Gå til innhold

Test av Dell Inspiron 8600


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg nesten slo til på Dell 8600 i steden for ECS G551 men vekten og tykkelsen var det som skremmte meg vekk. Ser bra ut og er veldig kraftig men også litt dyrere synes jeg.. måtte opp til 17000kr til at få samme innhold som G551 gir.

 

G551 2.6kg vs. Dell 3.3kg

G551 tykkelse 2.6cm vs. 3,8cm!! alt for meget synes jeg.

 

Disse er to tinger var grunnen jeg foretok G551 og så er G551 meget lekkere at se på :D.. Ellers tror jeg at 8600 er rå men når det gjelder bærbar vil jeg ha "ultra" portable og lett maskin.

 

Hadde denne her kriteria for meg sjølf.

1) Ikke over 3kg.

2) ikke tykkere en 3cm

3) Cool utsene ;)

4) Over 3 timer på batteri

5) TV ut.

 

8600 treffer nesten men er for tung og for tykk og litt for dyr når G551 gir samme innhold.

 

Simon

Lenke til kommentar

skjermen fungerer meget bra till spilling, har en I8500.. Det som trekker ned på den er størrelse, vekt (2,7kg), og tastatur.. Men til mitt bruk er nokk I8500 den beste maskina, bortsett fra I8600 da.. Men så drar jeg ikke maskina med meg hver dag da.. Men klarer ikke å skjønne at støynivået er høyt på I8600, det er ikke høyt på I8500, sitter du i word hører du den ikke, og I8500 bruker p4m cpu..

Lenke til kommentar
skjermen fungerer meget bra till spilling, har en I8500.. Det som trekker ned på den er størrelse, vekt (2,7kg), og tastatur.. Men til mitt bruk er nokk I8500 den beste maskina, bortsett fra I8600 da.. Men så drar jeg ikke maskina med meg hver dag da.. Men klarer ikke å skjønne at støynivået er høyt på I8600, det er ikke høyt på I8500, sitter du i word hører du den ikke, og I8500 bruker p4m cpu..

 

8600 er enda tyngre, over 3 kilo...

Lenke til kommentar
skjermen fungerer meget bra till spilling, har en I8500.. Det som trekker ned på den er størrelse, vekt (2,7kg), og tastatur.. Men til mitt bruk er nokk I8500 den beste maskina, bortsett fra I8600 da.. Men så drar jeg ikke maskina med meg hver dag da.. Men klarer ikke å skjønne at støynivået er høyt på I8600, det er ikke høyt på I8500, sitter du i word hører du den ikke, og I8500 bruker p4m cpu..

 

8600 er enda tyngre, over 3 kilo...

 

leste det, men den er kjappere også

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg skjønner ikke at vekt og størrelse har så mye å si. Folk blir jo helt skremt om en bærbar veier 0.5 kg mer enn en annen og er 1 cm tykkere slik som templar. Er dere svake nå 3.3kg liksom er tungt? Patetisk. Etter min mening så begynner det å bli tungt på 6-7kg, og tykkelsen er over 5-6 cm. Og utseende betyr også lite etter min mening.

 

Vil si at ytelsen er 10 ganger så viktig enn vekt, størrelse og utseende. Og Dell 8600 er bedre enn G551 i ytelse, mye bedre også.

Lenke til kommentar

Vil si at ytelsen er 10 ganger så viktig enn vekt, størrelse og utseende. Og Dell 8600 er bedre enn G551 i ytelse, mye bedre også.

Synes du dette også gjelder hvis man kun trenger en bärbar å ha med seg når man skal ut og fly og alt man bruker den til er tekstbehandling og mail?

Men hvis man velger 8500 fremfor 8600 pga vekta så begynner det å skurre litt hos meg også.

Lenke til kommentar
Synes du dette også gjelder hvis man kun trenger en bärbar å ha med seg når man skal ut og fly og alt man bruker den til er tekstbehandling og mail?

Men hvis man velger 8500 fremfor 8600 pga vekta så begynner det å skurre litt hos meg også.

 

Det jeg mener er dagens bærbar er så lette og en forskjell fra 2.6kg til 3.3kg er ikke noe å legge stor vekt på. Dessuten merker man ikke den ekstra 0.6kg eller 1.2cm tykkelsen når man reiser. I så fall ubetydelig.

