Gå til innhold

Mobilt bredbånd og offentlig IP-adresse.


Anbefalte innlegg

Trenger hjelp med et spørsmål:

 

Har tidligere hatt ICE-net på hytta, men skal nå si opp den løsningen grunnet for dårlig dekning.

 

Og da er det eneste alternativet Mobilt bredbånd med Telenor dekning fra en eller annen leverandør.

 

Mitt spørsmål går på om det er mulig å ha en IP-adresse med noen av disse løsningene og om noen av routerene er mulig å nå fra utsiden. Det som var fint med ICE-routeren var at den har IP, og kunne konfigureres mot DYNDNS. Dette brukte jeg for adgang til webkamera, temperaturmålinger, lysstyring etc... Dette vil jeg jo gjerne fortsette med i fremtiden også.

 

Har googlet litt rundt emnet men ikke funnet noe entydig. Fant noe gammel info rundt NAT, APN osv.. Har vært i kontakt med Telenor, og de som sitter på kundesupport skjønner ikke bæra av hva jeg snakker om. Ikke vil de sette meg over til noen med teknisk bakgrunn heller. Dette handler vel om hvordan f.eks Telenor har konfigurert nettet, og hvilken politikk de fører??

 

Så kort oppsummert: Er det mulig å nå en mobil bredbåndsrouter utenfra? (hvis vi ser bort fra ICE)

 

På forhånd takk!

Endret av bares
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-182691

Jeg har troen på nye TelcoData som har kjøpt seg inn på det norske telemarkedet. Jeg tror de vil presse priser som bare det, tvinge selskaper til å implentere teknologi som ønskes her m.mer

Lenke til kommentar

Endelig:

 

Telenor Norge Hei Are. På grunn av mangel på IP-adresser bruker vi NAT i nettet på Mobilt Bredbånd. Det betyr at i utgangspunktet vil det ikke fungere. Heldigvis finnes det ei løsning på dette. Vi har et eget APN (internet.public) som går utenom NAT, hvor det bør gå an å koble seg til fra utsida.
/Jan Olav

 

Noen som har testet denne løsningen? Er det bare å bytte APN til internet.public å så er vi på lufta?

Lenke til kommentar

På en måte er det egentlig helt greit at de gjør dette med NAT, men at det fortsatt er mulig å få en offentlig IP-adresse uten noe ekstra styr for dem som trenger det.

 

99% av brukerne vet nok ikke hva NATer engang, og vil derfor aldri etterspørre offentlig IP-adresse. Som en liten ekstra bonus sparer man dessuten litt strøm på telefonen når man er bak NAT, fordi det fungerer som en brannmur, og da mottar man ikke tilfeldig søppeltrafikk som flyter rundt på nettet. Da må ikke telefonen aktivere radioen for å motta trafikk den ikke trenger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...