Gå til innhold

Hvorfor aksepterer vi at medier misbruker statistikk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke du har rett når det gjelder "befolkningen totalt". Om du har riktig, så vil det si at 1/4 av hele den mannlige befolkningen er studenter, noe som høres alt for mye ut. Den saken der var jo også veldig flinke til å linke til kildemateriale, noe som sjelden skjer.

 

http://www.ssb.no/emner/02/sa_innvand/sa103/kap3.pdf

Høsten 2007 var 18 prosent av alle innvandrerne og 35 prosent av norsk- fødte med innvandrerforeldre i alderen 19-24 år i gang med høyere utdanning. Til sammenligning var andelen i hele befolkningen 30 prosent for samme aldersgruppe.

 

Når det gjelder innvandringstallene så har jeg ikke satt meg noe inn i det, men hvis de virkelig underestimerer så mye uten å ha noen god grunn, så virker ikke det helt bra nei.

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke du har rett når det gjelder "befolkningen totalt". Om du har riktig, så vil det si at 1/4 av hele den mannlige befolkningen er studenter, noe som høres alt for mye ut. Den saken der var jo også veldig flinke til å linke til kildemateriale, noe som sjelden skjer.

 

http://www.ssb.no/emner/02/sa_innvand/sa103/kap3.pdf

Høsten 2007 var 18 prosent av alle innvandrerne og 35 prosent av norsk- fødte med innvandrerforeldre i alderen 19-24 år i gang med høyere utdanning. Til sammenligning var andelen i hele befolkningen 30 prosent for samme aldersgruppe.

 

Når det gjelder innvandringstallene så har jeg ikke satt meg noe inn i det, men hvis de virkelig underestimerer så mye uten å ha noen god grunn, så virker ikke det helt bra nei.

Du har nok rett, jeg leste nok litt for fort. Det er bra at det går bra med deler av innvandringsbefolkningen selv om det på ingen måte kan brukes som et argument for at integreringen fungerer. Jeg vil redigere emnet så det fokuserer på SSB.

 

Jeg må si at de tallene er meget lave sammenlignet med andre vestlige land. 23.4% blandt alle menn i Norge er veldig lavt og urovekkende. Ærlig talt, Maoriene gjør det bedre enn menn og totalt i Norge, og de er gruppen i New Zealand med størst sosiale problemer.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Forresten fant jeg frem noen gamle prognoser fra SSB.

 

I deres "høyalternativ" fra 2005 har de regnet med en økning fra 365.000 til 480.900 innvandrere og barn av innvandrerforeldre i 2010.

 

Den faktiske økningen er fra 365.000 til 552.000 (ifølge SSB).

 

Økningen i høyestimatet var på 115.900, mens den reelle tilveksten var på 187.000. Den reelle veksten i innvandrerbefolkningen har altså vært hele 61.3% høyere enn SSBs høyalternativ i denne perioden.

 

Det blir "gøy" å se hvor feil høyalternativet blir når vi får reelle tall i 2020.

 

Hvorfor er det så lite gravende journalistikk rundt dette? For meg virker det som om SSB har en politisk agenda...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Som vi kan se så driver SSB å underestimerer befolkningsestimater. Dette gjør de trolig, fordi de ønsker å promotere sin agenda. Jeg har aldri sett noen medier kritisere SSB for deres befolkningsestimater. Hvordan kan vi akseptere dette? Og kan vi si at Norge er fri for korrupsjon, når vårt egen statistikkbyrå lyver med statistikken for å promotere sin agenda? Hva med dere som er for innvandringen, synes dere ikke det er noe problematisk at deres meningsfeller misbruker statistkk? Ønsker dere ikke en åpen og redelig debatt?

 

Hvilken agenda har SSB? Hvem ville gidde å betale for å underestimere innvandring?

 

Kanskje det kan komme av at folk tenker på statestikk som noe matematikk, som noe som "bare er" riktig og at det ikke er rom for å stille spørsmål ved? Ellers så er jo utrykket med løgn og statestikk vel foholdsvis godt kjent da, så kanskje folk ikke bryr seg.

