Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[Løst] Alternativ til Asus RT-N56U.


Anbefalte innlegg

Hei

 

Ser flere plasser at Asus RT-N56U er anbefalt som en grei router. Men har problemer å finne nettbutikker som har denne inne til en fornuftig pris. Sliter idag at ved for mye connections, så faller internett ut i et par sekunder. Og den blir vanligvis ikke bra før etter en restart. Vurderer derfor å få satt min ISP-router i bridgemodus og kjøpe en egen.

 

Hva anbefales?

 

ps. Sitter med 30mbit fiber hvis det har noe å si for valget.

Endret av eiriktb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle forslagene er gode valg. Jeg ville likevel foretrukket TL-WR1043ND fra TP-LINK:

https://www.deal.no/deal/default.asp?page=vare&ProdusentID=TL-WR1043ND%28DE%29

p.g.a. pris og støtte for tredjeparts firmware. Eventuelt bla opp litt mer penger, så er Buffalo WZR-HP-AG300H et meget godt kjøp (bedre hardware, også godt støttet i tredjeparts firmware):

https://www.deal.no/deal/default.asp?page=vare&ProdusentID=WZR-HP-AG300H-EU

Etter min mening er disse to de beste kjøpene i dag.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Enig, den har litt knapt med minne i forhold til de krafitgste routerne på markedet. Men så er den vesentlig billigere enn routerne som har mer minne. Siden tredjepartstøtten er god, bakte jeg et eget OpenWrt bilde til den som kan lastes ned her:

http://ubuntuone.com...NTiTqstKMXZowIw

Der er de mest minnekrevende prosessene fjernet. Eksempelvis statistikk for nettbruk sugde 9MB ram, så den fjernet jeg. De eneste prosessene som trekker litt minne der er fildeling med windows sin protokoll (drar avgårde med drøyt 6MB), men de kan slåes av i web-interface hvis man ikke bruker den til filserver. Bildet installeres enkelt gjennom web-interface. Som ved all oppdatering av firmware tar jeg naturligvis ikke noe ansvar dersom noe går galt under flashingen (eksempelvis strømmen kuttes). Dette bildet skal ikke ha noen ustabilitet på trådløst, trådløsdriveren har alle feilrettinger frem til forrige uke. Det er heldigvis ikke nødvendig med kjøling på den for å få stabilt trådløst.

Lenke til kommentar

Jeg mener å huske at connections er en CPU-intensiv oppgave, og ikke så agressiv på ram. Den har en rimelig Atheros-chip. Atheros har ofte også bedre CPU-er sammenlinet med Broadcom (pr. clock). Så jeg tør påsta at TP-link-routeren er "ypperlig", tross lite ram. Note: 400MHz CPU.

 

Edit:Netgear WNDR-3700 er verdt forskjellen. Mye fordi denne har 5GHz-wifi (.11n). Vidre så er den generelt satt noen hakk bedre. Med sin 680Mhz Atheros CPU.. 64MB ram er ikke så ille heller :)

Endret av warpie
Lenke til kommentar

Hei igjen. Har nå fått Netgear i hus. Sendte så mail til Loqal og spurte om bridge modus.

Fikk svar om at de har satt LAN4 i bridge modus.

 

Vil dette være nok?

 

Og burde jeg bruke orginal firmware eller er det uoffisielle firmware som anbefales?

Lenke til kommentar

LAN4 betyr vel bare at port 4 er satt til bro, så da må du koble til den. Da går trafikken rett igjennom, og du vil se at din nye router får din eksterne ip adresse.

 

Takker for kjappe svar. Det betyr at jeg ikke trenger dobbel port forwarding og lignende? Kan slå av alt på den gamle routeren så lenge jeg bruker den nye på LAN4?

Lenke til kommentar

Ja, det betyr at du ikke trenger å gjøre noe med den gamle routeren fra ISP. Hvis denne er satt i bridge modus, så er det som om den ikke eksisterer, all trafikk går rett fra internett til wan-porten på din nye router.

 

Supert. Alt virker allerede mer stabilt med Netgear på plass. Takk for all hjelp.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Har akkurat skaffet meg Asus RT-N56U.

Ser ut til at jeg må resette ruteren ca hvert 30 min. :(

websurfing er det som slutter å virke uansett browser. msn og p2p virker likevel i noen tilfeller.

hvis jeg bruker en torrentklient så slutter browserne å virke. Jeg har ikke stilt den til å prioritere p2p.

Lurer på om det er feil med den reklamasjon eller noen instillinger som må gjøres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...