Gå til innhold

365-utfordring - ta et bilde hver dag i et helt år!


Anbefalte innlegg

Skriver en liten samletråd for 365-prosjekter, etter oppfordring fra Tomsi42.

 

Photojojo har en fin artikkel om 365-prosjekter som er verdt å sjekke ut, og som jeg har stjålet rått fra.

 

Publisere hver dag

Et 365-fotoprosjekt går ut på å publisere et bilde for hver dag i nettopp 365 dager, eller ett skuddårsfritt år.

 

I den smeltedigelen som er internett kan man finne mange eksempler på 365-prosjekter. 365project.org er ei nettside dedikert til 365-prosjekter. Et kjapt googlesøk gir omtrent 264000000 resultater - nok inspirasjon å ta av. Jeg velger likevel å ikke trekke fram eksempler på gode 365-prosjekter, siden jeg mener et slikt prosjekt vil være personlig og det er dermed mindre viktig hva andre har gjort før deg.

 

Hvorfor?

Fordi tida går fort. Ved å ta et bilde hver dag får man et fint tversnitt av hva som har skjedd det siste året, som kan være fint å se tilbake på. Man kan bedre ta vare på gode og dårlige erfaringer, nye eller gamle venner og et slikt prosjekt kommer til slutt til å fortelle mye om deg selv som person.

 

Fordi man utvikler seg som fotograf. Ved å ta bilde hver dag tvinges man til å tenke nytt og kreativt, selv om man kanskje vanker på de samme plassene dag etter dag. Man lærer seg å bruke kameraet på en bedre måte, man lærer seg å se nye bilder der man kanskje ikke trodde det var noe å hente. Man lærer seg å bli mer kreativ.

 

Hvordan?

Ta med kameraet overalt. Plutselig finner man noe det er verdt å ta bilder av. Om du ikke gidder bære med deg stor speilrefleksrigg hver eneste dag, har du kanskje en telefon med kamera på? Isåfall er jo saken grei. :)

 

Ta varierte bilder. Om man har et viktig gjøremål i løpet av dagen, kan man kanskje ta bilde av det?

 

Fortell en historie. Skriv gjerne en liten bildetekst også, som forteller hvorfor du tok akkurat det bildet, eller for å fortelle mer enn det som kommer fram i bildet.

 

Ikke gi opp. Siterer like gjerne photojojo, siden jeg er veldig flink på å gi opp selv:

This is perhaps the most important tip of all. You will get tired of taking a photo every single day. Some days, you will consider giving up. Don’t. The end result is worth the effort. Remind yourself why you wanted to do it in first place.

 

There will be times you’ll think there’s nothing interesting left to take a photo of, and times you’ll think you didn’t do anything exciting enough to take a photo of. There’s always a great photo to be made.

 

Get out of the house and take a walk. Or stay inside and look around. Take a photo of something important to you. Take a photo of the inside of your house so you can see how your taste has changed over the years. Take a photo of anything, just don’t stop.

 

N.b. It helps if you’ve told your friends about the project and asked them to follow along. Their encouragement will keep you going!

 

Publisere hvor?

Her i forumet for eksempel. Det kan også være kjekt å publisere andre plasser, dersom man vil dele med andre enn forummedlemmene også. På Flickr finnes det ei 365-gruppe og personlig kommer jeg til å bruke Tumblr. Et Facebookalbum kan kanskje være lurt for å få opp entusiasmen i vennekretsen, og dermed øke egen motivasjon?

 

365-prosjekter i utfordringer-forumet

Siden et 365-prosjekt er ei utfordring man gir seg selv, passer det fint å poste i denne kategorien. Bildene bør dog kanskje følge noen av de normene som vanligvis brukes:

 

Du kan maksimalt delta med ett bilde fra en og samme dato (har du to kanonbilder fra samme dato må du prioritere).

La bildene inneholde exif-info hvis mulig. Men du må gjerne skrive opp eksponeringsdata i posten.

Bilder i landskapsformat skal ikke være større enn 1280 piksler i lengden og bilder i portrettformat skal ikke være større enn 1024 piksler i høyden.

 

Du skal opprettte en egen tråd i forumkategorien Fotografering &--#62; Utfordringer, hvor du legger inn et bilde for hver dag. Kommentarer fra andre er velkomne; se det som en bildekritikk.

Navnet på tråden må følge gjeldene regler for forumet. Jeg anbefaler å bruke følgende format:

365-utfordring - [startdato] - [prosjektnavn] - [brukernavn]

Eksempel: 365-utfordring - 17.07.12 - Et år i bilder - olegunnaro

 

Skriv gjerne litt om prosjektet: Hva du håper å oppnå, hvor du hovedsaklig kommer til å ta bilder og kanskje litt om hvilket fotoutstyr du kommer til å bruke.

 

Forumbrukeres 365-prosjekter

Post gjerne i tråden dersom du holder på med et 365-prosjekt, så legger jeg det til i lista:

 

Bykatts "365/2011"

olegunnaros "Trehundre-og-sekstifem øyeblikk"

Endret av olegunnaro
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flott tiltak; det er noe jeg har vurdert selv, ettersom jeg tar bilder nesten hver dag.

 

Men det er liksom deilig å ta fri noen dager også ... Eller er det det? Månedsfestene på Akam er intense og morsomme å være med på; men der definerer vi tilleggskrav; et 365 prosjekt har vel ingen andre krav enn at man skal ta minst et bilde hver dag?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har hatt prosjekt 365 i 3 år nå, men for 2012 valgte jeg Prosjekt 52. Minst 1 bilde i uka :) Det kan være veldig bra for de som ikke orker å ta et bilde hver eneste dag. Nå skal det være sagt at jeg ser tilbake på Prosjekt 365 i 2011 med glede. Ser at jeg har fått fanget masse bra øyeblikk som jeg ellers ikke ville fått med meg :) Så jeg anbefaler det.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...