Gå til innhold

Mediasenter PC til Stua


Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

 

Jeg har et spørsmål jeg håper noen av dere kan hjelp meg med!

 

Jeg har behov for en ny PC/Mediasenter til stua.

 

Den skal i all hovedsak brukes til å spille av media, da gjerne ved å bruke XBMC/Boxee software. Jeg skulle også gjerne hatt mulighet til å laste ned video direkte til den PCen ved bruk av torrents. Det er derfor ønskelig med et Mediasenter med en relativt stor harddisk.

 

Om det hadde vært mulig for meg å sitte på en annen PC og gå inn på StuePCen for å laste ned hadde det vært supert.

 

Videre så hadde det vært greit om PCen var liten og nett, slik at det ser greit ut i stua.

 

PCen/Mediasenteret vil være koblet direkte til routeren med kabel.

 

Det må også være mulig å spille av store 1080p filer uten noen form for hakking.

 

Er dette noe som er relativt greit å få til? Jeg ønsker egentlig ikke en NAS server + mediasenter grunnet plassproblemer.

 

Budsjett:

Billigst mulig, men det må dekke alle behov.

 

Har dere eventuelt andre forslag som kan dekke mine behov?

 

På forhånd takk for all hjelp med dette!

 

Mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nettopp bestilt en pc i deler med nøyaktig samme kriterier som deg, bortsett fra størrelsen. Der valgte jeg et kabinett i NAS-størrelse fordi jeg har plass til den under et bord, og har samtidig behov for å kunne utvide med flere harddisker etter hvert. Jeg er lei av å ha ørten forskjellige eksterndisker liggende og slenge, og vil kvitte meg med alle untatt en liten, portabel og en større disk hvor jeg tar en ekstra backup av bilder. Oppsettet under får uansett plass i små kabinetter så lenge du klarer deg med kun èn 3,5" harddisk.

 

Kan uansett dele det jeg fant i min research. Mesteparten kommer fra denne artikkelen:

 

http://lifehacker.co...s-for-under-500

 

 

 

Kabinett

399,- (evt. 1399,-)

 

Jeg kjøpte dette, som er svært enkel og stilren men stort. Det rommer til gjengjeld seks 3,5" harddisker.

 

http://www.komplett....aspx?sku=604813

 

Hvis du er ute etter et mindre kabinett ville jeg gått for dette:

 

http://www.komplett....aspx?sku=611201

 

Det er billig, lite og med fornuftig plassering av tilkoblingsmuligheter. Helt ok å se på, men kan ikke si at jeg elsker alle detaljene på det.

 

Husk å sjekke hviken PSU som følger med kabinettet.

 

 

CPU/GPU

399,-

 

Denne prosessoren har integrert grafikk og vil kunne kjøre en del spill utover å kjøre video i 1080p.

 

http://www.komplett....aspx?sku=650180

 

Enkelt og greit et av de billigste alternativene. Dette er den billigste i serien. Hvis du går opp noen hakk så vil du kunne spille mer krevende spill.

 

Husk å sjekke om du trenger lavprofil prosessorkjøling i kabinettet du har valgt.

 

Hovedkort

619,- (evt. 495,-)

 

Det finnes to billigere versjoner av dette hovedkortet. Det ene har ikke HDMI, og det andre har ikke USB 3.0. De koster 495,- Velger du kortet til 619,- får du begge deler.

 

http://www.komplett....aspx?sku=748589

 

Minne

149,-

 

Her trenger du ikke all verden. 4GB til 149,-

 

http://www.komplett....aspx?sku=578917

 

Harddisk

Ca 400 kr per TB.

 

Lister ikke noe her men du bør gå for så store disker som mulig. Jeg gikk for en 3TB (altså 1200,-), som er det største du får tak i uten å gå opp i pris i kr/GB. Også lurt å velge en av de grønne harddiskene som bruker mindre strøm. Her kan du jo også kjøre inn hva du enn måtte ha liggende, så lenge det får plass i kabinettet. Vil anbefale å legge inn OS på en egen disk som ikke trenger å være så stor.

 

Fjernkontroll

0,- (299,-)

 

Du trenger ikke fjernkontroll hvis du allerede har en smarttelefon eller tablet. Hvis ikke kan jeg anbefale Logitech Harmony - så lenge alt hjemmekinoutstyret kan styres med IR.

