Gå til innhold

[Løst] Kan dere hjelpe meg å vurdere disse to/tre pc'ene opp mot hverandre?


Anbefalte innlegg

Jeg har fått i oppdrag å finne en pc som søstra mi skal kjøpe. Hun satte prisantydningen til 3500,-, og så skulle je naturlig nok finne en pc som gav mest mulig for pengene. Pc'n skal brukes av alle i familien, både barn og voksne.

 

 

De hadde kikket litt selv, og vurderte denne til 2995 kr.

 

Jeg personlig likte ikke helt denne, særlig ikke tastaturet og piltastene.

 

 

Derfor kikket jeg litt rundt selv, og fant denne til 4190 kr (over prisantydning, men ikke så mye).

 

Jeg har Asus selv med følgende spesifikasjoner:

 

Prosessor: Intel Core i3-350M, 2,26 GHz

Grafikkort: nVIDIA GeForce GT 325M ; VRAM 1GB

Display: 16" HD LED

Harddisk: 500 GB

Minne: 4 GB

 

Det virker som den jeg fant, og min egen er ganske like? Klarer dere ut ifra mine opplysninger å se hvem som er best?

 

Jeg skulle prøve å forklare hvordan den jeg anbefalte var bedre, og siden jeg ikke har så peiling selv, så er jeg redd for at jeg sier noe feil.

Den pc'n jeg anbefalte hadde en prosessor på 2,6 GHz og en lagringskapasitet på 500 GB, den hun fant hadde 1,6 GHz og 750 GB.

 

Jeg prøvde å forklare det på en sånn måte at prosessorn (og antall GHz) kan sammenlignes med antall hestekrefter på en bil, og lagringskapasiteten med hvor mye en bil kan laste. Med lite hester kan ikke bilen dra den tunge lasten uansett hvor mye plass den har.

 

Var det helt på jordet, og stemmer det i forhold til de to pc'ene jeg sammenlignet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg liker ikke å anbefale Netbook maskiner da de er for små og for dårlige til det aller meste.

Hvis de er ute etter en maskin med mindre formfaktor så vil jeg anbefale å se på Asus U31 serien som er mye mer maskin enn en typisk Netbook men med lang batteritid som en vanlig Netbook.

 

Hvis bruken deres er kun web og en og annen film så vil en Netbook holde. Har de krav utover dette så gå for en mer normal maskin ala U31.

Lenke til kommentar

Laptoper har blitt så billig samtidig som de er ganske sterke. Før kunne man gå på en smell om man kjøpte med "feil" prossessor og fikk en som var betydelig svakere enn mye annet på markedet, men en i3 CPU som står i veldig mange laptoper nå til dags takler spill helt greit (men vær obs på skjermkortet som sitter i. Den Asusen har ganske dårlig skjermkort, men det må nesten påregnes når du skal betale knapt over 4000,- for en PC). Asusen har riktignok den gamle generasjons i3 CPU, men det er i hovedsak skjermkortet som holder igjen på spillytelse i den maskinen så CPUen er mer enn kraftig nok til å drive musikkavspilling, tekstbehandling, Photoshop samtidig.

Lenke til kommentar

Nå kommer det litt an på hva du mener med barnespill. Er det snakk om Josefine-spill og den slags så går det nok som kniv i varmt smør, men er det snakk om litt tyngre spill med 3D-grafikk rettet mot barn kan det begynne å lugge litt. Jeg anbefaler deg å google navnet på skjermkortet og se om noen skriver noe om hva du kan forvente av det. PCen min (hvert fall teknologien i den) er vel rundt 3 år gammel (om ikke noe mer) og kosta 7k dengang og den klarer ennå å spille spill som CounterStrike (kom visst ikke på flere. Spiller egentlig veldig lite på PC). Dette fordi den har et dedikert skjermkort og ikke et innebygd et som jeg mistenker den PCen du har linket her har. Nå er ikke jeg så veldig oppdatert på hva som er bra i skjermkortseksjonen, men for noen år tilbake var det nesten ikke vits å prøve å spille noe særlig mer enn flashbaserte nettleserspill om du hadde et innebygd skjermkort. Det KAN jo ha endret seg de siste årene, men om dette er en prioritet når det kommer til kjøp av PCen så ville jeg satt meg litt mer inn i det eller ventet på noen som er litt mer oppdatert enn meg ;)

Lenke til kommentar

Jeg vil rett og slett anbefale denne: Lenovo G570

Moderne prosessor, nok minne, den integrerte HD 3000 grafikkchipen er nok til å ta seg av mindre krevende spill, også nye spill med avansert 3D-grafikk, men da bare på laveste innstillinger på grafikkdetaljene, som regel. 15,6 tommer er best for en maskin som skal brukes til alt mulig rart, og av alle i familien, og for en maskin som for det meste kommer til å være i hjemmet.

 

Det er den billigste jeg kan finne, som har disse kvalitetene, men ikke vær redd for at det er noe billig herk - Lenovo er et kvalitetsmerke. Men dette er jo en av de billigere de lager, og ikke forvent samme byggekvalitet som de dyrere seriene deres har. Man får det man betaler for. Kampanjepris hos Dustin Home .... Dustin tjener neppe en eneste krone ved å selge den til denne prisen, det er nesten snakk om innkjøpspris. Slå til.

 

Jeg mener den lett kan ta seg av all den bruken du har skissert.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Takk for tipset! Men det jeg egentlig etterspurte var en liten titt på det produktet jeg har funnet til min søster, og at de som kan litt mer enn meg kan vurdere om det er en god/dårlig maksin i forhold til pengene. Og også om den er verdt "oppgraderingen" fra den hun hadde funnet selv.

 

Men det er ikke så mye å tenke over lenger, for pga. manglende respons tok de et valg, og de valgte å høre på meg:) Nå gjenstår det å se om de blir fornøyde:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...