Gå til innhold

20.000 vil protestere mot Erna


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Igjen svikter journalistene :thumbdown:

 

Hva med å spørre Solberg om hva hun mener er styrket når de ikke fjernet alle unntakene for alvorlig kriminalitet for å hente ut data.

 

"- Jeg registrerer at også mange kommenterer at det er veldig tåpelig. Men det er store følelser knyttet til dette, og det er mye misinformasjon. Mange sier det er overvåking, men dette er passiv lagring av data som bare kan hentes ut etter en domstolsbegjæring fra politiet, sier hun."

 

Fantastisk utsagn. Mye misinformasjon er det eneste sanne, hun selv kommer med misinformasjon i samme utsagn. Dataene kan hentes fritt av PST, de kan hentes fritt av politiet om de kommer inn under de 32 unntakene (som f.eks. truende oppførsel, datarelatert kriminalitet og fremmefrykt). Det er attpå til åpnet for at "privatpoliti" ala Simonsen kan hente data fra DLD.

 

Forklar igjen hvordan dette styrker personvernet Erna Solberg!

 

Eneste måten vi kan sikre oss mot misbruk av lagrede data er å ikke lagre de ... desverre.

Lenke til kommentar

Som mange har sagt før meg, det er da ingen som planlegger terror som ikke bruker de 2 minuttene ekstra det tar å akvitere TOR for.eks. Det er da ingen stor sak å komme seg rundt, hvis man er interessert i å skjule sporene sine. Så det er da kun de som ikke bryr seg/uvitende som blir straffet.

 

Off topic :

 

Fra artikkel : med en lagringstid for all datagrafikk på seks måneder. inv_biggrin.gif Dette må da ta sinnsykt mye plass å lagre.

Lenke til kommentar

Synes alt det "positive" med DLD er veldig i bakvendtland... Jeg vet ikke hvor disse data blir lagret, men de tenker ikke på at det er en såkalt cyberkrig i verden. Jeg vil si at tøylene rundt autoriteter som har tilgang til alt dette er alt for løst.

 

Hva om det er en sniker i f.eks politiet? Det kan gi evt. hackere en gåvei rett inn til serverene hvor alt blir lagret. Jeg sier bare at selv om ting blir lagret på sub-nettverk så er det ikke sikkert i det hele tatt.

 

Poenget mitt er at når myndighetene hevder de skal bekjempe kriminalitet og terrorisme, åpner de samtidig andre muligheter for at dette skjer. Først kom facebook med "places", nå DLD... hva blir det neste? chip i ræva? kan jo ikke gjøre noe privat lengre.

Lenke til kommentar

"Høyre-lederen viser til det grunnleggende prinsippet i avtalen om at det i alle store registre skal føres logg over hvem som er inne og ser - og at alle har rett til innsyn. " Så dette betyr at alle kan be sin ISP/teleoperatør om sine egne logger? Dette kommer jeg da til å gjøre for å forsikre meg om at det som blir lagret faktisk stemmer. Kjører også en TOR-relay og andre programmer som kommer til å gjøre logg-listen relativt lang og umulig å plukke ut min "private" trafikk.

Lenke til kommentar

"For meg er det viktig at politiet, på veldig strenge vilkår, får virkemidler til å bekjempe grov kriminalitet, sier hun."

 

- Hva med det faktum at informasjon kan gis ut til private aktører, for eksempel advokatfirmaet Simonsen, som i aller høyeste grad kommer til å utnytte dette til sin kamp mot piratkopieringsvirksomheten. Alvorlig kriminalitet?

 

- Hva med effektene DLD har hatt i andre land? Polen er blitt politistat, og DLD brukes her titt og ofte til å finne identiteten til journalisters konfidensielle kilder.

Lenke til kommentar

Her er et dikt fra en bruker som ironisk nok har slettet kontoen sin:

 

Likegyldighet v2.0

 

 

Først lagret de trafikkdataene

men jeg brydde meg ikke

fordi jeg ikke hadde noe å skjule

 

Deretter lagret de innholdet

men jeg brydde meg ikke

for jeg var en godtroende nisse

 

Så kom ikke lenger tvilen tiltalte tilgode

men jeg brydde meg ikke

for jeg var ikke tiltalt

 

Til slutt tok de ytringsfriheten

men da hadde jeg ikke lenger

noe jeg skulle ha sagt

 

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Likegyldighet

Lenke til kommentar

Bra skrevet av "Inaktiv_bruker1123". La oss bry oss før det blir sånn folkens.

Folk som driver med ting som har "en høy strafferamme" kommer seg unna DLD hvis de vil, skal det virkelig være sånn at vi som kun ikke vil bli overvåket må bruke slike teknikker også?

Lenke til kommentar

Det er jo på en måte overvåkning, for når dataene hentes ut, har man jo hele seks måneder med data om personen. Som om man skulle ha overvåket. Med mobiltelefondata, vet man jo hvor personen har vært store deler av de seks månedene. I tillegg vet man jo også noe om hva personen har foretatt seg osv.