 

Så Dell Inspiron 8600 får 6/10 mye på grunn av vekta og størrelsen?

Står at støyen blir ikke så mye vektlagt. Så vekta, størrelsen, 2usb porter, ett pcspor(hva er det?) og dårlig tastatur som gir den 6/10? Skjønner trekk for tastatur, men det andre er "nesten" ubetydelig (nå vet jeg ikke hva de mener med ett pcspor).

 

Og prisen kan ikke være så mye trekk heller, du kan jo få en 8600 til 14000 med FX5650 128MB Ram. Det grafikkortet er jo det råeste man får på bærbar omtrent og det utklasserer alt annet(nesten). Og alikevel koster det ikke 15000 engang. Vil si det er billig. Det systemet de har testet til 21000 er jo masse unødvendig utstyr.

Lenke til kommentar
Synes hele testen virker useriøs, valgte å se helt i bort fra den når jeg bestilte ny laptop.

 

Inntrykket jeg sitter igjen med er at testen ikke er objektiv, og at scoren virker tilfeldig satt. Å trekke frem vekt/form som stort minus på skrivebordserstattere synes jeg blir feil.

 

Kunne egentlig ikke vært mer enig. Ut ifra de positive og negative sidene som er nevnt i artikkelen, og at det er skrivebord erstatter så ville jeg gitt minst 8/10 (sannsynlig 9/10). Det er tross alt en UTKLASSERING i 3d til alle andre bærbare. Over 10000 i forhold til 7500 til andre toppmodeller i 3dmark2001SE.

 

Synes dessuten prisen skulle vært på + siden(ihvertfall ikke på -). For under 15000 kr får også fint Geforce FX 5650Go kortet og scorer høyst sannsynlig 9500 eller mer. At maskinen som er testet koster 21000 er unødvendig. Betaler man 15000 får man en maskin som er nesten like bra.

 

Bare for å få 1.7Ghz istedetfor 1.3Ghz koster faktisk så mye som 4.200!!!! Og selv 1.5Ghz er fortsatt 2800 billigere.

 

Det som er stort plus er at til tross for denne utrolige ytelsen på maskinen så er batteritiden 4 timer!!!. Tidligere har det vært enten batteri eller grafikkytelse.

 

Hør her...

Maskin til under 15000kr som klarer 9500-10000 i 3dmark 2001SE med over 4 timer lang batteritid.

 

Det må jeg si er imponerende, så det eneste negative er tastaturet. Eventuelt 2 usb porter(noe som bryr meg mindre) og bare ett PC-kort(hva nå enn det er).

 

Så egentlig bare 6/10 p.g.a tastaturet. For støy, vekt og størrelse er relativt ubetydelig når det kommer til skrivebord erstatter eller spill maskin. 8/10 eller 9/10 blir mer riktig :yes::woot:

Lenke til kommentar

Husk at Dell Inspiron 8600 er en multimediamaskin og ikke en skrivebordserstatter. Da er situasjonen annerledes. Vi stiller andre kriterier da. Det er Dell selv som ønsket at maskinen skulle bli testet som en multimediamaskin og ikke som en skrivebordserstatter (Inspiron 51xx serien er Dells skrivebordserstattere). For en multimediamaskin å være, er denne maskinen tung.

 

Den største ulempen ved Inspiron 8600 er den dårlige funksjonaliteten. Maskinen har som tidligere sagt alt for få USB-porter. Dette er veldig dumt da USB-enheter har mer eller mindre begynt å erstatte produkter med PCMCIA-grensesnitt. En typisk multimediabruker har flere tilleggsprodukter i form av et PC-kort eller USB-enheter. Det er da dumt at en rendyrket multimediamaskin må ty til en portreplikator f.eks. Hele hensikten med en multimediamaskin er å tilby mest mulig på samme maskin. Det gjør ikke Inspiron 8600.

