Gå til innhold

Hurtigtest: Lenovo Y50, gamingbærbar med GTX860M til lav pris


Anbefalte innlegg

Denne gangen tester jeg en Lenovo Y50, har vært litt interessert i denne modellen, fordi det er den rimeligste bærbare med GTX860M, quadcore CPU og OS. Lenovo har også et godt rykte (i min bok ihvertfall) og forventningene er derfor høye. Har hatt 20+ bærbare maskiner de siste 10 årene så har litt sammenligningsgrunnlag ihvertfall wink.png

Specs:
Intel Core i7 4710HQ Haswell
Nvidia GTX860M 2Gb GDDR5
8GB DDR1600 RAM
1TB WD HDD med 8Gb SSD cache
FullHD (1920 x 1080) Matt TN skjerm

Dagens pris her!

Førsteinntrykk:
Simpel innpakning, esken har ikke engang håndtak for lett bæring. Maskinen selv er i plast med "karbonfiber" struktur. Området rundt tastaturet har fått en gummiaktig finish. Lenovo prøver ihvertfall å skjule at det er en plastmaskin, resultatet er at den ser bra ut, en hel del bedre enn Clevo sine maskiner ihvertfall.

Tastatur:
Fint oppsett, og god kontrast mellom taster og bokstaver. Godt fornøyd, litt flex rundt entertasten. Litt uvant med rød bakbelysning, men det er nok en vanesak.

Touchpad:
Ikke glatt nok overflate, dette gjør at det er vanskelig å navigere uten å få rykkete bevegelse. De integrerte knappene har også svært høy klikkelyd! Ikke allverdens imponert.

Skjerm:
Min maskin har en AUO skjerm (AUO36ED), finner ingen tester av denne modellen på nettet, men subjektivt så er den under snittet for en FullHD skjerm. Sortnivået har jeg sett bedre, innsynsvinklene er under snitt for en TN skjerm, det er litt lyslekkasje fra begge hjørner nede, den har en overflate som gjør bildet litt slørete/kornete. Dette er en svakhet på AUO og også LG sine matte skjermer, samsung/ChiMei har langt mindre av det problemet. Lysstyrken er også litt lav, men mer enn god nok for innendørs bruk. I følge brukerkommentarer på nettet er den allikevel bedre enn ChiMei skjermen som er i f.eks Notebookcheck sitt testeksemplar.

Lyd:
Supert lydsystem, blant de aller beste på markedet. Har en liten subwoofer under maskinen.

Støy:
Viftene går hele tiden, skal ikke mye belastning til før de spinner opp ørlite heller. Ved spilling er den "moderat støyende" men lyden er i hovedsak luft som flyttes, ingen skurrelyder eller hylelyder som enkelte maskiner har. Ved tung belastning støyer den nok til å sjenere på f.eks en lesesal eller lignende. Er støy et viktig kriterie for deg så se på asus sine gaming maskiner, de støyer mindre. Denne er dog ikke så støyende som MSI/Clevo - heldigvis.

 

Varme:
Dette har Lenovo løst elegant! De blokkerer CPU hastigheten på 2.5GHz (dvs turbo boost slås av ved 65C, og alle spill og tunge programmer får CPU opp i 65C - som i praksis betyr avslått turbo boost). Eller sagt på en annen måte: Lenovo nekter deg å bruke potensialet til prosessoren (Kan kjøre på opp til 3.5GHz via intel turbo boost)!! Dette syns jeg er en dårlig løsning, de svindler kjøperen for opp mot 1GHz CPU ytelse. Men det funker for temperaturene, da disse ligger på 65-75C under relativt tung belastning (folding@home på både CPU og GPU).

 

Heldigvis finnes det Throttlestop Ved å slå på throttlestop så er det lett å finne ut hvorfor Lenovo har slått av turbo boost - kjøleløsningen er underdimensjonert! Ved full turbo bruk på ca 3.2GHz ved 4 kjerner belastet tar det rundt 5 minutter før CPU når 100C, som er temp grensa hvor CPU throttler automatisk. Og maskinen er i tillegg såpass varm at den ikke er behagelig å bruke kan man vel si.

Så her har Lenovo tatt en del snarveier, det er ikke noe jeg hadde forventet av en såpass seriøs produsent.