 

Pris uten harddisk: 1566,-

Pris med 3TB harddisk: ca 2766,-

 

 

Ekstrautstyr

 

Så lenge du har et tastatur og en mus liggende trenger du egentlig ikke å kjøpe dette. Du vil strengt tatt kun ha bruk for det under oppsettet eller til å tukle med innstillinger. Annet utstyr som kan være lurt er et lite WiFi-kort hvis PCen skal stå langt unna routeren. HDMI-kabel hvis du ikke har noen fra før. DVD/BlueRay-spiller hvis du fremdeles bruker utdatert teknologi ;)

 

Operativsystem

 

Neste spørsmål er operativsystem. Svaret er enkelt og greit Windows hvis du vil spille eller Linux hvis du kun skal bruke det til film og musikk. Hvis du mener at du kan få til spill i Linux så er du på et nivå der du strengt tatt ikke trenger å spørre.

 

 

Software

 

Uavhengig av hvilket OS du velger så kan denne pcen fjernstyres både hjemme og over internett ved hjelp av VNC, XBMC eller nettleser-tjenesten til µTorrent. Her fins det en drøss av alternativer som kan gjøre alt fra å automatisk laste ned favorittseriene dine (selvfølgelig de som deles og lastes ned lovlig) til å streame musikk og film til tableten din. Anbefaler å sjekke ut Plex.

 

Dropbox er helt essensielt i mitt oppsett og kontrollerer nedlasting av torrents, backup av dokumenter fra andre enheter, streaming og synkronisering av musikk. Jeg kan laste ned en .torrent-fil på hvilken som helst enhet - til og med iPhone via tekstbehandling - og den vil synkroniseres med PCen og starte automatisk i µTorrent.

 

Raspberry Pi

 

Jeg har for øyeblikket kun èn TV. Men hvis jeg hadde hatt flere ville jeg skrudd på en Raspberry Pi med RaspBMC på baksiden og streamet film fra PCen. Samme trikset fungerer selvsagt med alle høyttalere du måtte ha i hus, men kun med passiv streaming.

 

http://www.raspberrypi.org/

 

Billig som fy, men passer helst sammen med et moderat nivå av IT-kunnskaper.

 

Håper noe av dette kom til nytte.

Endret av vggen
Lenke til kommentar

Jeg leste hardware.no sin test av det minste kabinettet til 400 kr, og det virker som om det kanskje blir i minste laget?

Ettersom kabinettet var relativt lite så ble det trangt, og dette førte til relativt høye temperaturer ifølge HW.

De anbefalte derfor å bruke en SSD i kabinettet, og ikke bruke den pcen til lagring. Det er ikke så aktuelt for meg.

 

JohanF, det kabinettet du nevnte der, vil det fungere med alle komponentene som ble nevnt av vggen?

 

 

For utenom kabinettet, så synes jeg det virker som et meget bra opplegg, og tenker gå for det.Takk igjen for en meget bra forklaring Vggen.

Lenke til kommentar

Bare hyggelig.

 

Ja jeg tror du må gjøre endel research på akkurat hvilket kabinett du vil ha, og kanskje til og med vurdere å se hva du finner andre steder enn de vanlige leverandørene. Kabinettet er jo den delen som du skal se på hver dag.

 

Kabinettet til johanf og det siste du nevner vil antakelig fungere, ja.

 

Den største utfordringen er, som du sier, kjøling. En mediesenter-PC skal ikke ha mange bråkete vifter, og jo mer passiv kjøling du får til, jo bedre. Når det er sagt så produserer oppsettet jeg har satt opp relativt lite varme. Men jeg jo ikke gi noen garantier. Du kan jo bare bestille delene, sette det opp, og så vurdere om du trenger å gjøre noen flere grep med kjøling eller annen hardware.

Endret av vggen
Lenke til kommentar

Som vggen sier, så vil det funke med både det kabinettet jeg har linket til og det du fant selv.

 

Grunnen til at jeg valgte det kabinettet, var fordi jeg ikke kunne ha et høyere kabinett i møbelet i stua. Det kabinettet du linket til sist her, blir for høyt når jeg setter det inn i hylla under TVen.