 

GeForceFX Go5650 yter bra, men må se seg slått av MOBILITY Radeon 9600 (som også er billigere). Det kommer tynnere og raskere multimediamaskiner enn Dell Inspiron 8600 i slutten av denne måneden, ergo; "Sett under ett gjør disse positive sidene Inspiron 8600 til den ultimate multimedia- og spillmaskinen for alle akkurat NÅ." Men om man vil vente en måneds tid, kommer det billigere og bedre maskiner i løpet av denne måneden.

 

En typisk situasjon vi befinner oss i etter å ha testet maskiner er at vi får mail med ris av lesere som ikke skjønner karaktergivningen vår fordi de har lest at det kommer noe nyere og bedre om ikke så lenge. Uansett hvordan vi vender og vrir på det så får vi ris av en av delene :o

Lenke til kommentar

For en multimediamaskin å være, er denne maskinen tung. Den største ulempen ved Inspiron 8600 er den dårlige funksjonaliteten. Maskinen har som tidligere sagt alt for få USB-porter.

 

For å sette ting litt i perspektiv for oss kan du kanskje nevne hvilke andre laptops dere sorterer som multimedia-maskiner? Hvilke modeller refererer du til når du sier tynnere & raskere? Hvilke modeller er det som leveres med 3 eller flere USB porter?

 

Hele hensikten med en multimediamaskin er å tilby mest mulig på samme maskin. Det gjør ikke Inspiron 8600.

 

Hva er det den ikke tilbyr? Den har jo DVD-RW, Tv ut, topp skjerm, topp skjermkort, lang batterilevetid, Firewire, innebygd modem/nettverk/trådløst nettverk, rask prosessor, plenty minne, stor harddisk...

 

En typisk situasjon vi befinner oss i etter å ha testet maskiner er at vi får mail med ris av lesere som ikke skjønner karaktergivningen vår fordi de har lest at det kommer noe nyere og bedre om ikke så lenge.

 

Vel, i dette tilfellet så er problemet heller at utifra spesifikasjoner på PC'en og punktene som trekkes fram som positive og negative så er konklusjonen en score på 6/10. Og dette er den ultimate multimedia- og spillemaskinen akkurat nå? Dette får jeg ikke til å rime.

:shrug:

Lenke til kommentar
337-Zonic"]Husk at Dell Inspiron 8600 er en multimediamaskin og ikke en skrivebordserstatter. Da er situasjonen annerledes. Vi stiller andre kriterier da. Det er Dell selv som ønsket at maskinen skulle bli testet som en multimediamaskin og ikke som en skrivebordserstatter (Inspiron 51xx serien er Dells skrivebordserstattere). For en multimediamaskin å være, er denne maskinen tung.

 

Den største ulempen ved Inspiron 8600 er den dårlige funksjonaliteten. Maskinen har som tidligere sagt alt for få USB-porter. Dette er veldig dumt da USB-enheter har mer eller mindre begynt å erstatte produkter med PCMCIA-grensesnitt. En typisk multimediabruker har flere tilleggsprodukter i form av et PC-kort eller USB-enheter. Det er da dumt at en rendyrket multimediamaskin må ty til en portreplikator f.eks. Hele hensikten med en multimediamaskin er å tilby mest mulig på samme maskin. Det gjør ikke Inspiron 8600.

 

GeForceFX Go5650 yter bra, men må se seg slått av MOBILITY Radeon 9600 (som også er billigere). Det kommer tynnere og raskere multimediamaskiner enn Dell Inspiron 8600 i slutten av denne måneden, ergo; "Sett under ett gjør disse positive sidene Inspiron 8600 til den ultimate multimedia- og spillmaskinen for alle akkurat NÅ." Men om man vil vente en måneds tid, kommer det billigere og bedre maskiner i løpet av denne måneden.

 

En typisk situasjon vi befinner oss i etter å ha testet maskiner er at vi får mail med ris av lesere som ikke skjønner karaktergivningen vår fordi de har lest at det kommer noe nyere og bedre om ikke så lenge. Uansett hvordan vi vender og vrir på det så får vi ris av en av delene :o

 

Hvilke maskiner kommer i slutten av denne måneden ell begynnelsen av neste som er bedre ? Hadde egentlig tenkt meg en mindre maskin, som Tundra 1555 ell Dell 500m, men denne er på tilbud denne måneden. Og den har jo en bedre skjerm + at man får dvd-brenner gratis. Så jeg ble litt frista til å slå til på dette tilbudet. Vekta og størrelsen er vel ikke så mye større ? 20% ell ?

