Gå til innhold

Mener Linux er sikrere enn Windows


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En god grunn til å gå over til linux :yes:

 

Rgentlig ikke, du må fortsatt ha mulighet til å gjøre det samme i linux som i windows før det lønner seg. Spørs selvfølgelig hva du bruker windows til men. Jeg understreker hva som står i artikkelen: "Oppfatningen av Linux som operativsystem for å takle virksomhetskritiske applikasjoner har økt betraktlig."

Lenke til kommentar
En god grunn til å gå over til linux :yes:

 

Rgentlig ikke, du må fortsatt ha mulighet til å gjøre det samme i linux som i windows før det lønner seg. Spørs selvfølgelig hva du bruker windows til men. Jeg understreker hva som står i artikkelen: "Oppfatningen av Linux som operativsystem for å takle virksomhetskritiske applikasjoner har økt betraktlig."

Tja.. Linux dekker alle mine behover, og når det i tillegg er både sikkert og fritt, så ser jeg få/ingen gode grunner til å ikke bruke det.

Lenke til kommentar

Det er viktig å nevne at påstanden over kun er tilfelle når begge versjoner av systemet er tettet av folk som vet hva de driver med. Hvis en average Windows-bruker skulle gå over til Linux ville nok Linux-systemet hans/hennes være mindre sikkert enn en Windows-installasjon fordi brukeren mer eller mindre begynner "fra scratch" når det gjelder kunnskap om hvilke services/processes man skal ha kjørende osv.

Lenke til kommentar
Det er viktig å nevne at påstanden over kun er tilfelle når begge versjoner av systemet er tettet av folk som vet hva de driver med. Hvis en average Windows-bruker skulle gå over til Linux ville nok Linux-systemet hans/hennes være mindre sikkert enn en Windows-installasjon fordi brukeren mer eller mindre begynner "fra scratch" når det gjelder kunnskap om hvilke services/processes man skal ha kjørende osv.

Nå er det slik at linux leveres/distribueres i uttalige form og da gjelder det å velge den tilpasset brukeren.

Er ingen problem å finne distro uten nevnverdige tjenester kjørende som default.

Dessuten spør mange distro om sikkerhetsnivået ved install.

Er leeeenge siden Linux ble levert "from scratch".

Lenke til kommentar

i disse post-msblast tider hvor det har kommet fram at man *ikke* trengte å være spesielt uvitende eller uforstandig ( f.eks bruke outlook, åpne vedlegg, kjøre tilfeldige exe-filer) for å bli kompromitert utenfra, kan jeg godt gå med på at linux i seg selv er sikrere enn windows.

 

En nyinstallert windows maskin kan man ikke engang ta på nett for å kjøre updates før den blir "tatt" av det som nesten er bakgrunnsstøy på internett - uavhengig av kunnskapene brukeren har. En firewall er et møst.

 

Jeg ser ingen grunn til å tro at windows kommer til å bli bedre i så måte, ie at slike absurde svakheter kommer til å forsvinne.

 

Dette unngår man med en linuxboks og det burde vært et absolutt minstekrav for et hvert OS synes nå jeg.

Lenke til kommentar
Hvis en average Windows-bruker skulle gå over til Linux ville nok Linux-systemet hans/hennes være mindre sikkert enn en Windows-installasjon fordi brukeren mer eller mindre begynner "fra scratch" når det gjelder kunnskap om hvilke services/processes man skal ha kjørende osv.

Tvilar på at ein 'average' Windowsbrukar veit noko som helst om kva for prosessar som kjører og burde kjøre der og...

Lenke til kommentar

Re-phrase: Mange som har brukt Windows lenge føler seg tryggere der fordi de vet hvordan ting skal være. Jeg f.eks. har en dønn sikker Windows-boks og en heller usikker Debian-installasjon, rett og slett fordi jeg tør å innrømme at jeg (etter utallige år som DOS/Windows-bruker kjenner OSet inn og ut) ikke kan Linux like godt som jeg kan Windows.

 

It's that simple. :)

Lenke til kommentar
Re-phrase: Mange som har brukt Windows lenge føler seg tryggere der fordi de vet hvordan ting skal være. Jeg f.eks. har en dønn sikker Windows-boks og en heller usikker Debian-installasjon, rett og slett fordi jeg tør å innrømme at jeg (etter utallige år som DOS/Windows-bruker kjenner OSet inn og ut) ikke kan Linux like godt som jeg kan Windows.

 

It's that simple. :)

 

Har du dønn sikker Windows ?

 

Eller er det bare noe du tror på ?

 

Snakk om illusjoner.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...