Gå til innhold

Ny Android eller gå tilbake til iPhone?


Anbefalte innlegg

Overgangen fra iOS til Android har ikke gått smertefritt, og pt står ny iPhone på ønskelista. Eller er en annen Android egentlig er et bedre valg.

 

Har i dag en LG P990 2x som ble innkjøpt i vår etter at 3GS ikke tålte en våt sykkeltur. I utgangspunktet var jeg fornøyd med 3GS, men valgte å bytte til Android av 2 hovedgrunner. Pris og skjermstørrelse. I tillegg har jeg fått med HDMI-utgang som var kjekkere enn jeg ante.

 

 

Likevel er jeg ikke fornøyd av flere årsaker:

  • Batteritid med et slitt 3GS batteri klarte jeg 2-3 dager, LG-en klarer sjelden mer enn 1 dag før lading.
  • Stabilitet 3GS en hadde noe lagg det siste halvåret, tiltross for vestentlig kraftigere maskinvare opplever jeg lagg problematikken mer plagsom med Android telefonen. Den er ikke til stede hele tiden, men er mer vesentlig mer langvarig og tilstedeværende når jeg får den. I tillegg bruker jeg en større andel av min dataplan med Android enn ved iPhone.
  • Backup løsningen er ikke god på Android, man må bryte garantien ved å roote for å få gode løsninger. Apple har løst dette veldig elegant ved at man henter inn oppsett fra en tidligere enhet og får nøyaktig samme oppsett ny enhet. Har ikke funnet noe tilsvarende på Android.
  • Jeg prøvde å roote telefonen med CM7 stabil versjon noe som bedret batteri og flyten i telefonen, men opplevde svært ofte låst telefon og ved samtale klaget de jeg snakket med på dårlig lyd. Til tross for backup, måtte jeg sette opp telefonen på ny mtp apps og widgets.

 

Spørsmålet er om det finnes en annen Android telefon som er verdt å prøve som fylle mye krav, eller skal jeg like greit vente på ny iPhone.

 

 

Mine krav:

Ca 4 skjerm maks 4,3

Vil ikke roote, derfor ønskes en stabil programvare som fylle mine ønsker som beskrevet ovenfor.

God batteritid

HDMI utgang

Enten 32GB minne eller mulighet for minnekort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå skal det sies at du nok har kjøpt den svakeste "high end" telefonen med Android.

Har hatt telefonen, og det var et mareritt. Jeg kjenner meg igjen i flere av de negative sidene du har opplevd. Jeg er fortsatt på Android, dog med Samsung som produsent. Dette er en mye mer anerkjent produsent hva gjelder telefoner med Android enn LG.

Hva du skal gjøre mtp neste kjøp, så blir det en vurderingssak - det begynner riktignok å bli få high-end androidtelefoner med 4" skjerm, men telefoner med større skjerm er ikke nødvendigvis spesielt større når det gjelder fysisk størrelse

Lenke til kommentar

Generelt har batteritid gått noe ned, det gjelder også iPhone. Arbeider sammen med folk som har 4 og 4S, og de må som oftest lade en gang om dagen.

 

Motorola Razr Maxx er alternativet om batteritid prioriteres. 4,3'', HDMI men bare Android 2.3, - kan oppdateres til 4.0 så vidt jeg vet. Den skal holde greitt 3 - 4 dager om bruken ikke er for hard.

Lenke til kommentar

Ser jeg var litt uklar om det er 4.3" eller 4" betyr antakeligvis mindre, jeg ser ikke helt for meg en telefon med en skjerm som nærmer seg 5". Når man ser på maskinvaren til P990 er den mer enn god nok til meg. Det er vel heller programvaren som ikke helt holder vann til mitt bruk.

 

Jeg ser at noen av produsentene bruker MHL i stenden for HDMI, er det like enkelt å plugge disse inn i en TV med hdmi?

 

Hvordan er orginal programvare mtp lagg og heng, på følgende telefoner:

Sony Xperia S

Samsung GSII

HTC Sensation XE

Motorola Razr

Asus PadFone

 

Vil jeg kunne gå lengre ned i pris og få telefoner jeg er fornøynde med?

SE Xperia Arc S

Huawei Honor

 

Sist men ikke minst, er det en enkel løsning for meg dersom jeg bytter telefon og ønsker å kopiere oppsettet på hjemmeskjermene, og få alle apps innstallert automatisk?

Lenke til kommentar

Sist men ikke minst, er det en enkel løsning for meg dersom jeg bytter telefon og ønsker å kopiere oppsettet på hjemmeskjermene, og få alle apps innstallert automatisk?

Applikasjonen føler Google-brukeren din, så etter min erfaring vil de automatisk installeres på en ny enhet så lenge du bruker den samme brukeren. Når det gjelder å kopiere hjemmeskjermoppsettet så er jeg ikke kjent med en løsning for dette.

Lenke til kommentar

Ok da må jeg altså sette opp hjemmeskjermene igjen.

 

Ser forøvrig at en annen bruker nevner lagg på en del android telefoner, men ikke på S3. Antakelig er det ikke et stor problem. Skeptisk til størrelsen kanskje jeg skal gå i butikken og sjekke om den er like stor som jeg frykter. Synes forskjellen ser rimelig stor ut mellom min nåværende og denne.

