Gå til innhold

Hvorfor er digital distribusjon så vanskelig?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flott artikkel, Joachim.

 

Jeg er enig i alt du sier. Det er latterlig at det skal koste mer å kjøpe spill online enn å kjøpe dem i butikken. Når det forholder seg slik, så velger man jo heller å kjøpe spill på gamlemåten d.v.s. at man stikker innom spillsjappa i byen, og røsker med seg det man vil ha.

 

Du nevner Steam, og det faktum at man må ha nett-tilgang for å spille eller aktivere spillet, og det er utvilsomt et stort irritasjonsmoment. Windows Live Games er minst like irriterende da man blir tvunget til å opprette en Live-konto for i det hele tatt å kunne spille spillet. Videre blir man forhindret fra å spille det aktuelle spillet hvis man ikke godtar de siste oppdateringene som finnes. For de fleste er jo ikke dette et problem, men det kan likevel oppleves som ganske frustrerende.

 

På grunn av ovennevnte grunner har jeg ofte følt meg urettferdig behandlet av spillutviklere og distributører. Jeg er nemlig en ærlig kunde, og jeg kjøper alltid spillene mine. Jeg forstår at spillindustrien forsøker å hindre piratvirksomhet med disse metodene sine, men når ærlige kunder skal kjempe seg gjennom slikt tull, så begynner det å bli latterlig. I stedet for å løse problemer skapes nye problemer. Det blir spennende å se hvordan dette utarter seg.

Lenke til kommentar

Veldig fin oppsummering av alt som er galt med digital distribusjon per i dag. Jeg kan ikke forstå at noen velger å kjøpe nye AAA-titler på Steam - de koster tross alt 50 euro, altså konsekvent 100-200 kroner dyrere enn det er å gå i butikken og plukke opp en fysisk kopi av spillet, med boks og manual og det hele, og man slipper Steam- og internettilkoblingsproblemry. I mitt hode blir det helt feil å ta mer penger for et klart svakere produkt, når distribusjonskostnadene åpenbart er lavere. Den kvalmende VAT-svindelen til Valve gjør det heller ikke særlig fristende å benytte seg av Steam.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Nok en bra Gamer.no-artikkel!

 

Husker jeg kjøpte en del på steam i begynnelsen, men når prisene økte sluttet jeg helt med det. Nå kjøper jeg rett og slett bare spill fra play.com eller nærmeste spillsjappe, og kommer til å fortsette med det til det blir lønnsomt å kjøpe via digital distribusjon.

 

Vil ha flere artikler som dette.

Lenke til kommentar

Bra artikkel. Temaet er jo ikke nytt, men det burde blitt satt mer fokus på det. Jeg vil oppfordre Gamer.no til å følge opp denne artikkelen ved å ta opp temaet direkte med f.eks steam, utviklere og kanskje indie-utviklere som har lettere for å snakke åpent om hvordan de blir behandlet av de store distribusjonskanalene. http://www.positech.co.uk/ og http://2dboy.com/ er to som åpenlyst snakker om slike temaer.

Lenke til kommentar

Fantastisk artikkel, også på en søndag! Det er vanskelig å ære uenig i noe, og jeg skulle ønske det var noe vi kunne gjøre, en måte å samle folket på og si nok er nok. gog.com er jo helt fantastisk. Jeg har lords of magic og lords of the realm 2 orginalt, men de er ikke helt enkle å få til å funke. Så jeg kjøpte nettopp de to spillene like så greit på gog.com :D

Lenke til kommentar

Veldig, veldig god artikkel. Ser meg selv i flere av disse problemstillingene, særlig MS-poeng og Steam-delene. Noe annet som kan nevnes er forskjellen i pris når det gjelder retail-spill på Xbox Live. Spill som koster $20 i USA på Live koster oppimot 6000MS-poeng i Australia, og sjeldent mindre enn 300,- her til lands. Eller rundt 6 ganger så mye. Slike prisdifferanser basert på hvor en bor her i verden, med tanke på muligheten internett tilbyr, er ikke annet enn latterlige.

Herlig å se dere ta opp slik en aktuell problemstilling!

Lenke til kommentar

Her til lands slipper jeg til og med å betale moms på digitale varer bestilt fra utlandet, slik andre europeere må. Det er 25 prosent, en fjerdedel av prisen som burde vært kuttet bare der – men de pengene går rett inn i Steam-systemet.