Endret av no_id
Lenke til kommentar

Hvorfor er det så lite gravende journalistikk rundt dette? For meg virker det som om SSB har en politisk agenda...

 

Det sitter selvfølgelig folk i SSB med sin egen politiske agenda, som i UDI, hensikten helliger middelet når man er overbevist om man har rett. Gravende journalistikk? Er ikke det litt ... 1967? Journalistene i dag har nok med sin egen politiske agenda.

Endret av Clarkson
Lenke til kommentar

 

Dette er deres høyestimat mer detaljert. Her ser vi at de allerede har underestimert 2010.

 

UnderkommSSB_100611_2.PNG

Ser ut som de har justert nå, nettoinnvandringen i høyestimatet går ikke lenger ned: http://www.ssb.no/folkfram/

 

fig-2011-06-16-06.gif

 

Lurer på foresten om hoppet kanskje skyldes utvidelsen av EU og økt arbeidsinnvandring derfra?

 

edit: Fant litt historiske tall: http://web.archive.org/web/20090531044706/http://www.ssb.no/folkfram/

I de siste årene har innvandringen til Norge vært høy, og en forutsetning om fortsatt høy innvandring er som nevnt den viktigste årsaken til den høye befolkningsveksten framover. Dette gjelder spesielt innvandring fra land der statsborgere har lett adgang til det norske arbeidsmarkedet, det vil si land som er medlemmer av EU, EØS og/eller EFTA.

 

Det er redegjort nærmere for innvandringsforutsetningene i Sterk vekst i innvandrerbefolkningen og Nye befolkningsframskrivinger. Innvandringsoverskuddet er forutsatt å øke i noen år til, men med en avtakende vekstrate, for deretter å gå ned som følge av antatt konjunkturnedgang. På grunn av den store usikkerheten holdes nettoinnvandringen konstant fra og med 2040, på henholdsvis 10 000, 20 000 og 32 000 i de tre alternativene. På lang sikt innebærer høyalternativet en fortsettelse av langtidstrenden de siste førti år, med en midlertidig topp i den kommende tiårsperioden. Nettoinnvandringen i mellomalternativet når også en topp etter 2-3 år, men stabiliseres etter hvert på det nivået som var i 2005-2006. I lavalternativet skjer dette på et enda lavere nivå, omtrent som i tiårsperioden før EU-utvidelsen.

 

Det kan kanskje være en idé å gjøre litt mer research før man anklager SSB for å ha en skjult agenda? Dette tok meg under 5 min, så kanskje jeg faktisk har oversett noe ;)

 

edit2: Fant 2010-framskrivningen i arkivet til SSB: http://www.ssb.no/folkfram/arkiv/art-2010-06-15-01.html

Her begrunner de fallet med:

Innvandringen til Norge gikk litt ned fra 2008 til 2009, men er fortsatt svært høy i et historisk perspektiv. Vi venter at den vil synke ytterligere i årene framover, samt at utvandringen vil øke noe. De viktigste grunnene til dette er et noe svakere norsk arbeidsmarked, samt en mer restriktiv asylpolitikk. I et langsiktig perspektiv mener vi likevel at Norge vil framstå som et attraktivt land for migranter. Spesielt vil inntektsforskjellene mellom Norge og mange europeiske og andre land utgjøre et sterkt motiv for fortsatt høy migrasjon til Norge. Vi tror derfor at det er mest sannsynlig at innvandringen vil holde seg på et relativt høyt nivå, selv om den blir lavere enn i de siste to-tre årene. Dette gjelder spesielt innvandring fra land der statsborgere har lett adgang til det norske arbeidsmarkedet, det vil si land som er medlemmer av EØS. Den antatte innvandringen er en viktig årsak til at befolkningsveksten vil bli høy framover.

 

Antall asylsøkere til Norge har hittil i 2010 sunket med om lag 40 prosent i forhold til i samme periode i fjor. Imidlertid kan det høye antallet som ankom i 2008 og 2009, føre til en liten oppgang i hvor mange som får oppholdstillatelse og blir registrert bosatt i 2010-2011 fordi det tar tid å behandle søknadene.

