Gå til innhold

Her lager forskere realistiske 3D-modeller på bare sekunder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er noe av det mest imponerende jeg har sett på lenge. Tenk hvordan slik teknologi kan bidra til eksempelvis spillindustrien? Nå vet ikke jeg hvordan slikt gjøres der per idag, men det kan ikke være like effektivt som det der.

 

Ble rett og slett satt ut av dette..

Per i dag, blir gjennstandene laget av artister først på ark, så 3D modell. Etter dette må dei lage tesksturer som skal "trekkest over" 3D modellen.

 

Det som er trist er at eg tviler dette kan bli brukt effektivt i spill samanheng. Med tanke på korleis formen på modellen er i forhald til kor tungt det er for maskinen å laste inn disse. Jo meir detaljert, jo vanskeligere. Trur ikkje akkuratt denne programvaren tenker på korleis den skal kombinere utsjånaden og effektiviteten av formen.

Lenke til kommentar

Spillindustrien? Hva med 3D-printing og erstatnings-deler?

 

Jeg sa jo eksempelvis, men forsåvidt også 3D-printing, men i det tilfellet er ikke nødvendigvis tidspresset like stort, og i tillegg er toleranser såpass viktige at gjenstanden må måles og kontrolleres i større grad. Skal man gjenskape mange gjenstander med detaljert geometri, inkludert teksturer kommer nok dette mer til sin rett.

 

Per i dag, blir gjennstandene laget av artister først på ark, så 3D modell. Etter dette må dei lage tesksturer som skal "trekkest over" 3D modellen.

 

Det som er trist er at eg tviler dette kan bli brukt effektivt i spill samanheng. Med tanke på korleis formen på modellen er i forhald til kor tungt det er for maskinen å laste inn disse. Jo meir detaljert, jo vanskeligere. Trur ikkje akkuratt denne programvaren tenker på korleis den skal kombinere utsjånaden og effektiviteten av formen.

 

Til det vil jeg komme med to gjetninger:

 

1. Datamaskiner vil med tiden bli kraftige nok til å håndtere slike detaljerte omgivelser

2. Slik programvare kan nok også vinkles mer mot spillindustri mtp "lettere modeller" selv om det ikke er dette programvaren er tiltenkt per idag

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...