Ytelse:
Maskinen mangler en SSD! Hybrid disken hjelper litt, men en SSD er absolutt å anbefale. Ellers har jeg allerede nevnt CPU ytelseproblemet, så da er det snakk om GPU! Maskinen har en GTX860M GPU med maxwell arkitektur og 2Gb GDDR5 minne. Dette bør holde for medium/high grafikknivå i de fleste spill, for litt spilltester les gjerne notebookcheck sin test 3DMark11: 5064 Poeng. Med skjermkort overklokket: 5555 poeng.

Batteri:
Batteritiden virker å være overraskende god for en gamingbærbar. Har kun testet en kort stund og får anslått rundt 5 timer lett bruk på batteri med wifi påskrudd. Normalen for gamingbærbare er rundt 3 timer.

Trådløst nett:
God rekkevidde og stabilitet, har intel trådløst nettverkskort som jeg ser på som svært positivt.

Konklusjon:
Mye ytelse for pengene, og du får en maskin som ser og føles bra ut. Men Lenovo har tatt noen grove snarveier når det kommer til kjøling og skjermvalg!

Positivt:
*Bra høyttalersystem

*Grei batteritid for en gaming bærbar (rundt 5 timer lett bruk med strømsparingsprofil og wifi påskrudd).
*Bra tastatur
*Generell god ytelse.

*Nvidia GTX860M grafikk gjør at man kan spille de fleste spill rundt medium/high grafikk, max grafikk for en hel del spill også.
*Ser og føles bra ut.

*Fint priset.

*Godt trådløst nett.

Negativt:
*Touchpad overflaten er ikke så glatt som jeg foretrekker og knappene har høy klikkelyd.
*Lenovo har blokkert CPU på 2.5GHz (normalt ville man fått opp til 3.5GHz via turbo boost).
*Ikke lett å åpne for bytte av disk/minne, holdes sammen av mange skruer og hele bunndekselet må tas av.
*Underdimensjonert kjølesystem, når prosessoren får jobbe fritt uten lenovo sin 2.5GHz sperre når den 100C på ca 5 min.

*Viftene går hele tiden, selv ved lett bruk.

*Dårlig TN skjerm med dårlige innsynsvinkler, lav kontrast og blasse farger.

 

Maskinen har ikke optisk enhet, så ha dette i tankene om du skulle ha bruk for det, eventuelt kjøp en ekstern til de få gangene du har behov for det.

 

Lenovo leverer dessverre ikke så bra som forventet denne gangen..... det er vel en grunn til at den er såpass aggresivt priset. Synd at kvaliteten til Lenovo sine bedriftsmaskiner ikke har smittet over på forbrukermaskinene også.

 

Men for all del, det er fremdeles en brukbar maskin, MSI og Clevo sine gaming maskiner er ikke uten feil de heller og flere av de har også problemer med varme og/eller at CPU ytelsen reduseres.

Endret av OC-Freak
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

God hurtigtest:

 

http://forum.notebookreview.com/ideapad-essential/755175-review-lenovo-y50-i7-4700hq-gtx860m-8gb-ddr3-1tb-wd-hybrid-hdd-intel-7260-a.html

 

Ut i fra denne virker det ut som lenovo har tynne innebygd batteri det er vel ikke noe særlig om man foretrekker å ha batteri som er enkelt å skifte ut, blir nesten som mac air og tilsvarende maskiner.

 

Nå har jo Lenovo IdeaPad Y510p ledig plass for Msata vertfall en god løsning selv om 2x GT 755M ikke er noe å skryte av.

Lenke til kommentar

Det er dessverre vanlig på mange nye "tynne" gaming maskiner. Og du har rett, det er ingen fordel om du vil ha maskinen en stund - før eller senere må du nok bytte batteriet.

 

Etter litt bruk syns jeg ikke skjermen er så dårlig som førsteinntrykket, den er helt ok om man ikke ser for skrått inn på skjermen. Sortnivå og kontrast tror jeg at jeg kan leve med da det nok ikke er så dårlig som førsteinntrykket tilsa.

Lenke til kommentar

n56jrvsy50.jpgAsus N56JR vs Lenovo Y50.

 

Joda det er en del forskjell i sortnivået ja. Bildet er tatt så midt mellom skjermene som mulig, begge skjemene har samme vinkel. Begge skjermene er skrudd opp på maks lysstyrke.

Kjipt å gå ned i skjermkvalitet bare for å få bedre ytelse, mulig det blir retur og vente til senere i høst. Det er rytker om at Y50 skal komme med FullHD IPS skjerm som ett alternativ. Asus G551 kan muligens også bli bra.

