Gå til innhold

– Ikke stol på iPhone-kompasset


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå skal det kanskje sies at iPhone som kompass bør brukes utendørs og at mange apper har referanse mot "sann nord" og ikke "magnetisk nord". Videre er det også mye mer som spiller sammen på en iPhone enn på et vanlig kompass (aksellerometer, gyroskop, gps osv); det skaper ganske så mange områder for anvendelse.

 

Ja, så vil jeg spørre; hvis du finner pinlig nøyaktig nord med et vanlig kompass, er du ikke da avhengig av et kart eller lokalkunnskap? Kanskje en navigasjonsapp på telefonen ikke er så verst likevel? :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Trodde kompasset brukte den inne byggede GPS'n til å bestemme retningen?

 

For enkelte funksjoner, som for eksempel lengde-og breddegrad posisjonsdata, bruker kompass appen GPS.

 

Men for selve kompass funksjonen, så bruker den et magnetometer som måler endringer i jordas magnetfelt og et akselerometer som sporer bevegelsen av enheten, og kombinerer kursinformasjon fra magnetometer med bevegelses data fra akselerometeret til å regne ut den nøyaktige retningen på iPhone.

Lenke til kommentar

Nå har nå 5s en kjent feil i kompasset. Noe som har vært offentlig kjent siden 3. oktober (http://www.macrumors.com/2013/10/03/calibration-on-iphone-5s-compass-and-level-appears-incorrect/). Dette skyldes sannsynligvis problemer med komponenter levert av underleverandører (http://www.macrumors.com/2013/10/16/new-accelerometer-supplier-could-be-causing-incorrect-iphone-5s-level-and-compass-measurements/). Er vel ikke usannsynlig at det blir fikset med en programvareoppdatering.

 

Så for moro skyld; kanskje Amobil greier å få med slik informasjon, og da ev. også supplere artikkelen med informasjon om kompassene til eldre iPhoner som man ellers må videre til kilden for å lese (antar at det står der)?

 

[edit] Hva med å faktisk bruke GPS-en og et fornuftig kart fremfor smarttelefon + tradisjonelt kart? Har man gammelt turkart har man vel gjerne kompass. Har selv aldri brukt kompasset til noe fornuftig i alle fall...

Endret av Tresprit
Lenke til kommentar

Hva med Android da? har de også unøyaktighet, eller er de rett? jeg er vel litt skeptisk til å stole på en mobil telefon kompass hvis jeg skulle legge ut på tur får å si det sånn..

 

Nå er jo ikke Android kun en telefon. Så det varierer sikkert veldig fra produsent til produsent, men jeg nok tro at hvis det hadde vært problem med "premium" telefonene innen Android segmentet, så hadde nok det kommet tydelig frem i media.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...