Lenke til kommentar

Jeg er enig med Lars Barstad.

 

Uansett du kan ikke si "Det kommer snart en bedre maskin og derfor får denne maskinen dårlig". Det er jo det du sier. Du må sammenligne med det som er aktuelt på markedet akkurat nå. Dessuten skjer teknologien så raskt at det skjer MYE på en måned. Iløpet av en måned er sikkert Dell Inspiron satt ned en del også. Den starter da kanskje på 11000-12000 istedetfor 13500.

 

GeForceFX Go5650 yter bra, men må se seg slått av MOBILITY Radeon 9600 (som også er billigere).

Hvor mange maskiner er det som har Radeon 9600 den dag i dag da? Som sagt blir det feil å si "Om en måned kommer kraftigere maskiner så derfor er denne dårlig". Om to måneder er kanskje 9700 på markedet og slår ut de maskinene som du anbefalte for 1 måned siden.

 

I mine øyne er ikke størrelse og vekt på en multimediamaskin viktig. Dessuten tror jeg det er bare deg som synes 3.3kg er "Høy vekt", for andre tester legger ikke det under negativt. De fleste som vil ha en kraftig multimediamaskin, sier ikke "ÅÅÅååå den veier hele 0.5kg mer enn vanlig, oi da er den tung da". De ser mer på ytelsen, og der er den genial særlig til spill.

 

Dessuten er det ikke så mange som trenger flere enn 2 usb porter. Litt rart at hvis det er 2 usb porter så er det altfor lite, og på Zepto 4100 er det 3usb og det virker ut som holder i massevis?

 

Under hele testen virker det ut som maskinen er dårlig. Og selv om den går under Spill/Multimedia så fortjener den mer enn 6/10. Den mildt sagt denger Zepto 4100 i alt som heter spill (kan ikke sammenligne dem). Og den virker ut som den er likt i applikasjoner.

 

Dessuten får du bedre maskin enn Zepto med tanke på spesifikasjoner. Så du får mer for pengene også. Det er jeg nesten overbevisst over. Noen som vet om ett sted å kjøpe Zepto?

 

Uansett har du lagt MYE mer vekt på det lille negative enn alt det positive med den 8600. Hvis du fremdeles har den rare meninga at Zepto 4100 er ett MYE bedre kjøp når det kommer til Spill/Multimedia bør det ihvertfall fremgå i artikkelen bedre at 8600 er helt enestående som skrivebordserstatter. Som sagt får folk inntrykk at maskinen er elendig siden du fokuserer altfor mye på det lille negative.

 

En typisk situasjon vi befinner oss i etter å ha testet maskiner er at vi får mail med ris av lesere som ikke skjønner karaktergivningen vår fordi de har lest at det kommer noe nyere og bedre om ikke så lenge. Uansett hvordan vi vender og vrir på det så får vi ris av en av delene

 

Det kommer noe nyere og bedre hele tiden. Slik er teknologien. Og selvfølgelig klager folk hele tiden. Jeg er ofte enig med deg, men ikke i denne artikkelen. Det er mange andre som også synes testen virket altfor subjektivt. Dessuten når du driver med det som du gjør, MÅ du regne med at folk er enig. Folk har rett til å være uenig og klage hvis de ikke liker arbeidet. Du legger jo ut arbeidet så sikkert flere tusen leser det du har gjort. Kan du da forvente at alle skal være stille da?

 

Kan du si meg hva PC kort er for noe? Lurer litt på det.

 

Forresten hvilken bærbar er det du har?

Lenke til kommentar

For å sette ting litt i perspektiv for oss kan du kanskje nevne hvilke andre laptops dere sorterer som multimedia-maskiner? Hvilke modeller refererer du til når du sier tynnere & raskere? Hvilke modeller er det som leveres med 3 eller flere USB porter?

 

Tja, Acer Travelmate 803LCi, Zepto Z-note 4100, ECS Green 551 osv. Disse er alle maskiner som leveres med flere USB porter og lavere vekt.

