Gå til innhold

Gaming pc i stedet for en konsoll? Tips om komponenter.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg holder på med en ren gaming pc for å spille på dataskjermer på et skrivebord i en annen tråd.

 

Men det er også aktuelt å sitte i sofaen med en trådløs gaming kontroller og spille på en 42" 1080p tv som står 3-4 meter unna. I dag bruker jeg konsoll til dette. Men med tanke på hva man får høre fra Microsoft nå i dagene, så virker det ikke til å være det jeg egentlig vil ha. Rimelige spill på Steam virker fristende.

 

Hvis man tenker seg omtrent grafikknivå som på de beste spillene 360 og PS3 leverer i dag - hva slags hardware burde holde?

 

Jeg har allerede en i5 3570k liggende, samt alt det andre rundt, så trenger egentlig kun hovedkort, ram og skjermkort - eventuelt annet som kan være greit?

 

Er det lett å få til å bruke for eksempel en 360 håndkontroll?

 

Går det greit å kjøre hdmi for både flerkanalslyd og 1080p bilde via hdmi til hjemmekinoreeiver?

 

Takker for innspill.

Endret av Mr_Spock
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

CPU-en er bra nok i massevis, og et lydsvakt nVidia GTX 660 eller 660ti skulle gi akseptabel spillytelse. Dog avhengig av hvilke spill du bruker.

 

A bruke en trådløs 360 kontroller er helt kurant, har selv det på min HTPC/sofaspillemaskin. Eneste utfordringen kan være å få tak i USB-mottakeren dersom du alt har kontrollere og ikke USB mottakere - men jeg kjøpte på DX - og den funker helt greitt. Må du kjøpe nye kontrollere - så skal alt være med. Husk dog at du skal ha PC-pakken - dvs den med medfølgende USB mottaker - det finnes en uten også.

 

Så lenge grafikkløsningen støtter flerkanalslyd (noe vel de fleste nyere gjør) så vil du kunne kjøre både lyd og bilde via HDMI til hjemmekinoreciever og videre via HDMI til skjerm. Min reciever er for gammel til å støtte HDMI så jeg bruker optisk på lyd (til reciever), og HDMI direkte til skjerm.

Lenke til kommentar

Enig med 660-kort. Har et slikt selv og i kombinasjon med min 5 (?) år gamle E8600 dual-core kjører dette alt som blir kastet på den uten å svette. I 1080p native.

 

Verdien av riggen er neppe verdt mer enn 3-3500 kr om cpu'en ennå var i salg.

 

En ting som kan være greit å koste på seg er viftestyring siden du skal ha kabinettet i stua. Ga ca 250 kr for slikt på komplett, og riggen ligger på 24-27 dB på full load på 1 m avstand. CPU-temp 41 grader max. På dine 3-4 m vil du ikke høre et pip med viftestyring.

 

http://www.komplett....aspx?sku=649597

Endret av gammalerik
Lenke til kommentar

Enig med 660-kort. Har et slikt selv og i kombinasjon med min 5 (?) år gamle E8600 dual-core kjører dette alt som blir kastet på den uten å svette. I 1080p native.

 

Verdien av riggen er neppe verdt mer enn 3-3500 kr om cpu'en ennå var i salg.

 

En ting som kan være greit å koste på seg er viftestyring siden du skal ha kabinettet i stua. Ga ca 250 kr for slikt på komplett, og riggen ligger på 24-27 dB på full load på 1 m avstand. CPU-temp 41 grader max. På dine 3-4 m vil du ikke høre et pip med viftestyring.

 

http://www.komplett....aspx?sku=649597

 

Veldig fin dings det der, regner med at det ikke følger med særlig avansert viftestyring med det ganske simple hovedkortet jeg kommer å kjøpe.

Lenke til kommentar

Veldig fin dings det der, regner med at det ikke følger med særlig avansert viftestyring med det ganske simple hovedkortet jeg kommer å kjøpe.

 

Bare kjøp et z77 hk, så kan du overklokke.

Når det gjelder gpu ville jeg ventet til Nvidia har sluppet resten av 7xx serien. ca 30 mai.

Ram: http://www.dustinhome.no/product/5010485740/kingston-ddr3-hyperx-8gb-1600mhz-cl9-2x4gb/#intcmp=searchProvider_dacsa

Hvilken psu har du?

Lenke til kommentar

Bare kjøp et z77 hk, så kan du overklokke.

Når det gjelder gpu ville jeg ventet til Nvidia har sluppet resten av 7xx serien. ca 30 mai.

Ram: http://www.dustinhom...hProvider_dacsa

Hvilken psu har du?

 

Har ikke planert noen form for klokking eller annet avansert - pcen skal være så stabil som mulig og bare levere et bra bilde på en 1080p 42" tv. Blir fornøyd med samme grafikk som Xbox 360 klarer. Tror jeg har en 500W psu liggende.

Lenke til kommentar

Det har ingen hensikt å overklokke en CPU i en HTPC - selv om den også er for spill. For det første vil det medføre mer varme og støy, for det andre vil det være GPU som er den primære flaskehalsen. Til all annen bruk denne kan tenkes å brukes til er 3570K overkill så det bare står etter.

