Gå til innhold

Kommentar: ? Dropbox kan være et mareritt for bedriften


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er dette kun tenkt for bedrifter, eller finnes det gratisversjon som private kan bruke til å sette opp egen cloud tjeneste? Synes det hadde vært genialt å kunne ha drop box sin lettvinthet, men å stå for lagringsplassen selv....

 

Hei. Som jeg skriver i artikkelen så er dette et åpen kildekode produkt som du fritt kan laste ned til eget bruk. Hvis du klikker på linken under "Åpen kildekode og Enterprise versjon" så kommer du til siden for nedlasting. Du kan alternativt gå til http://owncloud.org

 

Mvh

Eivind

Lenke til kommentar

Ein seriøs bedrift løyser dette med SFTP/Rsync og Win-sshfs/Filezilla/FireFTP. Det fungerer på så og si alle plattformer, iOS, Android, AmigaOS, Solaris osv... Det enklare, meir fleksibelt, meir brukarvennligt og har så og si nesten INGEN bugs/sikkerheitsfeil.

 

Kvifor dille med ein gigantisk webapplikasjon som har ofte problemar, sikkerheitsfeil, og som krevje omtrent ein fulltidsdrifter for å halde det gåande?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ein seriøs bedrift løyser dette med SFTP/Rsync og Win-sshfs/Filezilla/FireFTP. Det fungerer på så og si alle plattformer, iOS, Android, AmigaOS, Solaris osv... Det enklare, meir fleksibelt, meir brukarvennligt og har så og si nesten INGEN bugs/sikkerheitsfeil.

 

Kvifor dille med ein gigantisk webapplikasjon som har ofte problemar, sikkerheitsfeil, og som krevje omtrent ein fulltidsdrifter for å halde det gåande?

Det er ikke cloud vettu!

Nettverksdisker o.l. er fortsatt kongen.

Lenke til kommentar

Ein seriøs bedrift løyser dette med SFTP/Rsync og Win-sshfs/Filezilla/FireFTP. Det fungerer på så og si alle plattformer, iOS, Android, AmigaOS, Solaris osv... Det enklare, meir fleksibelt, meir brukarvennligt og har så og si nesten INGEN bugs/sikkerheitsfeil.Kvifor dille med ein gigantisk webapplikasjon som har ofte problemar, sikkerheitsfeil, og som krevje omtrent ein fulltidsdrifter for å halde det gåande?

 

Når du kommer med slike utspill så burde du refere til hendelser vedr. sikkerhet og svakheter, ikke minst til andre løsninger som du mener de seriøse bedriftene kan bruke for å løse de utfordringene som mange bedrifter har i forhold til bl.a. Dropbox.

 

Jeg ser bl.a. ingenting i din kommentar om applikasjoner som kan benyttes ift de tjenester som du nevner. Heller ingen henvisning til sider for hvordan man kan sette opp disse seriøse løsningene du henviser til.

 

Mvh

Eivind

 

Lenke til kommentar

Det første som du leser når du går inn på owncloud.org er:

Latest News: ownCloud 4.5.7 important bugfix and security update just released! View the announcement, changelog and download it now!

Latest News: ownCloud 4.0.12 important bugfix and security update just released! View the changelog and download it now!

Også går du inn på changeloggen, trykker kontroll-f og søker på "security" så får du ørten treff!

 

SFTP/Rsync er såpass godt dokumentert at eg ikkje trengje å skrive enda ein tutorial her på forumet. Dei fleste seriøse selskaper brukar nettverksdisk fordi det gjør sikkerheit og brukarvennlegheit til ein minimal sak. Folk brukar det jo som om det var ein lokal harddisk. Å dele filer/lenke til filer på mail er faktisk enda ganske populært, så det er heller ikkje eit problem.

