Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hjertesykdom - Bruk av statiner mot kolesterol


Blåbærterte

Anbefalte innlegg

En del mener at legemiddelindustrien selger produkter som er i kategorien snake-oil:

 

Her er en video som forklarer at dyre medisiner (statin) blir lurt på folk:

 

http://www.youtube.com/watch?v=Ry1Z8buyd8I

 

 

Her er noen personlige grunner for hvorfor jeg tar opp dette temaet:

 

Jeg har en far som fikk hjerteinfarkt i 1998, ble tilbudt den beste hjelp på Feiringklinikken (alternativt kunne han fått velge Bergen sitt Haukeland, som sikkert gjør en kjempegod jobb) hvor de foretok utblokking framfor de mer perverse by-pass operasjonene, som tas i bruk unødvendig mye. By-pass er en siste utvei form for behandling.

 

- Jeg vet at han levde usunt i deler av livet sitt. Røyking som er nr. 1 til hjerte og karssykdommer. Han sluttet med røykingen sin i 40 årsalderen, gjennom en beinhard besluttsomhet om å kutte tverrt med nikotinen.

 

- Far min elsket å smøre tjukke lag meierismør på brødskivene. Hans far (min farfar) var en kakemons, som døde etter det andre slaget han opplevde. Det første førte han til koma, som han våknet opp fra noen dager, så gikk det ikke særlig mange dager før neste slag inntraff og så reiste han til de evige jaktmarker.

 

Nå peker jeg ikke ut meierismør som en synder, men det er litt i kolesterol-sporet. Så det er greit å nevne dette med smør og kakespising.

 

Forut for hjerteinfarktet (til far):

 

- Legeundersøkelse med blodprøver som viste at kolesterolet var innenfor og i det skjønneste orden. Han har riktignok bedre kolesterol i dag, men det er pga. medisinbruk og et rigid kosthold hvor han tvinger i seg bøtter og spann av fisk (lett overdrevet). Nei, han elsker fisk så det går så fint så.

 

Dette er et klassisk fenomen, at en kolesterolmåling ikke kan gi indikasjon på avleiringene i kroppen. Dette siden det hendte i så nær familie opptok min interesse sterkt, så jeg fikk avklart det ved å spørre ut en lege om hvorfor hjerteinfarktet likevel kunne skje. Legen bekreftet at kolesterolmålinger ikke kan luke bort potensielle hjerteinfarkt som kan ramme deg.

Endret av Blåbærterte
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...