Gå til innhold

Oppgradering av data(GPU, PSU, Kabinett og CPU 10.000 kr)


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt og oppgradere min datamaskin som jeg kjøpte sist sommer.

dette er min nåværende datamaskin.

 

 

- ASUS Crosshair IV Formula, Socket-AM3
      - AMD Phenom II X6 1055T
         - PowerColor Radeon HD 5870 1GB GDDR5
         - Chieftec Super Series 750W PSU
      - Cooler Master CM 690 II Advanced Sort
- Corsair SSD Performance P64 2,5" 64GB
- Samsung SpinPoint F3 1TB SATA2
- WD Caviar® Black 2TB 3,5", SATA 6Gb/s
- Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9
- Corsair H70 Hydro Series CPU Kjøler
- BenQ 24" LED V2410 Eco
- BenQ 24" LCD G2420HD x2
- Microsoft SideWinder X5 Gaming mouse,
- Logitech Cordless Wave Keyboard

 

Jeg har uthevet komponentene jeg skal vill bytte ut.

 

Grunnen for jeg vill bytte ut er at jeg rett og slett er så lei av lyden nå. PSUen er ekstrem støyete, samme er skjermkortet. Jeg kjøpte et internt vannkjøling fra komplett til skjermkortet men annonsen var feil informerende og det var ikke mulig og koble til.

 

Jeg vurdere også og bytte til et hightower, og oppgradere CPUen men det er helt klart mindre prioritet. Viss det er noen som kan komme med forslag med sammenkjøringer.

 

Når det gjelder penger så er jeg vel villig til og gå opp mot 6.000 for de 2 komponentene.

 

Viss jeg oppgradere kabinett og CPU også så kan jeg gå opp til 10.000.

 

jeg vurderer i øyeblikket

PSU: Cooler Master Silent Pro Gold 1000W PSU/Cooler Master Silent Pro Gold 1200W PSU eller Corsair AX 1200

Viss jeg kjøper 1200W er det for at viss jeg skal oppgradere i fremtiden så blir det nok en simpel SLI eller Crossfire. greit da og ha 1200W tenkte jeg

 

GPU:MSI GTX 580 Twin Frozr II eller MSI GeForce GTX 580 1536MB PhysX

viss jeg føler det er økonomisk ansvarlig MSI GeForce GTX 580 3072MB PhysX

 

Viss jeg oppgradere kabinet og CPU så tenkte jeg kanskje noen av disse. Kom med andre forslag viss du ser noe som passer bedre

Kabinet: Fractal Design Define XL Black Pearl eller Corsair Obsidian 800D Big Tower Sort

her må jeg se på pris iforhold til verdi. og hvor mye bedre egentlig Obsidian 800d/700d er enn Design Define XL Black Pearl

 

CPU: AMD Phenom II X6 1100T Black Edition

 

Hva synes dere? burde jeg gå for 1200W PSU eller bare 1000W? eller bare ned i 850W? Åssen av skjermkortene burde jeg gå for? og kabinett hvor mye bedre er Corsair Obsidian 800D Big Tower Sort forhold til Fractal Design Define XL Black Pearl?

på forhånd takk for hjelpa :)

Endret av Heroes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppgraderer CPUen ser jeg ikke vits i.

Klokk heller cpuen, så kjøp deg en god cpu kjøler.

 

Ser nesten ikke vits i å oppgradere skjermkortet heller da det du har nå fortsatt er knallbra.

 

Anbefaler deg heller å vente til slutten av året når AMD og NVIDIA slipper ut neste genrasjon grafikk kort :)

 

 

 

Ang PSU, du trenger ikke så mye, 850W skal holde til SLI/Crossfire med GTX 580 så lenge du kjøper kvalitetet, fra Corsair eller Seasonic.

 

 

Kabinett, dette er jo smaksak, men Fractal Design sitt har støydemping. Men husk å legg til et par ekstra vifter viss du kjøper det :)

Lenke til kommentar

Jeg følger opp rådet om god CPU-kjøler, støynivået på stock kjøler er adskillig høyere enn det du vil oppleve fra andre produsenter.

 

Alle de tre grafikkortene du har nevnt er jo solide gamerkort, jeg ville latt støytester og pris bestemme. Det samme gjelder vel også for strømforsyningene.

Når det er sagt, om du ikke skal kjøre SLI tenker jeg du hadde klart deg med alt over 700w. Jeg hadde sikkert gått for en mer moderat PSU med god effektivitet og lavt støynivå enn en på 1200w. Jeg regner med du har lest deg opp på tester her og andre steder?

Lenke til kommentar

Oppgraderer CPUen ser jeg ikke vits i.