 

Å setja opp ein Owncloud for ein bedrift er å kaste pengar og tid ut av vindauget. Rett og slett fordi det blir for dyrt å halde det køyrande.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det første som du leser når du går inn på owncloud.org er:

Latest News: ownCloud 4.5.7 important bugfix and security update just released! View the announcement, changelog and download it now!Latest News: ownCloud 4.0.12 important bugfix and security update just released! View the changelog and download it now!
Også går du inn på changeloggen, trykker kontroll-f og søker på "security" så får du ørten treff!SFTP/Rsync er såpass godt dokumentert at eg ikkje trengje å skrive enda ein tutorial her på forumet. Dei fleste seriøse selskaper brukar nettverksdisk fordi det gjør sikkerheit og brukarvennlegheit til ein minimal sak. Folk brukar det jo som om det var ein lokal harddisk. Å dele filer/lenke til filer på mail er faktisk enda ganske populært, så det er heller ikkje eit problem.Å setja opp ein Owncloud for ein bedrift er å kaste pengar og tid ut av vindauget. Rett og slett fordi det blir for dyrt å halde det køyrande.

 

Ørten treff er greit nok. Det sier meg derimot at dette er et veldig aktivt prosjekt som jobber kontinuerlig med forbedringer og oppdateringer. Veldig mange av sikkerhetshullene som er tettet i changeloggen du referer til er av mindre alvorlighet, ytterst få er kritiske.

 

Du, med din jobb, vet jo at det finnes feil i all form for programvare, både arkitekturiske feil og sikkerhetsfeil, noe annen påstand vil være å ljuge ;)

 

SFTP som du referer til er en nettverksprotokoll og ikke et produkt. Rsync er jo bra det, men jeg ser fortsatt ikke at du kan henvise til et produkt som sluttbruker kan se seg fornøyd med ala dropbox applikasjonen sammen med rsync-tjenesten.

 

Slik ownCloud/Dropbox henger sammen mtp synkronisering på alle dine enheter ? stasjonære som mobile ? er det som skiller denne type tjeneste fra servertjenestene du refererer til i din kommentar. For det er det du nevner ? rsync er en servertjeneste mer enn et produkt for en sluttbruker. ownCloud eller Dropbox er selvfølgelig også en servertjeneste, men det er produktet og funksjonaliteten for sluttbrukeren som gjør det attraktivt.

 

Som jeg også skrev i denne artikkelen så brukte jeg tiden det tok å laste ned et image fra ownCloud og tiden det tok å mounte image til virtaliseringsserveren før jeg var opp å kjøre. Å si at det er å kaste penger og tid ut av vindu blir feil i begge påstander. ownCloud laster du ned GRATIS og tar ikke lenger tid å installere enn det tar å hente seg en ny kaffekopp på kontoret :)

 

God helg!

 

Mvh

Eivind Jonassen ? som forøvrig ønsker at alle som kommenterer i slike saker står frem med fullt navn i stedet for et alias. Jeg liker å vite hvem jeg "diskuterer" med :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Namnet mitt er Olav Grønås Gjerde.

 

SFTP er meir ein protokoll enn eit sluttprodukt, men å bruke det er mykje enklare og meir fleksibelt for ein sluttbrukar enn Owncloud. F.eks så er det fullt mogleg å streame data over SFTP.

 

Rsync er litt vanskelegare for ein sluttbrukar å setja opp å bruka, men ein systemadministrator setje dette enkelt opp sånn at sluttbrukaren ser på det som filsync som bare fungerer.

 

For meg som er erfaren innanfor datasystemer så verke heile Owncloud som eit guteromsprosjekt med tanke på det eg leser i changeloggen deira. Eg finner ingen informasjon om dei brukar synkronisering på blokknivå og mistenker at dei har filsynkronisering på filnivå. Noko som vil skape trøbbel. Det står heller ingenting om at metadata til filer blir tatt vare på(POSIX ACL / DOS osv...). Og dette er faktisk noko som er svært viktig.

 

At Owncloud er lett å installera er ein ting, men det først når det er installert at jobben begynner. Kva om noko går galt seinare? Har du kunnskap nok til å kunne gi brukerane dine tilgang til filene? Kva med datakorrupsjon?

 

For ein bedrift så er nettverksdisk eit mykje tryggare og billegare val. Og SFTP fungerer på så og si alt. Det finnes titalls med klienter som og har fancy gui til både iPhone og Android. Er det ein mindre bedrift så bør dei heller gå for ein teneste som Dropbox, og eventuel bruke det saman med Boxcryptor. Owncloud ville eg holdt meg langt unna.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei Olav,

 

Man kan fint sette opp synkroniseringstjenester med ownCloud mot andre backupløsninger. Da vil alle dine bekymringer være ivaretatt ved at du lager et solid backbone.

