Gå til innhold

Skattekollapsen er et mysterium


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er fremdeles et mysterium hvorfor altinns systemer, som tilsammen har kostet en milliard kroner, ikke fungerte da Skatteetaten åpnet for at publikum kunne sjekke sine foreløpige skatteoppgjør.
Til sammen har 989.000 skattytere har mandag åpnet selvangivelsen sin på nett

Interessant at det ikke holder med en tusenlapp per person for å dimensjonere tjenesten til antatt stor pågang ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor skal alltid selskap som leverer til det offentlige slippe billig unna hver gang de har levert manglende løsning?

Det er Accenture og Basefarm som står for det hele, men slipper unna all oppmerksomhet i media.

Staten har bestilt en løsning, har Accenture og Basefarm levert i forhold til avtale????

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hvorfor skal alltid selskap som leverer til det offentlige slippe billig unna hver gang de har levert manglende løsning?

Det er Accenture og Basefarm som står for det hele, men slipper unna all oppmerksomhet i media.

Staten har bestilt en løsning, har Accenture og Basefarm levert i forhold til avtale????

 

I stor grad har de nok det, i og med at Altinn II har vært i produksjon i lengre tid og fungert akkurat som den skal. Første versjon av Altinn II ble satt i produksjon den 14.6.2010, versjon II ved årskiftet. Ellers så tror jeg ikke de slipper billig unna. Så vidt jeg vet er avtalene knyttet til Altinn II svært like avtalene knyttet til Altinn I (som var i drift fra desember 2003). Og disse gjør det ikke rimelig for leverandør å levere manglende løsning - faktisk er "bøtene" i avtalen saftige.

 

Så man kan si de "misset" på en delleveranse (ikke den største en gang), noe som er alvorlig nok, men langt fra den katastrofen mange synes det er.

 

@Überadi: Nå er den delen som gjør at du kan sjekke selvangivelsen en relativt liten del av Altinn - derfor blir prissettingen din bare tull. Det som gjør at man har brukt så mange penger (og vil bruke mer) er primært gevinstene dette gir for næringslivet samt større effektivitet i flere offentlige etater. Personlig har jeg levert mva-oppgaver og selvangivelse for meg selv og selskaper jeg administerer via Altinn siden 2004, samt en lang rekke andre skjemaer. Leverer en ca 30 - 40 skjemaer til Altinn pr år, og har 1 gang siden 2004 hatt leveringsproblemer.

 

PS! Dessverre virker det som både journalister og de som kommenterer har lite kunnskap om Altinn-II (og Altinn generelt), hvordan den fases inn, leveransevilkår og overordnet hensikt med prosjektet. Klart det skjedde noe som ikke skulle skje, men i forhold til driftstid har de fleste nettbankløsninger langt mer nedetid og feil en Altinn har hatt.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...