 

@gammalerik og undertegende kjører HTPC/spillmaskin mot TV - og vi klarer oss fint med flere år gamle CPU-er mot relativt nye skjermkort. Eneste er at man kan få tak i Z77 hovedkort til omtrent samme prisen som for andre brikkesett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det har ingen hensikt å overklokke en CPU i en HTPC - selv om den også er for spill. For det første vil det medføre mer varme og støy, for det andre vil det være GPU som er den primære flaskehalsen. Til all annen bruk denne kan tenkes å brukes til er 3570K overkill så det bare står etter.

 

@gammalerik og undertegende kjører HTPC/spillmaskin mot TV - og vi klarer oss fint med flere år gamle CPU-er mot relativt nye skjermkort. Eneste er at man kan få tak i Z77 hovedkort til omtrent samme prisen som for andre brikkesett.

 

Er ikke uenig i det du sier. Tenker bare litt langsiktig.

En annen mulighet er å selge 3570k'n og kjøpe noe billig fra amd + et 650 boost.

01. Handlevogn

1 x Gigabyte GeForce GTX650 Ti 2GB Boost

1 299,-

1 x AMD A10 5800K+GA-F2A85X-D3H+8GB C

1 990,-

Sum handlevogn: 3 289,-

Fra Netonnet.

Lenke til kommentar

Reprodusere grafikken til en xbox 360 er ikke særlig vanskelig. Alt fra GTX650ti vil kunne kjøre merkbart bedre enn xbox360.

 

xbox 360 kjører fleste nye spill i 720p i medium settings i 30FPS.

 

GTX660 kjører Metro Last Light på 32 FPS i very high settings på 1920x1200, altså høyere enn full-HD oppløsning, noe som er langt bedre enn xbox360.

 

Skyrim (medium settings) som også kjører 30 FPS på xbox kjører 30 FPS på kort så dårlige som GT430.

http://www.tomshardw...ark,3074-4.html

 

Jeg ville likevel brukt ca 1500kr på et kort som GTX660, da det vil kunne kjøre de fleste nye spill på 60 FPS på ganske høye instillinger.

 

Kostnader:

Hovedkort:

Intel Z77, ca 650kr

RAM 8GB DDR3 1600MHz ca 450kr

Grafikkort, fra 1000-> til så mye du vil :)

 

Så fra ca 2000kr vil du kunne spille bedre enn på xbox360.

De aller fleste nyere spill støtter xbox kontroller.

Endret av tjbr
Lenke til kommentar

Vel det sies at Xbox One og Playsation 4 vil gi gamingen et veldig løft.

 

Så det gjenstår å se hva som gir best bildeflyt av GTX titan og i7 970 mot f.eks nye konsoller på full HD oppløsning. Fordelen med PC i vertfall som det er nå, vil flere spill støttes, siden konsollene går fra IBM cell prosessor basert på arm arketektur til AMD 8 kjerner.

 

Ser ut til at devs satser på 30FPS på ps4 og xbox one.

http://www.videogamer.com/ps4/thief/news/ps4_thief_capped_at_30fps_producer_suggests_60fps_not_a_necessity.html

 

Det er selvsagt at nye konsoller vil bli bedre enn gamle. Også XBOX360/PS3 var kjempekraftige når de kom på markedet i forhold til tilgjengelig hardware, de var dyre og solgte med tap.

Denne gangen kommer de nye konsollene til å bruke "low end" PC hardware, og selge med inntekt fra dag 1.

 

Btw cell prosesoren til ps4 var ikke ARM, men Power arcitechture. (Begge er RISC da).

Det samme gjelder xbox360.

Lenke til kommentar

Denne gangen kommer de nye konsollene til å bruke "low end" PC hardware, og selge med inntekt fra dag 1.

 

Tja: PS4

  • AMD Jaguar 8 core
  • 8 GB GDDR ram
  • GPU 1.84 TFlops

Er jo ikke direkte dårlig om prosessoren blir ca lik som AMD FX 8150 mens skjermkortet kanskje tilsvarer HD 6870 i ytelse. Selv om jeg er enig det virker ikke ut som maskinvaren blir like bra som den kom med i PS4, blir nok vanskelig med eyefinity og Quad HD spill med en slik konsoll.

 

Angående den artikkelen er det ikke sikkert spillene er 100% optimalisert for PS4 og Xbox One, konsollene er ikke en gang på markedet, så godt mulig det trengt flere justeringer før spillene blir optimalisert for best ytelse på Full HD skjermer.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

AMD Jaguar er en low power chip.

Det er review ute på ene modellen av Jaguar:

http://www.anandtech.com/show/6974/amd-kabini-review/3

 

4 kjerners utgaven har ca halve hastigheten av Intel 1.7GHz i5 Ultra Low Voltage CPU.

Vi snakker halve performancen av en 8150, eller mindre.

 

Det er jo klart at konsoller vil kunne bli mer optimisert, men sammenligner du hardware mot hardware blir det veikt.

6870 var jo et øvre mellomklasse kort da det ble lansert i 2010.

I slutten av 2013 regnes et tre år gammelt kort, som riktignok var veldig bra engang, som low end.

 

Jeg tror med optimalisering at PS4 og XBOX one vil bli riktig så bra maskiner, med en prislapp en PC aldri kan konkurere mot.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...