Lenke til kommentar

akkurat som politiets aksjoner for øvrig, vil dette benyttes KUN for å bøtelegge mindre kriminelle handlinger pga høy inntjening mot ingen risiko.

 

Kjørte Trondheim-Kristiansund tur retur her for noen uker siden. 579 kroner i rene avgifter (4 bomstasjoner, ferge, bru, parkering her og der). Uten drivstoff eller slitasje altså. Og det var mange fotobokser underveis. Hadde jeg ikke nistirret på speedometeret hele veien, kunne jeg nok ventet meg 3-4000 i bot fra en av disse. Hjelper jo ikke at GPSen viser 3,5 timer når det i realiteten tar 5 timer pga dårlige veier og fergeavganger.

 

Anbefaler at politiet konsentrerer seg om det kreft-lignende (som i uhemmet vekst) salget av narkotika i Norge, heller enn å stå med kikkert for å se om du har på deg sikkerhetsbeltet eller å ta smågutter og MP3-samlinga si via DLD.

 

Resultatet er et effektivt samfunn hvor de verste kriminelle tas, og de vanlige borgerne føler seg fri (i motsetning til overvåket og undertrykt).

 

flame i vei.

Lenke til kommentar

Ja, som Unox sier, så blir det jo overvåkning med "tilbakevirkende kraft". Om politiet skulle bli nysgjerrig på deg, så har de allerede masse data å analysere.

 

Om Ursa hadde kjørt for fort og blitt stoppet i en laserkontroll, så kunne vel politiet tenkt: "hmmm, er dette første gangen han råkjører? eller har han råkjørt mer de siste 6 månedene, hvor vi ikke har tatt han på fersken". Så kan de jo estimere hastigheten etter hvor raskt mobilen til Ursa har skiftet mellom forskjellige basestasjoner, og komme frem til: "oioioi, de siste 6 månedene må han ha kjørt i over 100 km/t i 80-soner 8 ganger - det blir 8 gange 4000 kr i bot"..

Lenke til kommentar

Dette er i ferd med å bli en klassiker i "gamle" demokratier. Rettigheter som forfedrene våre måtte betale for med blod, blir langsomt redusert i trygghetens navn. Vi sitter som frosker i vannet og venter på at det skal koke.

 

Det er ikke tilfeldig at "nye" demokratier som Romania har sikret rettent til privat kommunikasjon, og at direktivet der allerede er funnet å være grunnlovsstridig. For mennesker som har levd i diktaturer, er det nok så altfor opplagt hva GENERELL OVERVÅKNING AV BEFOLKNINGEN faktisk handler om og hva det kan føre til.

 

Folk flest skjønner ikke at friheten er borte før hemmelig politi fritt avhører naboen eller pappa ved bruk av tortur fordi han har sagt noe slemt om en politisk figur. Frem til da blir alle som skriker, ledd av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Registrerer at quislingen Erna fortsetter å lyve om DLD.

Pysete journalister som ikke tør påpeke de åpenbare løgnene.

 

Landsforræderi tilgis aldri Erna.

 

Ja det er på høytid å stille sittende regjering for riksrett. De presser igjennom DLD og har allerede en overvåkings-skandale på samvittigheten, den famøse NAV skandalen fra i høst. Nå skal hele landets befolkning overvåkes 24/7. Skandale. Landsforerederi intet mindre. Og riksrett bør være en naturlig konsekvens.

 

Dessuten så har jo historien vist oss at man ikke kan stole på AP når det gjelder krenking av personvern. Det gjelder jo både siste dagers skriverier om håndteringen av DNA og personopplysninger og det er jo på toppen av direkte ulovlig overvåkning av politiske motstandere som jo AP har bedrevet tidligere. For å ikke glemme overvåkningen av samene - det blir jo nesten urkomisk å overvåke store deler av en urbefolkning - likefullt er det jo et overgrep.

 

Nye overgrep vil skje mot deg eller meg - eller kanskje alle oss som ikke har partiboken i orden. Overgrep det blir en konsekvens av DLD.

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar

Igjen svikter journalistene :thumbdown:

 

Hva med å spørre Solberg om hva hun mener er styrket når de ikke fjernet alle unntakene for alvorlig kriminalitet for å hente ut data.

 

"- Jeg registrerer at også mange kommenterer at det er veldig tåpelig. Men det er store følelser knyttet til dette, og det er mye misinformasjon. Mange sier det er overvåking, men dette er passiv lagring av data som bare kan hentes ut etter en domstolsbegjæring fra politiet, sier hun."

 

Fantastisk utsagn. Mye misinformasjon er det eneste sanne, hun selv kommer med misinformasjon i samme utsagn. Dataene kan hentes fritt av PST, de kan hentes fritt av politiet om de kommer inn under de 32 unntakene (som f.eks. truende oppførsel, datarelatert kriminalitet og fremmefrykt). Det er attpå til åpnet for at "privatpoliti" ala Simonsen kan hente data fra DLD.

 

Forklar igjen hvordan dette styrker personvernet Erna Solberg!

 

Eneste måten vi kan sikre oss mot misbruk av lagrede data er å ikke lagre de ... desverre.

 

 

Word!

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...