Lenke til kommentar

Det er hovedsaklig fordi man ikke kan finne skjermkvalitet på spesifikasjonslisten. 80% av PC kjøpere ser kun på spesifikasjonene i forhold til pris. De siste 20% leser tester og gjør litt forarbeid før kjøp, som å finne ut detaljer som f.eks skjermkvalitet.

 

Derfor kutter produsentene kostnader ved å putte inn en billig drittskjerm, da de vet at 80% allikevel vil kjøpe maskinen så lenge den er rimeligere enn annet merke med samme spesifikasjoner på papiret.

Lenke til kommentar

Det er hovedsaklig fordi man ikke kan finne skjermkvalitet på spesifikasjonslisten. 80% av PC kjøpere ser kun på spesifikasjonene i forhold til pris. De siste 20% leser tester og gjør litt forarbeid før kjøp, som å finne ut detaljer som f.eks skjermkvalitet.

 

Derfor kutter produsentene kostnader ved å putte inn en billig drittskjerm, da de vet at 80% allikevel vil kjøpe maskinen så lenge den er rimeligere enn annet merke med samme spesifikasjoner på papiret.

 

Jeg skjønner også det, men er litt kjipt at det er slik. For meg er det et viktig punkt, har man først sett en god skjerm ala Apple's Retina så er billigskjermer kleine greier.

 

Lurer på hvor W355S fra Multicom plasserer seg i forhold til de to du har over der.

 

Testen du referte til i den andre tråden min var W355SS, (to s-er) og jeg forstår den har bedre skjerm enn W355s.

Endret av jakja
Lenke til kommentar

:) fin test, OC. Jeg stjal meg til litt tid med en y50 med et ekstra kort i SLI for en stund siden, etter at folk hadde sagt så mye bra om den. Og har samme inntrykket som deg, stort sett - den har ikke god nok kjøling, og blir også gradvis varmere etter hvert som den brukes. Litt av et påfunn å selge denne som en gaming laptop. Men en skjønner jo hvorfor de ikke blir slaktet når en ser på konkurransen. Som ofte er like dårlig, eller smelter fast i bordet om de ikke strupes.

 

Skjermer er og blir et mysterium i laptopverdenen. Det finnes grisebillige lcs/"lcd2" skjermer på markedet (som Clevo og for eksempel asus i eksempelet over benytter seg av), som er gode.. og relativt gamle nå. 2-3 år, etablerte fabrikker, ikke noe krise å bestille i mengder for hysterisk lite penger.

 

Om ikke det er så tiltalende, så begynner IPS/nyere "lcd2" skjermer å bli billige også. Store mengder IPS-plater ble plutselig fallbydd en stund hørte jeg om de ikke var lagt opp med touch. Merk: nyere lcd begynner å bli så tynne at å ha to lag for polarisering (i stedet for ett, som på IPS..in-plane-switching) ofte kan gi et bedre bilde på matte skjermer, selv om man har relativt høye innsynsvinkler. Så.. vel.. det er en ganske god grunn til at fabrikker fortsetter å lage lcd.

 

Men likevel bruker mange laptop-produsenter skjermer som ser ut som de er permanent utsatt for litt sollys fra siden, osv. Som det ikke er noen grunn til. Jeg gjetter på at Lenovo taper penger per laptop med å ikke sette inn en gammel LG plate eller noe i den duren, i stedet for å sette i gang sin egen fortsatte produksjon av typen de bruker..

 

Ellers går det an å kjøpe ferdige kjøleløsninger som passer stort sett på millimeteren i diverse laptoper nå - eller bare å bytte ut viftene med magnetisk løftede vifter. Sparer strøm og sparer øra. De pleide å koste en formue - men det gjør de ikke lenger. Bare tull å bruke kulelager-vifter. Som, igjen, mange laptop-produsenter gjør.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Asus N56JR som jeg har, har et Samsung panel ( SEC314C ). Denne TN skjermen er god, sortnivået er meget bra, innsynsvinklene er langt over snittet for TN og det matte laget gir ikke mye bieffekter/slør. Det er nok skjermer som er bedre/har høyere kontrast, men den er likevel langt bedre enn mye som sitter i nyere maskiner. Samme gjelder LG panelet ( LGD02D9 ) som asus og clevo har brukt mye.

Synd det er en trend att FullHD paneler blir dårligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...