 

Her er det en liten feil:

80kr * 1,25 = 100 kroner (lagt på moms, 25%)

100kr * (1 - 0,20) = 80 kroner (fjerna moms, da bare 20%)

 

100 - 25% = 75 kroner...

75 kroner != 80 kroner, så dette er dårlig butikk...

 

Med andre ord, momsen er en femtedel av prisen, ikke en fjerdedel..

 

En enkel vanlig feil å gjøre det der. ;)

Lenke til kommentar

Herlig artikkel!

Tenkte for noen måneder siden jeg skulle bli en fast steam kunde. Det var før jeg visste prisene. Et kjapt søk på prisguide viser meg at som oftest finner jeg fysiske kopier til minst 100 lappen billigere. Men, ihvertfall har steam noen gode tilbud nå og da. Xboxlive ser jeg i nytt lys, før var det bare dyrt. Nå er det en genistrek av pengegriske kapitalister.

Altformange menneskeskapte tulleproblemer med digital salg, spesielt i Europa har jeg inntrykk av. Hadde vært noe med en endring i denne Steamaccount->ban=nogames4you policyen også. Takker for artikkelen.

Lenke til kommentar

Jeg kjøper spill nesten bare via Steam for tiden. For det første syns jeg det er enkelt, men for det andre er det også svært billig syns jeg. På Steam er det ofte salg, og av og til er det helt latterlig billig. "85% off" har jeg sett flere ganger. Fikk Dragon Age Origins Digital Deluxe Edition for en 300 lapp :)

Lenke til kommentar

Flott artikkel! Gode poeng gjennom hele.

 

Du skriver jo at du ikke skjønner at forbrukermyndighetene tillater dette. Har noen faktisk gjort dem oppmerksomme på det? Kanskje noen burde sende klage til forbrukerombudet for å få dem til å finne ut om reglene til Valve (og kanskje andre) går utover forbrukerens rettigheter. Forbrukerombudet var jo lenge i "krig" med Apple om kopisperren på iTunes, og fikk jo med seg flere lands forbrukermyndigheter. Kanskje kan de gjøre det samme med Steam og andre digitale distributører.

Lenke til kommentar

Grunnen til at digital distribusjon er dyrt er fordi de kan ta så mye betalt. Tilbud og etterspørsel. Eneste måten å få bukt med problemet på, er å la være og handle der. Det er ganske få aktører på digital distrubusjon på verdensbasis. Steam er jo en ganske unik tjeneste. Tror prisene der kommer til å være høye inntil det kommer aktører som har en tilsvarende tjeneste.

 

I forhold til båndbredde så er det jo også en fordel å ha få kunder som betaler mye kontra mange kunder som betaler lite. Hvis Steam hadde vært billigst på MW2 så kan man jo tenke seg hva som hadde skjedd når et par millioner mennesker skulle laste det ned samtidig

Lenke til kommentar

Jeg vet jeg ikke er den eneste som synes dette men jeg foretrekker å ha en fysisk representasjon av spillet jeg kjøpe i hyllen min framfor noen par gb på harddisken og en lisens som gir meg lov til å laste den ned igjen på en server i et annet land. Steam og lignende er bra for industrien men jeg håper at det fysiske mediet aldri forsvinner helt.

Lenke til kommentar

*Måtte registrere meg for å kommentere denne artikkelen*

 

Har lest gamer siden dere startet opp nå, dere skriver meget bra artikler, denne er en av dem :) !

 

Dog tar du kraftig feil på ett punkt; Kostnader til nettdistribusjon!

Det koster enormt med penger å kjøre serverne som driver med denne distribusjonen:

Du må ha ett utall med servere

Du må ha kraftig kjøling

Du må ha strøm

Du må ha en mengde fiberkabler

Du må ha store lokaler

Du må ha sikkerhet rundt alt dette

Du må ha teknikere som drifter dette

 

Oppå dette har man gjerne en overstor ledelse og administrasjon.

Klart, prisen er kunstig høy men det koster å drive distribusjon over nettet også :)

Lenke til kommentar

Selvsagt, men det blir uansett mye billigere enn å fysisk trykke opp koper og shippe dem rundt om i verden. For ikke å snakke om det faktum at man ikke risikerer å produsere flere kopier enn det som blir solgt. Og så har vi stordriftsfordelene. Samme distribusjonsnettverk brukes til alle produktene.

 

Det er ingenting som forvarer at prisene er såpass mye høyere for digitalt distribuerte spill.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...