Klokk heller cpuen, så kjøp deg en god cpu kjøler.

 

Ser nesten ikke vits i å oppgradere skjermkortet heller da det du har nå fortsatt er knallbra.

 

Anbefaler deg heller å vente til slutten av året når AMD og NVIDIA slipper ut neste genrasjon grafikk kort :)

 

 

 

Ang PSU, du trenger ikke så mye, 850W skal holde til SLI/Crossfire med GTX 580 så lenge du kjøper kvalitetet, fra Corsair eller Seasonic.

 

 

Kabinett, dette er jo smaksak, men Fractal Design sitt har støydemping. Men husk å legg til et par ekstra vifter viss du kjøper det :)

Jeg ser den at kanskje det ikke er vits og oppgradere CPUen enda. Og heller bare overklokke. en ny cpu vifte trenger jeg ikke siden den jeg har nå er helt super, og så har jeg en Noctua 14 i bakhånd. Men den passer dårlig med min ram :p (for stor) Men et problem med den CPUen er at det er ikke black edtion så bussen er låst. så overklokking blir både vanskeligere og mindre effektivt.

 

Oppgradering av skjermkort ligger vel så mye i at det kortet er helt utrolig støyete. samt irritasjon med dårlig drivere. Og at jeg rett og slett vill ha et kraftigere grafikkkort.

 

Det med PSU er at jeg gjorde feilen sist PSU jeg kjøpte og gikk for en halvgod en. PSU er en av de få komponentene i en data som ikke går out of date de nærmeste 2 månedene. AX1200W skal tydeligvis være rimelig stille. og viss jeg i fremtiden vill oppgradere dataen igjen så trenger jeg ikke og kjøpe ny PSU.

Men skal vurdere det og gå til 850W viss jeg gjør det så tenkte jeg nok og gå for denne Corsair AX850W

 

Ja har lest at Fractal Design er Fantastisk i forhold til støydemping som er absolutt noe jeg ser på nå. og jeg har flere gode vifter som jeg vill da bruke fra mitt gamle kabinett. Noctua vifter og den slags. Men viss jeg skal overklokke hvordan vill det bli det Fractal Design. På grunn av de termiske dårlige egenskapene. vill det være bedre med Corsair Obsidian 700D Big Tower Sort? Uansett om jeg ikke kjører vannkjøling som jeg føler at Corsair Obsidian 700D Big Tower Sort er laget for til en viss grad.

 

Jeg følger opp rådet om god CPU-kjøler, støynivået på stock kjøler er adskillig høyere enn det du vil oppleve fra andre produsenter.

 

Alle de tre grafikkortene du har nevnt er jo solide gamerkort, jeg ville latt støytester og pris bestemme. Det samme gjelder vel også for strømforsyningene.

Når det er sagt, om du ikke skal kjøre SLI tenker jeg du hadde klart deg med alt over 700w. Jeg hadde sikkert gått for en mer moderat PSU med god effektivitet og lavt støynivå enn en på 1200w. Jeg regner med du har lest deg opp på tester her og andre steder?

 

Jeg kjører i dag mine vifter på 40% på min CPU kjøler og den kjøler helt ypperlig. CPU er absolutt en ting jeg vurderer og ikke gjøre noe med. Og er helt klart lengst nede hva jeg føler jeg må kjøpe.

 

sånn som det er i dag så er alle de 3 skjermkortene veldig gode forhold til støy. spesielt lighning kortene skal være helt ypperlige men alle frozr kjølere er stille og veldig gode.

 

jeg faller tilbake på det med at jeg ikke føler for og kjøpe enda en PSU om 2-3 år til. Men skal vurdere og kjøpe Corsair AX850W.

 

Ja lest meg rimelig godt opp på så og si alle de forskjellige tingene som jeg vurdere og etter de produktene jeg har kommet frem til er nok de beste iforhold til pris og ytelse. hvertfall med GPUene

 

Men det jeg sliter mest med i øyeblikket er faktisk kabinett. Fractal Design Define XL Black Pearl skal tydeligvis være så og si det mest stille kabinettet der ute. Men ikke så veldig gode termiske egenskaper og viss jeg skal begynne og klokke dataen igjen så burde jeg ha det. Og Corsair Obsidian 700D Big Tower Sort Har jeg absolutt vurdert men har en følelse at det er vesentlig mye bedre egnet til vannkjøling

Endret av Heroes
Lenke til kommentar

Heisann.

 

 

PSU: Corsair AX850W er et knallgodt kjøp. Er jo hele 7års garanti på den også. Så denne kommer til å vare evigt nesten.

