Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg står skikkelig fast.

 

Jeg har nylig satt opp en GigaByte x79 rigg, alle programmer er installert og alt virker fint.

Minne lot seg overklokke med en kjapp verdi for XMP profil (2133 9-10-11-27), og strømsparing godtar å bli skrudd av. Jeg har også SSD RAID oppsett fra intel's 6Gbps porter, 2x Samsung 830 128GB i RAID-0, og det oppfører seg også pent.

 

Jeg har en H100 med 2x Noctua NF-P12 vifter i taket på HAF-X kabinett, og en Corsair AX750 PSU.

 

Problemet kommer når jeg skal prøve å overklokke prosessoren. Den nekter rett og slett å passere POST med alt over 35x100. Jeg har prøvd et par forskjellige guider, uten hell. Jeg fant også ut at BIOS nekter å starte opp om jeg enabler "Real-time CPU ratio control in OS" og må resettes med clear cmos knappen.

 

Det kommer altid "boot failed due to CPU overclocking or voltage...".

Den siste guiden jeg så på som var mest grundig var denne.

Jeg hadde trodd det ikke skulle være noe problem å sette turbo på 6 kjerner til 3.6GHz med alt på auto/standard, men som sagt nekter den å boote da.

Temp ligger rundt 50-55C på intel burn test med alle kjerner på 3.5GHz

 

Jeg setter stor pris på hjelp :)

Målet mitt er en 4.0-4.2GHz klokk nå i sommer, for så å prøve på mer i høst.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjører 3930K på et GB X79UD5 kort, på de første biosversjonene som kom var det helt tilfeldig om ting funket eller ikke, men det har kommet mange oppdateringer og med de nyere biosene har det meste funket knirkefritt - så oppdater bios om du ikke har gjort det.

Min 3930 klarer 4.6ghz, men jeg kjører på 4.4 som den klarer med bare en lite bump på vcore.

 

Edit: Husk å øke tilatt strømforbruk!!! Sett grensene på maks.

Endret av PerUlv2
Lenke til kommentar

Takker, det virker som det var en gammel bios (F8) som var synderen. Nå har jeg bootet inn i windows uten strømsparing og med 3,6GHz stabilt. Idle ΔT = ~10-12C (35±3). Intel burn test makset på 63C på to av kjernene. Skal prøve å gi den en liten vcore bump (1.30V) og fritt headroom; 500W, 300A. Satser på direkte til 4.2 med det uten å røre LLC eller andre ting. Jeg er usikker på om det vil holde til 24 timer prime95 med 1.30, men så lenge temp holder seg under 70/75C (beste/dårligste kjerner) med intel burn test kan jeg øke noen mV til. 1.35 tror jeg er hvor jeg stopper nå om sommeren, om jeg trenger å gå så høyt, så får det holde til den klokken det gir.

Lenke til kommentar

Kjernene traff 69-68-64-64-66-70 C etter ca 10 minutter med intel burn test. Tipper det er rundt 25-26C på rommet. Det var stabilt med 1.30V på 4.2GHz.

Skal prøve å sette opp viftehastighetene nå for å se om det hjelper.

Idle @ 4.2 er ca 38C (uten strømsparing)

 

EDIT: det var 2-3C å tjene på å justere opp viftene i BIOS, men jeg hørte ikke noen praktisk forskjell. Jeg tror ikke de gikk/går for fullt. Får se om jeg kanskje kjøper en viftekontroller. Jeg har også et par noctua vifter fra den gamle NH-D14 kjøleren som jeg kan putte i kabinettet om jeg får lyst, som sikkert vil hjelpe på temp.

Uansett, den virker stabil. Skal sette på Prime95 når jeg legger meg :)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...