 

ownCloud oppfatter jeg som et solid stykke arbeide som en frontend løsning. De bakenforliggende systemene kan man jo fint sette opp i tillegg som en ekstra sikring.

 

Vi kan jo alltids være enige om å være uenig i hva som er en god brukeropplevelse og ikke ;)

 

Mvh

Eivind

Lenke til kommentar

Namnet mitt er Olav Grønås Gjerde.SFTP er meir ein protokoll enn eit sluttprodukt, men å bruke det er mykje enklare og meir fleksibelt for ein sluttbrukar enn Owncloud. F.eks så er det fullt mogleg å streame data over SFTP.Rsync er litt vanskelegare for ein sluttbrukar å setja opp å bruka, men ein systemadministrator setje dette enkelt opp sånn at sluttbrukaren ser på det som filsync som bare fungerer.For meg som er erfaren innanfor datasystemer så verke heile Owncloud som eit guteromsprosjekt med tanke på det eg leser i changeloggen deira. Eg finner ingen informasjon om dei brukar synkronisering på blokknivå og mistenker at dei har filsynkronisering på filnivå. Noko som vil skape trøbbel. Det står heller ingenting om at metadata til filer blir tatt vare på(POSIX ACL / DOS osv...). Og dette er faktisk noko som er svært viktig.At Owncloud er lett å installera er ein ting, men det først når det er installert at jobben begynner. Kva om noko går galt seinare? Har du kunnskap nok til å kunne gi brukerane dine tilgang til filene? Kva med datakorrupsjon?For ein bedrift så er nettverksdisk eit mykje tryggare og billegare val. Og SFTP fungerer på så og si alt. Det finnes titalls med klienter som og har fancy gui til både iPhone og Android. Er det ein mindre bedrift så bør dei heller gå for ein teneste som Dropbox, og eventuel bruke det saman med Boxcryptor. Owncloud ville eg holdt meg langt unna.

 

Hvorfor er SFTP enklere og mer fleksibelt for en sluttbruker? Hvilke løsninger i bakkant av SFTP er det som gjør det lettere?

 

Det finnes sikkert programvare for SFTP på smartmobiler ja, men er det "mer fleksibelt" som du sier? Hva som nettverket du brukeren sin sitter på har stengt for SFTP?

 

rsync har jeg brukt en del, men det er mellom servere. Litt liten kjennskap til dette til å kunne uttale meg.

 

Jeg vil frem til at ingenting blitt lettere for en bruker når du nevner til han: "på reise så må du bruke appen xxxxx, når du er på kontoret er det xxxx som gjelder, og laptopen syncer du manuelt med scriptet xxxxxx."

 

Lett er følgende: "Last ned ownCloud på telefonen din. pek mot cloud.example.com. Bruk domenenavn og passord."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er svært få som stenger trafikk på port 22, og det er enda færre som stenger SFTP trafikk på port 80/443. Og om dei gjer det så er det framleis mogleg å kamuflere trafikken som ekte https, men då er det ikkje lenger brukarvennligt.

 

Fordelen med SFTP er å bruka SSHFS, då har ein ekstern nettverksdisk som er sikra mot man in the middle, tar ikkje ekstra diskplass og man kan og streame data.

 

Vil man ha det enkelt, så er Dropbox, GDrive eller Jotta saman med BoxKryptor mykje betre og billegare alternativer. Owncloud er eit ambisiøst guteromsprosjekt, som sikkert er lett å selgja, men over tid ein plattform der dei fleste vil ynskje å bytte ut.

Lenke til kommentar

Til å være et gutteromsprosjekt så er i det minste styret i selskapet satt sammen av et relativt sett "godt voksne" mennesker.

 

Jeg ser blandt annet at Craig Muzilla, General Manager i Red Hat er en av styremedlemmene. Hvis du mener ownCloud er et gutteromsprosjekt, hva er da Red Hat? Du har vel noe å gjøre med de i din hverdag?