 

 

Kabinettet: Fractal XL har ikke så god termiske egenskaper dette pga av det bare følger 2 vifter med. Dette er også sakt i en god del tester at det er derfor den får dårlig karakter på akkurat det. Men i flere tester så har dem puttet inn 1 ekstra vifte å da kommer kabinettet veldig høyt opp på lista igjen med veldig gode termiske egenskaper. Så er du støy allergiker så går du for det. Er du en som bryr seg litt om lyd å mest om god kjøling går du for feks CM HAF X.

 

 

Skjermkortet ja, jau, noen dårlige drivere ja. men det yter kjempe bra.

 

Men vil du ha nytt så er jo GTX 580 et bra kjøp, spesielt MSI sitt lighning kort, det beste du får tak i på markedet i dag av single gpu.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=632362#info

Lenke til kommentar

Heisann.

 

 

PSU: Corsair AX850W er et knallgodt kjøp. Er jo hele 7års garanti på den også. Så denne kommer til å vare evigt nesten.

 

 

Kabinettet: Fractal XL har ikke så god termiske egenskaper dette pga av det bare følger 2 vifter med. Dette er også sakt i en god del tester at det er derfor den får dårlig karakter på akkurat det. Men i flere tester så har dem puttet inn 1 ekstra vifte å da kommer kabinettet veldig høyt opp på lista igjen med veldig gode termiske egenskaper. Så er du støy allergiker så går du for det. Er du en som bryr seg litt om lyd å mest om god kjøling går du for feks CM HAF X.

 

 

Skjermkortet ja, jau, noen dårlige drivere ja. men det yter kjempe bra.

 

Men vil du ha nytt så er jo GTX 580 et bra kjøp, spesielt MSI sitt lighning kort, det beste du får tak i på markedet i dag av single gpu.

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=632362#info

 

PSU: Ja tror dere har klart og overtale meg til og kjøpe AX850W PSU istedenfor. :p

 

Kabinett: ok, men da går jeg nok for Fractal XL viss det blir bra med flere vifter for som sakt jeg har flere veldig gode vifter.

 

Jeg er forsatt veldig usikker om jeg skal gå GTX580 eller GTX590. viss jeg går for GTX580 så går jeg for 3GB versjonen. viss ikke går jeg for gtx590 driver vill bli bedre men viss maskinen er god og den ikker er for mye bråk går jeg for den. Men jeg må gjøre litt mer undersøkelse på GTX590 i forhold til hvilke modell jeg skal kjøpe.

 

CPU: jeg kjøper nok t1100 black edition. for jeg vill ha en cpu jeg kan overklokke litt mer komfortabelt og er litt kraftigere

Lenke til kommentar

Det er ikke multiplier som stopper deg vanligvis:

 

Skru ned multipliere på CPU CPU-NB Memory og alt annet, finn maks FSB og pump opp multipliere og test for stabilitet...

 

Verdt å nevne er at en CPU-NB overklokk gjør underverker for Phenom-prosessorer i spill.

 

EDIT:

Hvis du ikke vet hvordan man overklokker uten CPU-multiplier har du aldri lært å overklokke.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Det er ikke multiplier som stopper deg vanligvis:

 

Skru ned multipliere på CPU CPU-NB Memory og alt annet, finn maks FSB og pump opp multipliere og test for stabilitet...

 

Verdt å nevne er at en CPU-NB overklokk gjør underverker for Phenom-prosessorer i spill.

 

EDIT:

Hvis du ikke vet hvordan man overklokker uten CPU-multiplier har du aldri lært å overklokke.

Jeg er langt i fra noe pro til og overklokke. Jeg har overklokka T1055 til 4017.17 mhz men forventet at jeg vill få mer ut av T1100 enn T1055

post-83539-0-39945600-1308659391_thumb.png

Lenke til kommentar

Kanskje 4.2 GHz om du er heldig og vinner i lotteriet, i verste fall får du en 1100T som ikke kommer lenger enn 3.9 GHz... Dette har med produksjonsteknologien og slikt å gjøre.

 

Jeg hadde prøvd å legge meg på rundt 3.8-4.0 GHz og pumpet opp CPU-NB så langt jeg klarer, det er mye mer merkbart enn 100 MHz til eller fra for spill.

 

EDIT:

1055T Owner's Club - Overclock.net

De fleste ender opp rundt 4GHz, og de få som kommer over kjører custom vannkjøling eller luftkjøling med vanvittige vifter og kjøleribber.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

ok så ikke vits og oppgradere CPU før bulldozer da.

