Gå til innhold

Jobbe som vekter, tilfredstillende vandel?


Anbefalte innlegg

Sitter og tenker litt om dagen på og kansje ta vekterkurs og prøve og få meg jobb som vekter..

 

Noen som er vekter her eller har vært det?

Grei jobb?

Hvordan er lønnsforholdene?

 

Ser at det kreves at en har tilfredstillende vandel, ikke plettfri vandel..

Hva legges i plettfri vandel?

 

Jeg har fått fartsbot eller forelegg som det heter en gang i 2008 eller 2009, husker ikke helt.

 

Så var jeg også så dum i mine yngre dager og skulle prøvekjøre crosssykkelen på jordet utfor huset etter etter et par øl, ikke på veg eller noe slikt altså, men ble uansett tatt for dette så mistet førerkortet en periode og en liten periode i buret..

 

Dette er som sagt lenge siden og angrer meg på det, tar fullstendig avstand fra promillekjøring.

Så moral preiken trenger jeg ikke, alle kan eller har gjort en feil i sine unge og dumme dager..

 

Vil disse tingene jeg har 'på' meg ha noen innvirkning på en vekterjobb foreksempel?

 

Har aldri hatt noe med narkotika, vold, økonomisk krimminalitet eller noe slikt og gjøre..

 

Takker for respons :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei vold, vinning, sexuale eller narkoika har jeg aldri hatt noe med og gjøre..

Kun det som nevnt ovenfor, men det ligger jo en god stund tilbake i tid, så håper da ikke det skal ha så mye og si ang en vekter jobb?

 

Fant dette på nett, men usikker på hvordan jeg skal tolke dette i forhold til min sak.

 

''Er vedkommende tidligere straffet må det vurderes om forholdet gir grunn til å frykte for misbruk av adgangen til å utøve vaktvirksomhet. Det må vurderes om forholdet etter sin art innebærer en fare for ny kriminalitet i forbindelse med utøvelse av vaktvirksomhet for nettopp denne gjerningsmann. Det må tas hensyn til under hvilke omstendigheter og på hvilken måte forholdet ble forøvet. Det må videre ses hen til gjerningsmannens personlige forhold på gjerningstidspunktet og nå, og om det er førstegangskriminalitet eller gjentagelse, hvor lang tid som er gått siden overtredelsen osv. Dreier det seg om volds- eller vinningskriminalitet må man være svært tilbakeholdne med å gi tillatelse''

Endret av cmx2k
Lenke til kommentar

Sitter og tenker litt om dagen på og kansje ta vekterkurs og prøve og få meg jobb som vekter..

 

Noen som er vekter her eller har vært det?

Grei jobb?

Hvordan er lønnsforholdene?

 

Ser at det kreves at en har tilfredstillende vandel, ikke plettfri vandel..

Hva legges i plettfri vandel?

 

Jeg har fått fartsbot eller forelegg som det heter en gang i 2008 eller 2009, husker ikke helt.

 

Så var jeg også så dum i mine yngre dager og skulle prøvekjøre crosssykkelen på jordet utfor huset etter etter et par øl, ikke på veg eller noe slikt altså, men ble uansett tatt for dette så mistet førerkortet en periode og en liten periode i buret..

 

Dette er som sagt lenge siden og angrer meg på det, tar fullstendig avstand fra promillekjøring.

Så moral preiken trenger jeg ikke, alle kan eller har gjort en feil i sine unge og dumme dager..

 

Vil disse tingene jeg har 'på' meg ha noen innvirkning på en vekterjobb foreksempel?

 

Har aldri hatt noe med narkotika, vold, økonomisk krimminalitet eller noe slikt og gjøre..

 

Takker for respons :)

 

Plettfri vandel vil si at du ikke kan ha noe som helst negativt på vandelsattesten din. Tilfredsstillende vandel med tanke på jobb som vekter vil i utgangspunktet si at du ikke må være dømt for vold, vinning eller narkotika.

 

At du har vært en tur innom buret på grunn av fyllekjøring vil nok arbeidsgiver kunne se når han sjekker vandelsattesten din. Jeg tror ikke dette hindrer deg å jobbe som vekter etter loven, men om dette er tilfredsstillende vandel for det aktuelle vaktselskapet blir en sak mellom deg og selskapet.

 

Jeg tror begynnerlønna ligger på rundt 26500 kr brutto uten tillegg, men i vekteryrket kan du få mange forskjellige tillegg.