 

Hvordan er programvaren når jeg ikke ønsker å roote?

Lenke til kommentar

Du vil sannsynligvis føle at du ikke får både i pose og sekk. Det finnes fordeler og ulemper både ved å velge iPhone og f.eks. Samsung Galaxy SII. Jeg personlig ser på skjermstørrelsen til iPhone som et minus. En smartmobil i dag bruker jeg mye til å sjekke nyheter og epost når jeg er ute, og da synes jeg rett og slett skjermen på iPhone er for liten. Men det er min mening. Ser jo at det er mange som mener at skjermen er stor nok, spørsmålet er bare om de synes det når iPhone 5 sannsynligvis kommer til høsten med større skjerm. Tipper selv Apple fanatikerne vil se på 3,5" som for lite da. Sannsynligvis vil iPhone 5 være perfekt på alle mulige måter, også størrelsesmessig i deres øyne. Og det kan jo hende de har rett...

 

Selv er jeg verken Apple eller Android fanatiker (har begge deler), og føler derfor at jeg er ganske objektiv i denne saken. Hvis du synes 4" og 4,3" virker stort i dag, er jeg sikker på at det bare er en tilvenningssak. Selv har jeg brukt Galaxy Note lenge med 5,3" skjerm. Den virket enorm i begynnelsen, men "krympet" etterhvert. Nå har jeg gått ned til Galaxy SIII som "bare" har 4,7" - den virker nå bitteliten...

 

Men én viktig fordel med iPhone er batteritiden. SII har i utgangspunktet heller ikke dårlig batteri, men det er flere mulige batterisluk på en Android enhet enn på en iPhone. En annen fordel med iPhone er stabilitet. Jeg jobber med salg av mobiltelefoner, og det er ytterst sjelden en iPhone kommer inn til service for noen annen grunn enn knust skjerm. Derimot er det ikke få iPhone som ender opp med knust skjerm heller... Så som jeg innledet med å si: det er fordeler og ulemper uansett hva du velger. Du får neppe både i pose og sekk.

Lenke til kommentar

Galaxy S2 (etter at du har tatt "autooppdatering" til android 4) er ganske smooth, tror du vil få lite å klage over hvis du kjøper den. Hvis du ikke overlesser den med widgets, så vil jeg si at hjemmeskjermene er lynraske når du blar gjennom. Alt annet er ikke like raskt men ganske smooth for det.

 

Xperia S burde også være et bra valg nå som det har fått Android 4. Hva gjelder batteritid må du se an at de fleste mobiler med stor skjerm naturlig nok sluker en god del mer batteri enn en skjerm på 3,5 tommer (er ikke så mange, om noen, android-mobiler i det høye prissjiktet som har så liten skjerm). Mange av disse vil riktignok slå iphone på taletid alene, da de har større batterier og skjermen ikke brukes under samtale... men på skjermtid alene er iphone blant det beste på markedet av de med vanlig batteri, selv om enkelte, f. eks. S3, slår iphone på videovisning da det er mye sort i videoer og disse pikslene slås av på skjermtypen som S3 har. Riktignok kan du alltids kjøpe android ala Razr Maxx som vil knuse omtrent alt på markedet. Diverse android-mobiler kan det også kjøpes en extended batteri til, med nytt bakdeksel osv., noe som kan være en løsning for de som er kravstore hva gjelder batteri (men ikke fullt så nøye på design!).

 

Ellers vil jeg anbefale Android 4.1. Du finner riktignok ikke dette på noen norsk mobil på noen offisiell måte ennå. :) Men det er et knakende bra operativsystem. De som fortsatt sitter på 2.x-serien, vet ikke hvor langt Android faktisk har kommet. Og google play passerte nettopp 650 tusen apps.

Lenke til kommentar

Hvis du prioriterer "smooth" så kan det være et poeng å sikre seg at en evt ny Android telefon kan oppgraderes til versjon 4.1 - En av hovedpunktene med den er nytt display system som skal få animasjoner og slikt til å kjøre bedre, og gjøre telefonen mer responsiv.

 

SGS3, Nexus og Note skal oppgraderes blant annet, mens SGS2 ikke ser ut til å få den oppgraderingen desverre.

Lenke til kommentar

Hadde S3 hatt samme størrelse som S2 hadde den allerede vært innkjøpt. Var og testet den i dag, dog i demoutgave hvor programvaren neppe er stresses nevneverdig. Virket veldig fin og god. Fortsatt litt usikker på størrelsen, den var i største laget med tanke på at jeg sykler en del både til jobb og i møter på jobb.

 

Sitter i tenkeboksen, men tror det fort blir den. Kunne få den til 1800,- med Telenor Komplett M.

Lenke til kommentar

Hadde S3 hatt samme størrelse som S2 hadde den allerede vært innkjøpt. Var og testet den i dag, dog i demoutgave hvor programvaren neppe er stresses nevneverdig. Virket veldig fin og god. Fortsatt litt usikker på størrelsen, den var i største laget med tanke på at jeg sykler en del både til jobb og i møter på jobb.

 

Sitter i tenkeboksen, men tror det fort blir den. Kunne få den til 1800,- med Telenor Komplett M.

1499 kr med Telenor komplett M . Er ikkje noe problem at ha i lomma.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...