Gå til innhold

Panasonic 12-35mm vs Olympus 12-40mm


Anbefalte innlegg

Noen som har funnet noen direkte side-ved-side bilder av objektivenes ytelse?

 

Det må naturligvis være RAW-bilder tatt på laveste native/kalibrerte ISO, på samme kamera og på stativ (da jeg ikke er ute etter en OIS-test).

 

Helst E-M5/E-M1/GH3 som kamera da disse har svake/ingen AA-filtere som gjør at sensor drar bedre nytte av glassene i objektivene.

 

Noen som vet i det hele tatt?

 

Jeg har ikke funnet noen overhodet som på noen måte sammenligner objektivene direkte. Skjønner ikke dette? Nesten alle kjente fotografer og fotobloggere har jo 12-35mm fra før, hvorfor er det ingen som vil måle det mot 12-40? Alle bare sier at 12-40 er bedre uten å ha noe å støtte oppunder med om denne påstanden.

 

Og det blir jo helt feil syntes nå jeg. Høres kjøpt og betalt ut i de fleste tilfeller...

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nåja, har lest nokså mange reviews av den, hos forskjellige fotobloggere som har den og flere sier den er bedre enn 12-35mm uten å ha noe å vise til om det.

 

Noen som vet når den kommer i salg? Ser det står ubekreftet 30.10.2013 på fotovideo.

Vil den kunne bli dyrere ved release siden Panasonic-en er dyrere og siden det er såpass mange kjøpere av 12-40?

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Da kan det være en ide å se hvem som har skrevet disse reviewene, og om de faktisk også har testet 12-35mm.

 

Jeg har ikke tenkt til å kaste bort tid på dette, da jeg har testet 12-35mm og den er mer enn god nok til mitt bruk; om 12-40mm er enda bedre, greit nok.

 

Jeg tror ikke at 12-40mm blir så mye bedre enn 12-35mm at det vil være verdt å bytte. Og 12-35mm har innebygget stabilisator, noe som er en fordel for oss med andre Panasonic-hus enn GX7.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Ja det er jo greit nok at du ikke ønsker å bytte, og heller ikke egentlig har noen særlig fordel av å bytte. Men jeg som ikke har noen av de to nevnte objektivene vil gjerne undersøke litt om hva som er best før jeg kjøper :)

 

Bildestabilisator bryr jeg meg lite om. Kjører som regel stativ, monopod eller stabiliseringsrigg når jeg bruker kameraet. Og bruker jeg håndholdt om kvelden nytter en bildestabilisator kun for stillestående motiver så det er ikke så nøye for min del :) Men skal jo ikke klage om jeg hadde fått det, kjekt å ha.

 

Men hovedsaklig er det skarphet, kontrast og mikrokontrast jeg bryr meg mest om. At det flarer lite etc er det lite å lure på da både 12-35 og 12-40 ikke flarer overhodet nesten :) Fokusplanene er nokså rette på begge to også slik jeg ser det. Så ja, skarphet, kontrast og mikrokontrast er det jeg ser etter.

 

Og jo, selvfølgelig har jeg sett hvem som har skrevet reviews for å se om de har 12-35 og de fleste har det, eller "har hatt det tidligere men ikke nå lengre så de får ikke sammenlignet direkte". Har mange eksempler på det, men til og med i denne videoreviewen jeg snublet over for en time siden da jeg tilfeldigvis googlet sier anmelderen at "han fikk aldri sjansen til å teste mot 12-35".

http://youtu.be/c1GhRjYH-os?t=7m45s

 

Jeg syntes det lukter kjøpt og betalt flere plasser for å skape en hype før release slik at mange forhåndsbestiller og "sprer det gode ord" selv om det kanskje ikke er tilfellet at den er noe særlig bedre enn 12-35.

 

Men men, får heller vente litt da til det slippes i butikker så man kan få litt independent reviews og direkte sammenligninger :)

Lenke til kommentar

Anyways, har du noen formening om hva jeg kan selge mitt 12-60mm for, sammen med MMF-3 adapter?

 

MMF-3 adapteret kjøpte jeg fabrikknytt i fjor, og det har aldri vært i nærheten av fukt/støv og ser fortsatt fabrikknytt ut.

 

Objektivet er helt strøkent det også. Og da mener jeg ordentlig strøkent.

Jeg har testet det på forskjellige resolution charts og sammenlignet det med Olympus 45mm bare for å ha et ankerpunkt å holde mot. Og det er ekstremt skarpt, dette virker å være et av de bedre eksemplarene. Olympus 45mm er skarpest i midten på F2.8 og over hele fjøla på F4. Og både på F2.8 og F4 sliter jeg med å se små forskjeller i forhold til 12-60mm på samme brennvidde med største blenderåpning.

 

 

Med dette i tankene, vil 5000kr være en grei pris tror du/dere? :)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke kjøpt 12-35mm, bare lånte den. For min del, så står det ikke mellom 12-35mm og 12-40mm-en. Første valg er om jeg skal gå får en Panasonic GX7 eller Olympus E-M1; i førstnevnte tilfelle, så går jeg nok også for en 12-35mm pga. at den er noe mer kompakt, samt at den har stabilisering i objektivet. Hvis jeg går for en E-M1, så har jeg allerede en 14-54mm som den vil fokusere helt topp med.

 

Blunty ser vi på for underholdningsverdi, ikke nyttig testinfo. Mange av testerene som er på nettet/youtube får jo inn utstyr til test, og så leverer de fra seg etterpå. Og da er det vanskelig å sammenligne. Jeg tror nok at byggekvaliteten til Olympus 12-40mm vil virke bedre enn Pana 12-35mm (selv om den ikke nødvendigvis er det). Det vil påvirke vurderingen. Andre faktorer som påvirker vurderingen er forholdene man tar bildene under, og hvilket kamera man tar bildene med. E-M1 + 12-40mm vil nok gi skarpere bilder enn GH3 + 12-35mm; men jeg vil ikke bli overrasket om E-M1 + 12-35mm vil gi også skarpere bilder enn GH3 + 12-40mm. Dette på grunn av forskjeller i sensor design.

 

12-60mm går vel for 3500-4000 om dagen, så 5000 for 12-60mm med adapter kan være en grei pris. Det kan kanskje være en ide å vente til E-M1 har vært i salg en stund; vil tro at prisene vil gå litt opp.

Lenke til kommentar

Ja sant det. Får se det litt an, prøver 5000kr i første runde hvertfall. Får jeg det er jeg fornøyd :)

 

Men ja, E-M1 hadde jeg instabestilt hadde det ikke vært for den ræva videomodusen Olympus enda har.

Fasedetekterende følgefokus på video hadde vært rått, og tenk for et ekstremt kamera det hadde vært for altmuligarbeid om det bare også kunne ta opp skikkelig video :)

 

Men men, Olympus har nå hvertfall sagt at de vil fokusere på video i fremtiden, så mulig det kommer en E-M1 Mark II en eller annen gang :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...