Endret av eisa01
Lenke til kommentar

Nice propaganda fra Sosialistisk sensurbyrå du har der.

 

Agendanen til SSB er å nedtone innvandringen, gjøre dens katastrofale følger mindre synlige på papiret.

 

Når de bruker ord som anta, venter og lignende så viser det helt klart at de ikke ønsker å avdekke det fullstendige bildet.

 

Komisk å se hvordan de forholder seg til "perioder" for å gi et inntrykk av at dette er holdbart. På det viset kan, og gjør de det slik at innvandringen fremstår som noe mykere.

 

SSB har null troverdighet.

Endret av Gutten fra eventyret
Lenke til kommentar

Ser ut som de har justert nå, nettoinnvandringen i høyestimatet går ikke lenger ned: http://www.ssb.no/folkfram/

Årsaken til at de estimerer at den først vil gå opp og så kraftig ned, er for å kjøpe seg tid. Det er ikke bare HRS som har kritisert deres elendige befolkningsfremskrivninger. Finansavisen har gjort det samme.

 

Lurer på foresten om hoppet kanskje skyldes utvidelsen av EU og økt arbeidsinnvandring derfra?

Ja, store deler av hoppet skyldes av utvidelsen til EU. Men det forstår ikke folk flest når de ser på dataene. Dermed gir det mening å underestimere innvandringen.

 

For det andre, så underestimerer de ikke-vestlig innvandring også. De tror jo at ikke-vestlig innvandring vil halveres. Det er mildt sagt latterlig.

 

Innvandringen til Norge gikk litt ned fra 2008 til 2009, men er fortsatt svært høy i et historisk perspektiv. Vi venter at den vil synke ytterligere i årene framover, samt at utvandringen vil øke noe. De viktigste grunnene til dette er et noe svakere norsk arbeidsmarked, samt en mer restriktiv asylpolitikk. I et langsiktig perspektiv mener vi likevel at Norge vil framstå som et attraktivt land for migranter. Spesielt vil inntektsforskjellene mellom Norge og mange europeiske og andre land utgjøre et sterkt motiv for fortsatt høy migrasjon til Norge. Vi tror derfor at det er mest sannsynlig at innvandringen vil holde seg på et relativt høyt nivå, selv om den blir lavere enn i de siste to-tre årene. Dette gjelder spesielt innvandring fra land der statsborgere har lett adgang til det norske arbeidsmarkedet, det vil si land som er medlemmer av EØS. Den antatte innvandringen er en viktig årsak til at befolkningsveksten vil bli høy framover.

 

Antall asylsøkere til Norge har hittil i 2010 sunket med om lag 40 prosent i forhold til i samme periode i fjor. Imidlertid kan det høye antallet som ankom i 2008 og 2009, føre til en liten oppgang i hvor mange som får oppholdstillatelse og blir registrert bosatt i 2010-2011 fordi det tar tid å behandle søknadene.

Dette SSB skriver her er bare tull. La meg gå igjennom.

 

1. Svakere arbeidsmarket.

- Arbeidsmarkedet må svekkes betydelig om polakker skal se en annen vei. Jeg har ikke hørt om noen spådommer om et veldig svekket norsk arbeidsmarket. Polakkene er uansett de siste som vil dra, fordi de får lavest lønn, men gjør en veldig god jobb.

 

2. Restriktiv asylpolitikk. (hinter til APs forandringer)

- Norge har ikke strammet inn asylpolitikken betydelig. Spådommene for 2011 tyder på at det blir omtrent det samme som ifjor De beskrev ifjor som et bunnår, men vi hadde halvparten av dagens nivå i 2005. I tilegg så tar de ikke med at de fleste ikke-vestlige innvandre kommer igjennom familiegjenforening.

 

De tar heller ikke med at det vil bli nye utvidelser i EU. Det er bare unnskyldninger. De har alltid spådd lavere innvandring og de tar feil hver eneste gang. Hvordan kan vi akseptere det?

Endret av Camlon
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...