 

PSU. går nok for AX850W. eneste jeg kan tenke meg som et minus med og gå for 850W og ikke 1200W er for fremtiden. der kan nok du svare meg bedre. neste gang jeg oppradere vill jeg da trenger og kjøpe en ny PSU?(1200W?) eller vill min 850W være tilstrekkelig da? det du sier er best går jeg for :)

 

Kabinett: da går jeg for Fractal Design Define XL Black Pearl. og legger inn noen ekstra vifter. og ser hva jeg kan gjøre for og optimalisere den :)

 

Vurdere kanskje og kjøpe en til SSD for den jeg har nå er litt liten men det finner jeg ut av siden.

Lenke til kommentar

hmm, jeg er veldig glad i modulær PSU. jeg har ikke så lyst på Cooler Master Silent Pro Gold 1000W PSU. for den er ikke fult modulær. lener da litt mot AX1200W av den grunn. men må sjekke lydnivået. viss lydnivået ikke er så mye mer så går jeg for den. :) så da begynner oppsette og bli mer og mer klart

 

CPU: vente til Bulldozer

 

Kabinett: Fractal Design Define XL Black Pearl

 

PSU: Corsair AX 1200

 

GPU: forsatt litt usikker

 

SSD: skal sjekke ut litt mer på den viss du ikke har noen spesielle og anbefalle. (kr 2.000ca maks)

Lenke til kommentar

Alltid mot og for argumenter for hvor stor PSU du skal ha.

 

 

For meg som aldri skal kjøre SLI eller Crossfire så holder det lenge med en 750Wer av kvalitet. For har liten tro på at du klarer å dra noe mer ut av et bygg med bare 1 singel skjermkort.

 

 

Men som sakt, du må jo se det an. Den dere AX850W skal fint kjøre 2 stk GTX 580, men kommer til å slite med 2stk GTX590. Så du må jo se det an, å produsentene lager jo datadeler som trekker mindre å mindre strøm framover. Eneste som kanskje kan gå opp er skjermkorta, men der har dem jo en standard som dem egentli må følge, med unntaket av AMD 6990, der er den på maks kravet, men har en switch som gjør at den trekker mer en det og viss du har tenkt å ovekrlokke skjermkortet.

Lenke til kommentar

AX1200 er stille, som alle andre AX-modeller...

 

Ellers har man jo kongen: Antec High Current Pro 1200W

Den kan lett gi 1500W til maskinen, den er begrenset til "bare" 1200W for å få gullsertifiseringen :w00t:, den er ikke fullt modulær da, noen kabler er festet på den.

 

Alle strømforsyninger vil forvrig bråke ved mask maks load, men det er uungåelig

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Alltid mot og for argumenter for hvor stor PSU du skal ha.

 

 

For meg som aldri skal kjøre SLI eller Crossfire så holder det lenge med en 750Wer av kvalitet. For har liten tro på at du klarer å dra noe mer ut av et bygg med bare 1 singel skjermkort.

 

 

Men som sakt, du må jo se det an. Den dere AX850W skal fint kjøre 2 stk GTX 580, men kommer til å slite med 2stk GTX590. Så du må jo se det an, å produsentene lager jo datadeler som trekker mindre å mindre strøm framover. Eneste som kanskje kan gå opp er skjermkorta, men der har dem jo en standard som dem egentli må følge, med unntaket av AMD 6990, der er den på maks kravet, men har en switch som gjør at den trekker mer en det og viss du har tenkt å ovekrlokke skjermkortet.

 

Aa hvem skulle tro kjøpe av PSU vill være så vanskelig :p hehe. det jeg må finne ut av konkrete støynivåer fra AX1200W viss den ikke er merkebart mer støyete enn 850W så går jeg for den og motsatt viss det viser seg at det er. Har hørt at AX850W slår av vifta når den ikke blir pressa. er det samme med ax1200W?

 

Edit:

 

AX1200 er stille, som alle andre AX-modeller...

 

Ellers har man jo kongen: Antec High Current Pro 1200W

Den kan lett gi 1500W til maskinen, den er begrenset til "bare" 1200W for å få gullsertifiseringen :w00t:, den er ikke fullt modulær da, noen kabler er festet på den.

 

Alle strømforsyninger vil forvrig bråke ved mask maks load, men det er uungåelig

 

tenker da og gå for 1200W for det første det vill være mindre sjangs for at jeg får maks load på den som også vill gjøre at den ikke vill kjøre fult hele tiden. et av probleme jeg har med min PSU nå.

Endret av Heroes
Lenke til kommentar

Oppsett:

 

PSU: AX1200W

CPU: vente til bulldozer.

Kabinett: Fractal Design Define XL Black Pearl

GPU: crossfire Gigabyte Radeon HD 6970 2GB

SSD: vet ikke. finner ut av viss dere ikke har noen gode tips:)

Endret av Heroes
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...