Jeg ønsker også støtte for PoE, så det er muligens igjen der noen ting å ta hensyn til.

 

Hva nøyaktig er det du trenger hjelp til? Trekke kabler? Feste kontakter?

- Råd fra en som har erfaring med dette fra før om hvor kabelføringen sannsynligvis burde bli lagt, mtp hva som kan forventes å ligge inne i veggen, samt hva som lar seg praktisk gjennomføre uten å rive ned hele veggen.

- Ønsker å bli vist litt "tips&tricks" hva angår terminering

- Bli vist hvordan eventuelle spesialverktøy brukes korrekt

- Bli fortalt de tingene jeg ikke har tenkt på, men som vil være åpenbart for en som kan faget

Lenke til kommentar

PoE lagges på samme måte, forskjellene her er at du har egen PoE-switch som du patcher inn i de rette kanalene i panelet, da ville jeg ha brukt litt penger på å merke hver eneste kabel^^ /port.

 

Cat 7 ja, hørtes dyrt ut, iallefall utstyret.

Det du er ute etter er i teorien en lokal person.

Det vil vel la seg gjøre via forumet også.

 

Får nøkler til min nye enebolig om knappe 2 uker jeg også, har da planlagt cat 6 over alt^^

Får meg neppe noe 10gigabit-utstyr som skal kobles på i andre rom en serverrommet.

Har 10gb-switch, men det går bare lokalt i serverrommet.

 

Skal du pusse så mye opp at vegger/panel skal ned? Isåfall vil det gjøre ting veldig enkelt.

Sjult anlegg i nye vegger er mer konotete.

 

Kameraer skal jeg ha PoE på, tipper at jeg ikke kommer til å kjøre noe PoE i kontakter i vegg, kun kablene som ender oppe på vegg / tak / ute.

Minimere sjansen for å koble til noe feil.

Lenke til kommentar

Har ikke sjekket priser på cat7 enda, men redd det vil koste litt ja. Mulig jeg kjører cat7 kun opp til mitt eget kontor, og cat6 ellers. Det blir fort penger ut av dette med patch panel, rack, switch, kabler ++, tenkte også å få kjøpt inn en gammel server til å kjøre pfSense. Skal alltids klare å få skrapt sammen pengene, men sliter litt med å rettferdiggjøre alt ovenfor madammen nå når sparekontoen er tom.

 

Skal ikke pusse opp, så jeg har en betydelig utfordring med å legge alt skjult. Det er heldigvis en gammel skittentøyssjakt gjennom hele huset, så jeg tenkteå bruke den som en slags hovedåre og å spre hver kabel ut fra den. Det er likevel et stort stykke arbeid da boligen er på nærmere 300m2.

 

Det blir nok 2 switcher, en til PoE og en til 'vanlig' - som du skriver er det neppe aktuelt med PoE i alle bokser. Da blir jo prisen på switch også en del bedre.

 

Lykke til med eget prosjekt :)

 

Edit: Det er kun cat7 kabler jeg ville kjøpt, jeg har ikke noe behov for cat7 utstyr (enda). Tenkte det er like greit å legge cat7 når jeg er i gang.

Endret av Lanes
Lenke til kommentar

Det du er ute etter er i teorien en lokal person.

Det vil vel la seg gjøre via forumet også.

En lokal person er det jeg helst er på jakt etter denne gang ja. Jeg har ellers et vell av spørsmål tilknyttet prosjektet som vil finne veien inn på forumet her. Satser på å ta litt bilder og slik etterhvert og sette opp en liten 'worklog' også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...