Lenke til kommentar

Ja jeg er jo klar over at arbeidsgiver vil se at jeg har vært inne en tur pga kjøreturen, samt at jeg var uten førerkort for en 1års periode.

Er heller hvordan de evnt stiller seg til det jeg tenker på.

 

Det er jo ikke noe som jeg kan tenke meg skal være et hinder for vektertjenesten sin del.

 

Ingen narkotika, vold, økonomisk, sexuelle eller lignende ting har jeg vært borti.

Kun de 2 nevnte ovenfor her, og dette ligger noen år tilbake i tid nå.

 

Noen som vet hvordan det er og få seg jobb med 'kun' vekterkursa, altså ingen utdanning innen feltet eller lignende? Stor etter spørsel eller er det ofte 100 søkere og 2 jobber, som i mange andre yrker..?

Er selv utdannet bilmekaniker egentlig, men dette er jeg passe lei av..

 

Leser at det 'kreves' en ryddig personlig økonomi, ikke at det er noe problem for min del, men hvordan i alle dager skal jeg kunne dokumentere dette?

 

Kontoutskrifter eller? Tviler på de kan kreve det da.

Endret av cmx2k
Lenke til kommentar

Okei skjønner, for kontoutskrifter gir jeg ikke bort til hvem som helst liksom.. :)

 

Skal sende en mail til Securitas og de forsjellige og forhøre meg litt jeg..

Er det noen selskaper som er 'bedre' enn andre eller det det stortsett likt uansett hvor en er?

Lenke til kommentar

Okei skjønner, for kontoutskrifter gir jeg ikke bort til hvem som helst liksom.. :)

 

Skal sende en mail til Securitas og de forsjellige og forhøre meg litt jeg..

Er det noen selskaper som er 'bedre' enn andre eller det det stortsett likt uansett hvor en er?

 

De fleste vaktselskaper har den samme vekteroverenskomsten, ihvertfall de største selskapene som G4S, Nokas og Securitas. Samme lønn og betingelser. Så finnes det mindre selskaper, og noen av disse er villige til å lønne vekterne sine bedre, men alt i alt har overenskomsten klart å komme seg opp på et brukbart nivå.

 

Hvor lett det er å få seg jobb som vekter kommer helt an på hvor du bor. I de store byene er det veldig lett, men det blir gradvis vanskeligere jo mindre byen er.

Lenke til kommentar

Jeg tenker og flytte enten til Tromsø, Harstad, Narvik eller kansje evnt lengere sørover mot Stavanger, Trondheim eller Oslo, skal skal til en by.

Bur nå i en lita bygd, eller liten by som det kalles her da, så her ser jeg ikke på de helt store jobb mulighetene.

 

Men tanken startet med at jeg vil flytte, så kom jeg jo på dette med kansje og prøve og få meg vekter jobb i tillegg, som du sier ikke bør være så veldig vanskelig dersom en bor i en større by.

Lenke til kommentar

Jeg tenker og flytte enten til Tromsø, Harstad, Narvik eller kansje evnt lengere sørover mot Stavanger, Trondheim eller Oslo, skal skal til en by.

Bur nå i en lita bygd, eller liten by som det kalles her da, så her ser jeg ikke på de helt store jobb mulighetene.

 

Men tanken startet med at jeg vil flytte, så kom jeg jo på dette med kansje og prøve og få meg vekter jobb i tillegg, som du sier ikke bør være så veldig vanskelig dersom en bor i en større by.

 

Har selv jobbet om vekter i snart 5 år i Tromsø.

Lenke til kommentar

Er behovet stor for vektere i foreks i Tromsø da?

Går det mye opp og ned ang behovet, eller er dere godt mettet hele tiden foreks?

 

Det er behov, men det tar gjerne litt tid før man før fulltidsjobb.

 

Det er gjerne de med alle kurstrinnene, og aller helst fagbrev som blir først prioritert.

Lenke til kommentar

Må en ikke ha alle 3 trinnene for og i det hele tatt kunne jobbe som vekter da?

Altså trinn 1-2-3 alle komplett?

 

Om jeg ikke husker feil så er trinn 2 praksis, så det trinnet kan kun oppnåes etter du er ansatt. Men nei, du kan ansettes med bare trinn 1. Om jeg ikke husker helt feil må du ha tatt trinn 3 før det har gått 6 måneder. Det er ofte noe arbeidsgiver kan bidra med å få til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...