Gå til innhold

– ARM vil bli dobbelt så store


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er skikkelig glad i ARM. Jeg har et IGEPv2 som er basert på Cortex-A8 ved 720MHz. Det er akkurat litt for tregt til å erstatte PCen for min del, selvom det fungerer helt fint med Lubuntu. Men det takler ikke 1080p og med bare én kjerne og 512MB RAM, så er det litt for treigt for vanlig desktop-bruk. Jeg testet et kort basert på Cortex-A9, som har to kjerner ved 1GHz og 1GB RAM. Det var langt nærmere, men er fremdeles ikke godt nok til at jeg bytter ut desktopen.

 

Men jeg er ikke i tvil om at jeg vil forhåndsbestille når produkter basert på Cortex-A15 kommer på markedet, muligens i løpet av neste år. Da snakker vi om fire kjerner ved 2.5GHz, støtte for flere skjermer i 1080p og støtte for opptil 1TB RAM. Hvis de i tillegg støtter USB 3 og GbE, så regner jeg med at jeg er ferdig med intel-plattformen, i hvertfall på skrivebordet. Vi kan bare håpe at det også vil komme laptops basert på OMAP5 og liknende.

 

2012 blir et spennende år. Med lanseringen av Ubuntu 12.04LTS, vil vi ha et skikkelig godt desktopsystem med full støtte for OMAP5. Senere i året blir Windows 8 lansert, som også skal støtte ARM. Det skal bli veldig spennende å sammenlikne dem. Jeg er mer enn litt skeptisk til at Microsoft klarer overgangen så raskt, men jeg er absolutt villig til å la meg imponere. Det jeg ikke forstår, er hvordan de skal kunne få lukket tredjeparts programvare til å kjøre på ARM. Hvis de skulle klare det uten for mye overhead, så er det ekstremt imponerende. Da vil de fremstå som en verdig konkurrent til Ubuntu, som så langt er en soleklar leder på ARM for bærbare og skrivebord.

 

Det som er litt rart, er at vi ikke har hørt et ord fra Apple. På prosessorsiden er det bare Texas Instruments, Nvidia og ST-Ericsson som har offentlige planer. På programvaresiden er det vel egentlig bare Microsoft og Ubuntu som rasler med sablene, selvom det finnes andre distroer som også har støtte uten å fokusere på det. Men det hadde vært morsomt hvis Apple ble med i konkurransen med OS X. Hvis de gjør det, kommer fansen helt sikkert til å si at de var tidlig ute. :)

Lenke til kommentar

Jeg jubler ikke før jeg vet hva slags kunstige begrensninger MS legger i "Windows 8" for ARM. Etter å ha sett hva de gjorde ift. Nettpcer generelt.

 

I tillegg bør produktene ARM produsentene (hovedsaklig 3 store) kommer med i det minste klare å tilby lik kraft som dagens AMD E-350 Fusion løsning og helst mer, samt være mer strømgjerrig for å være konkuransedyktig i dette sjiktet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

fusion var jo også kjempelovende før det kom leste jeg flere steder.. men det har vært langt fra revolusjonerende. ideene er gode tho. håper bare vi får bedre ytelse fremover, og ikke utvilker oss i feil retning. det er litt for ille at en brazos i dag er på nivå med Pentium 4 på veldig mange områder. ja jeg veit den er billig,og krever lite strøm. men jeg har venta lenge på en "WOW" følelse nå.

Lenke til kommentar

Brazos hadde da inget stort fokus på enorm ytelse og jeg kjører E-350 helt flott på en HTPC med Windows 7 i bånn. Drar alt av HD materiale og tom. spill som AOE:Online (ikke testet andre ennå).

Men nå representerer også "Fusion" hele produktlinjen av CPU/GPU integrerte produkter og den er rimelig bred.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...