Gå til innhold

Hva er en god CPU-kjøler? [Debatt]


Anbefalte innlegg

Det finnes to hovedgrunner til å kjøpe en tredjeparts CPU-kjøler:

  • Redusere støynivået
  • Overklokking

Med dette ferskt i minne, har jeg lyst til å introdusere de to mest populære kjølerne på markedet nå. På førsteplass troner Noctua NH-D14 (650,-) og andreplass Cooler Master Hyper 212 EVO (250,-).

 

Noctua NH-D14: 160x140x158mm (HxWxD), 1240g

Cooler Master Hyper 212 EVO: 160x80x120 mm (HxWxD), 570g

 

Med Cooler Master Hyper 212 EVO kan en gå opp til cirka 1,22V for i5 4670K og holde temperaturen under 75°C i Prime95. En god chip vil med disse verdiene klare en 4,5GHz stabil overklokk. Normalt er midlertid alt fra 4,2 til 4,4GHz.

 

For Haswell, har jeg ikke sett mange tilfeller der Noctua NH-D14 har klart å komme over 4,7 GHz.

 

vantage.gif

 

Denne skildringen fra TechPowerUp viser hvordan prosessorene yter ved ulik frekvens.

 

Med Cooler Master Hyper 212 EVO, vil en i bestefall få en 22,6% forbedring i prosessorytelse.

f6aeca9a-152e-4606-a7c0-7030f374ae31_zps

Jeg har videre laget to diagrammer som isåfall viser best-case forskjell mellom en Noctua NH-D14, og en Cooler Master Hyper 212 EVO for ytelse.

 

993b1bb5-b0b3-485d-915e-17cb2fff80f3_zps

 

I spill er forskjellen enda mindre. Her vil en NH-D14 og Hyper 212 EVO yte tilnærmet identisk.

 

metro.gif

 

Så hvilken konklusjon kan vi trekke fra 1) overklokking? Du får marginale 4,7% bedre applikasjonsytelse av å betale to og en halv ganger mer for NH-D14. I spill betaler du i grunn denne summen for nesten ingenting.

 

Hva så med 2) støynivå? I følge Frostytech, som anmelder CPU-kjølere, gir modellene følgende verdier:

 

Noctua NH-D14: 30,0 dBA lav viftehastighet, 48,1 dBA max

Cooler Master Hyper 212 EVO: 30,0 dBA lav viftehastighet, 47,1 dBA max

 

Altså ser en overraskende nok, at Cooler Master Hyper 212 EVO tar innersvingen på Noctua NH-D14 når det kommer til støynivå.

 

Kategorisk vinnner / Konklusjon: Cooler Master Hyper 212 EVO til 250 kroner er den dyreste kjøleren som er verdt å anbefale. Den gir svært gode overklokkingsmuligheter, og stiller seg bare 4,7% bak den over dobbelt så dyre Noctua NH-D14 i applikasjoner, enda mindre i spill. Hva støy angår, er den også mer stillegående.

 

PS: En Intel Core i5 4670K koster i skrivende stund 1750 kroner. For å sette ting i perspektiv, vil det være gunstig å betale opp til 385 kroner i kjøling for å nå 22% bedre ytelse. Da Cooler Master Hyper 212 EVO koster mindre enn dette, og støynivået i tillegg går betraktelig ned, er det et svært godt kjøp.

 

15d013aa-ffa3-4b84-8969-2c6a9bca8bdd_zps

Cooler Master Hyper 212 EVO

Spoon_Approved.png

Endret av Agentspoon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil bare legge til en liten sak. Støyprofil er en ting også. Personlig så har jeg hørt og hatt (har akkurat nå også) en miks av Noctua, Corsair og Cooler Master vifter. Jeg har også mikset vifter rundt på forskjellige radiatorerer og tårn. En klinisk visning av lydtrykk tilsier ikke at det er den som er best for akkurat deg. Det er temmelig stor forskjell på vilke type lyd vifter og tårn/radiatorer gir fra seg, og min personlige preferanse er Noctua og Corsair vifter. Så langt har jeg enda til gode å høre en eneste installasjon der Cooler Master sine vifter er mer behagelig å høre, med mine ører.

Det er noe som de fleste slike tester ikke nevner, etter hva jeg ser. Det er kun snakk om klinisk lydtrykk, og ikke lydprofiler. Noe som i seg selv er forståelig, men det lar seg gjøre å ta opptakt med forskjellige vifter installert. Personlig har jeg hatt oppsett der jeg heller ville ha ett teknsik høyere lydbilde, men med en annen lydsignatur som gjorde at det var mindre irriterende. Bare mat til ettertanke for alle som gjerne ikke tenker på slik.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Merk også at festemekanisme ikke er like blant forskjellige merker. CM evo 212 er en kjøler jeg anbefaler fordi den kjøler ganske bra og er billig. Men som nevnt så er jeg ikke fornøyd med festemekanismen, og man kan ende opp som dette eller verre. Det er nemlig ikke lett å vite om du har skurdd nok eller ikke, og du kan, som vist, runde boltene og skade hovedkort. Dette er en usikkerhet jeg har opplevd alle gangene med CM, men aldri med Noctua og Zalman.

 

 

Du måler heller ikke temperaturer. Det har en del på å si hvor fort viftene må rotere, og dermed støynivå, for å holde en hvis temperatur. I kjølere med flere vifter kan man også fjerne den ene, hvilket som kan ha mye å si på med tanke på støy. Jeg synes virkelig at man bør inkludere et forhold mellom viftehastighet/støy og temperatur før man kan konkludere med at en kjøler er bedre enn en annen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...