 

Jeg bruker dette tastaturet som "fjernkontroll": http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=645476

 

...og denne kjøleren: https://prisguiden.no/produkt/scythe-big-shuriken-2-rev-b-165652

 

Hvis du velger det kabinettet jeg foreslo, trenger du nok en "low profile" kjøler, som den jeg linket til. Har du plass der hvor du skal ha HTPCen din, ville jeg kanskje valgt det kabinettet som er litt større. Det er mulig å få til bedre kjøling i det kabinettet, og du har bedre plass til komponenter og harddisker, tenker jeg. :)

Lenke til kommentar

Jeg heller veldig mot å bare benytte meg av akkurat det samme opplegget som deg nå Vggen, det virker å være bra, og om du har testa det og det fungerer bra så stoler jeg på det!

 

Eneste spørsmålet jeg har igjen da er angående harddisk.

 

Jeg tenkte å kun gå for 1 harddisk i første omgang (med linux).

Tror du det går greit?

Og bør jeg da kjøpe en SATA 3.0 harddisk istedenfor SATA 2.0 som du vel har kjøpt (var det jeg fant til 1300 kr for 3TB ihvertfall)?

 

Eller vil du si at det verdt det å kjøpe en liten SSD til OS, og så en billigere harddisk?

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar

Mitt eneste problem er nok som JohanF at jeg kan ha problemer med å få plass til et 20cm høyt kabinett i TV-benken min. Det må jeg sjekke når jeg kommer hjem fra jobb, men da er jo kabinettet du anbefalte johan veldig greit.

Men da må jeg altså kjøpe kabinettet til ca 600 + kjøler + strømforsyning. Har du noe forslag til strømforsyning som passer bra?

 

Jeg ser jo at det er greit å ha et lite kabinett mtp utseende, men ønsker at ting skal gå relativt lydløst, og da er det kanskje greit med litt mer plass. Jeg får se hva jeg får plass til.

Lenke til kommentar

Takk, da går jeg nok for det om jeg ikke får plass til boksen over. :)

 

Mitt siste spørsmål går på harddisk.

Om jeg kun skulle kjøpt 1 harddisk til denne pcen, som skulle blitt brukt til OS og lagring, hvilken ville dere gått for? Jeg tenker at 2TB nok holder for meg i første omgang.

 

Blir disse for dårlige?

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=632657

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=625587

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=625587

 

Og vil jeg merke stor forskjell om jeg har en raskere liten harddisk som OS-disk? Det er ikke så veldig farlig for meg om Mediasenteret bruket 10 eller 50sek på å starte opp, men om ytelsen ellers blir kraftig forbedret av en rask OS-disk så må jeg jo vurdere det..

Har dere da noen forslag til en rask liten disk jeg kunne kjøpt?

 

På forhånd takk

Lenke til kommentar

Kan ikke gi tilbakemelding helt enda på oppsettet, må få teste det ut litt først.

 

Jeg hadde droppet SSD (og heller oppgradert kjøling eller kjøpt et pent stuetastatur med trackpad hvis du har noe til overs på budsjettet). Det vil si, neste gang jeg oppgraderer laptopen min vil jeg flytte over SSDen som står i den. Å kjøpe en ny vil ikke komme til sin rett i dette oppsettet. Mange har jo gamle disker liggende som vil fungere like bra til dette formålet. For eksempel kan du jo ribbe ut harddisker fra gamle eksterndisker hvis du har noe slikt. Hele poenget med å ha OS og programvare på en egen disk er å redusere aktivitet (støy og varme) fra diskene for "langtidslagring". Men dette er antakeligvis så lite at du uansett ikke vil merke forskjell. Her vil jo i teorien SSD være optimalt, men det er fremdels for drøy pris for disse relativt små fordelene.

 

Den første harddisken du lister opp var alternativet mitt, men jeg gikk like gjerne for en 3TB. Egentlig samme disk, bare litt større plass. Grunnen til det er at jeg regner med å ende opp på en 7-8 TB til slutt, og da vil det være greit å holde antallet disker nede - av samme grunn som før; støy/varme. Ser uansett at den er på tilbud nå, så det er vel bare å gå for den.

Endret av vggen
Lenke til kommentar

Hurr... Mulig jeg har gått på en smell der, men det får jeg se når jeg kommer hjem i dag. Valgte et annet kabinett etter at jeg hadde valgt hovedkort, og har nok oversett at 'A'en ble til en 'I' i 'mITX'. Uansett, godt observert covah.

 

Johanf - du bør være obs på dette hvis du ikke allerede har bestilt.

 

EDIT:

 

Var bare feil link - bestillingen min var på ITX på både kabinett og hovedkort. Har rettet opp linken i den første posten min nå.

Endret av vggen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...