 

https://owncloud.com/blog/new-board-for-owncloud

 

Forøvrig er alle de komponentene du referer til allerede innebygget ? mer eller mindre ? allerede i ownCloud løsningen. Merk det jeg skrev LØSNINGEN. Du referer til protokoller og enkelte programmer, mens jeg skriver om en hel løsning.

 

http://doc.owncloud.org/desktop/1.2/architecture.html

 

Mvh

Eivind

Lenke til kommentar

SSH/SFTP er ein protokoll ja, OpenSSH er eit eksempel på server og klient applikasjon. Rundt denne protokollen er det idag bygd hundrevis av forskjellige rammeverk, applikasjoner og løysninger. Det er lett, sikkert, fleksibelt og kjapt. Og det finnes god dokumentasjon til det. Det finnes til og med eit Dropbox alternativ som heiter Strongspace om ein ikkje kan setja det opp sjølv.

 

Og når det gjelder at eg meiner det er eit gutteromsprosjekt. Så baserer det seg på at eg leser masse vås i deira changelog og at synkronisering er på filnivå. Synkronisering av data på filnivå er rett og slett så amatørish til dei grader at eg snur ryggen på flekken! Finner du verkeleg nokre andre av dei store som synkroniserer data på filnivå idag? Idag så handler det ikkje bare om å synkronisere datablokker for å minimere datatrafikken, men og om deduplisering, transparent compression, blokkreferanser til versjonering osv. Dette er veldig viktig for dei som har/produserer mykje data og då må ein handtere data på blokknivå.

 

Å pakke det inn i eit fint GUI som får folk med liten/ingen teknisk kompetanse i full begeistring er ein trist klassiker eg ser om og om igjen i denne bransjen.

 

Det finnes og mange fleire løysningar som er guteromsprosjekter og som har ein businessmodell idag. Dette er løysningar som eg har jobba profesjonelt med. Eit eksempel er Liferay...

Det handler om markedsføring og sal, ikkje om løysninga er bra eller ikkje. Kvalitetsstempel kjem først når teknikere annerkjenner løysninga.

 

Eg veit at mange kommunar kikker på Owncloud, men dei er smarte og venter litt. Markedet for den type løysningar er enormt og me er enda i ein tidleg fase.

Lenke til kommentar

Igjen så konkluderer du med at dette er en dårlig løsning basert på din personlige mening.

 

Jeg skulle gjerne sett at du kan henvise til linker som bekrefter det du kommer med av påstander. Hvorfor er den ene teknologien er bedre enn den andre.

 

Du har heller ikke kunne vise til en løsning (merk: løsning) som er et bedre alternativ enn ownCloud. Alle disse enkeltstående og frie produktene du nevner er veldig gode. Men de er jo ikke brukervennlige, og det er sakens kjerne. Det er jo derfor mange går rundt mange av bedriftens komplekse systemer, de virker IKKE for brukeren. Derfor mener jeg ownCloud ? igjen ? kan være et godt alternativ for bedrifter og ikke minst deres brukere. Men man må jo selvfølgelig sørge for at de bakenforliggende backup-løsningene er gode ? som med enhver annen løsning man måtte velge.

 

God kveld! :)

Lenke til kommentar

Skal du ha noko brukarvennligt idag, så må du leggja penger på bordet. Owncloud er heller ikkje gratis når du ser at du trengje IT folk til å drifte det, konsulenttimar for feilsøking(som vil dukka opp seinare) eller HTTPS sertifikat.

 

Skal du verkeleg køyra self-signed sertifikat så er det ikkje lenger akkurat så veldig brukarvennligt lenger heller.

 

Har du prøvd Win-SSHFS? Er det verkeleg så vanskeleg og komplisert at Owncloud blir så mykje betre?

Er det og verkeleg sånn at Dropbox + BoxKryptor er heller ikkje enkelt og sikkert nok?

Har du ikkje eit budsjett og eit visst antall begrensa timar tilgjengeleg?

 

For for å snakke drit om Owncloud igjen. Dei poller/scanner filer og mapper for endringer istadenfor å bruke APIet til OS'et for å plukke dette opp -> http://forum.ownclou...php?f=14&t=8248

Altså, at dei ikkje har tenkt på det før nå...seier jo sitt.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...