 

Hva er det den ikke tilbyr? Den har jo DVD-RW, Tv ut, topp skjerm, topp skjermkort, lang batterilevetid, Firewire, innebygd modem/nettverk/trådløst nettverk, rask prosessor, plenty minne, stor harddisk...

 

Her misforstår du. Det jeg tenker på er at man skal ha mulighet for mange USB-porter slik at man kan kjøre USB enheter på en og samme maskin uten å gå veien gjennom en USB-hub f.eks.

 

En typisk situasjon vi befinner oss i etter å ha testet maskiner er at vi får mail med ris av lesere som ikke skjønner karaktergivningen vår fordi de har lest at det kommer noe nyere og bedre om ikke så lenge.

 

Vel, i dette tilfellet så er problemet heller at utifra spesifikasjoner på PC'en og punktene som trekkes fram som positive og negative så er konklusjonen en score på 6/10. Og dette er den ultimate multimedia- og spillemaskinen akkurat nå? Dette får jeg ikke til å rime.

:shrug:

 

Når vi tester maskiner, tester vi maskinene med tanke på det som er rett rundt hjørnet i bakhodet også (typisk mindre enn en måned til lansering).

 

For å gjøre en lang historie, kort så ser du her hvordan jeg har regnet ut resultatet;

 

9/10 -> tykk og klumpete + noe støy

8/10 -> høy vekt

7/10 -> for få USB-porter

6/10 -> kun ett PC-kort spor

5/10 -> dårlig tastatur

6/10 <- veldig god ytelse drar opp

Lenke til kommentar
Hvilke maskiner kommer i slutten av denne måneden ell begynnelsen av neste som er bedre ? Hadde egentlig tenkt meg en mindre maskin, som Tundra 1555 ell Dell 500m, men denne er på tilbud denne måneden. Og den har jo en bedre skjerm + at man får dvd-brenner gratis. Så jeg ble litt frista til å slå til på dette tilbudet. Vekta og størrelsen er vel ikke så mye større ? 20% ell

Jeg kan dessverre ikke si navnet på de og når de kommer. Jeg refererte til kommende skrivebordserstattere og multimediamaskiner. Hva slags maskin du bør velge kommer jo an på behovet ditt.[/code]

Lenke til kommentar

Her misforstår du. Det jeg tenker på er at man skal ha mulighet for mange USB-porter slik at man kan kjøre USB enheter på en og samme maskin uten å gå veien gjennom en USB-hub f.eks.  

 

Nei, jeg misforstod ikke, ville bare vise at din påstand om "dårlig funksjonalitet" pga 2 istedenfor 3 USB porter ikke holder vann.

 

9/10 -> tykk og klumpete + noe støy  

8/10 -> høy vekt  

7/10 -> for få USB-porter  

6/10 -> kun ett PC-kort spor  

5/10 -> dårlig tastatur  

6/10 <- veldig god ytelse drar opp

 

Denne sier jo egentlig det meste. Jeg synes du vektlegger både form/vekt for mye, og USB/PC-card for mye.

 

Behovet for PC-card og USB må ses i forhold til hva maskinen allerede har. Så langt er eneste typen PC-card jeg har benyttet vært nettverk eller modem/isdn. Alt dette er jo innebygd i denne PC'en, bortsett fra ISDN som man kan få enten som PC-card eller som ekstern USB dings.

 

Klart man kan bruke opp USB portene hvis man har hjemmekontor og skal koble til scanner/printer, ekstern mus/tastatur, MP3-spiller og digitalt kamera,etc, men du drar ikke med deg alle disse overalt. Du kobler dem til, overfører data, og kobler fra. Ved normalt bruk vil 2 USB porter være nok når du er på farten, og til hjemmebruk så er USB hub uproblematisk.

 

Fornuftig vurdering utifra punktene du remser opp er:

9/10 -> tykk/tung/klumpete + noe støy

8/10 -> for få USB-porter / kun ett PC-kort spor

7/10 -> dårlig tastatur

8/10 <- veldig god ytelse drar opp

 

Folk får gjøre seg opp sin egen mening, men hvis ikke testene er objektive og bruker et gjennomtenkt opplegg for poenggivning slik at man kan sammenligne de forskjellige modellene så er de rimelige verdiløse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...