Gå til innhold

Treningslogg - Del 2


Anbefalte innlegg

Hei. Mitt navn er Eirik og er helt ny her på treningforumet :).

 

 

Jeg har bestemt for å sykle Nordsjørittet 2012, et sykkelritt som går fra Egersund til Sandnes og er litt over 90 km langt (http://nordsjorittet.no/). Dette målet ble satt for 3 uker siden, så jeg har allerede drevet og trent litt.

 

Litt om meg selv:

17 år, 188 cm og 109 kg (ved start).

Har aldri trent noe før og har vært i generelt lite aktivitet, i tillegg til at jeg har sett på sunt kosthold som uviktig og meningsløst. Derfor har jeg de siste 3 årene spist store mengder godteri og junkfood.

 

Jeg har nå bestemt for å endre livsstil totalt. Dette gjør jeg først og fremst for å nå målet mitt, men kommer til å fortsette med en sunn livsstil etter at målet er nådd.

 

Veien mot målet:

Først og fremst har jeg kuttet ut ALL godteri-spising. Har ikke smakt sjokolade, chips eller annet snop på 3 uker. Det har vært UHYRE vanskelig til tider, men når alt kommer til alt handler det kun om psyke og instilling.

 

Jeg sykler på en relativt ny ergometersykkel, stort sett hver dag. Da jeg begynte med treningen merket jeg at det å sykle 20 km med en jevn hastighet på 20 km/t var svært tungt. Nå, etter 3 uker, går 30 km som en lek. Fremgangen er merkbar!

 

I tillegg til dette, har jeg drevet med PF (periodisk fasting). Takk til storken for sin tråd om dette, samt masse gode råd!

 

Planen er som sagt å gå ned i vekt, samtidig som jeg øker avstanden jeg sykler.

 

Da jeg startet treningen, veide jeg 109 kg. Etter 3 og en halv uke med hardtrening, veier jeg nå 97 kg. Det hadde vært kjempeflott med tips og forslag underveis :)

 

 

Teksten ovenfor representerer "Del 1" av treningen min. Jeg har fremdeles som mål å sykle Nordsjørittet 2012, men da dette er såpass langt frem i tid, har jeg bestemt meg for å trene styrke fremover, i hvert fall til det nærmer seg Juni 2012.

 

Jeg er per i dag så nybegynner som man kan være når det gjelder styrketrening; jeg hadde mitt livs første treningsøkt i dag.

 

Har gjennom kondisjonstrening og periodisk faste gått fra å veie 108 kg (Februar 2011) til å veie 78 kg (Juni 2011). Målet nå er å øke i styrke, da jeg er overraskende svak i forhold til størrelse.

Endret av EirikYeah
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

19. Mars 2011:

 

Kosthold:

1 glass appelsinjuice, uten tilsatt sukker

1 porsjon kyllingwok

 

Trening:

30 km - ca. 82 minutter

 

Kommentar:

Ble lite mat i dag, men fikk en god treningsøkt. Helgene er ekstra vanskelige, med tanke på å få trent, samt holde seg unna usunnheter, men det skal nok gå bra.

Lenke til kommentar

Søndag 20. Mars:

 

Trening:

30 km på 81:21 minutter

 

Kosthold:

1 porsjon med kjøtt, poteter, kål og gulrøtter.

 

Vekt:

97 kg

 

En god treningsøkt i dag. Følte meg fin i formen etter 30 km og gleder meg til å ta fatt på 35 km i morgen. Hadde en klassiker til middag i dag, ikke spesielt usunt, men modererte meg alikevel. Var deilig å kunne si nei takk til iskrem til dessert, uten å kjenne suget i magen mens de andre rundt bordet forsynte seg.

 

Oppsummering av uka:

Start: 99 kg

Slutt: 97 kg

 

Gått ned 2 kg denne uka. Selv om det ikke er like mye som jeg gikk ned de to ukene før, er jeg fornøyd. Så lenge vekta går ned og kondisjonen går opp, er alt i orden.

Endret av EirikYeah
Lenke til kommentar

Får vel følge med her ;)

 

Pass på overtrening nå, du er i stort kaloriunderskudd. Å sykle langt hver dag sliter på nervesystemet - et utslitt nervesystem henger sammen med muskelsvinn. Jeg ville moderert kondisjonstreninga til annenhver dag. Gåing (så lenge du ser på det som lett) kan gjøres på hviledager. Tar meg selv gåturer på hviledager, klarner hodet og brenner fett.

 

 

Lenke til kommentar

Kosthold:

1 porsjon med kjøtt, poteter, kål og gulrøtter.

 

Spiste du bare et måltid i løpet av en dag? Uansett har du hatt veldig god nedgang, men vær forberedt på at det kommer til å gå saktere etterhvert, så ikke bli veldig misfornøyd om du ikke går ned så mye som du gjør nå i uka. Ville også følt storken sine råd, lett å bli overtrent når du bare legger om livsstilen såpass brått.

Lenke til kommentar

Takker begge to for svar :).

 

Jeg vil helst ikke få noen problemer med betennelser eller risikere muskelsvinn, så jeg skal prøve å begrense treningen. I dag skal jeg da skippe sykling, da jeg gikk hjem fra skolen i dag. Det ble ca. 5 km med ca. 8 kg sekk.

 

Skal lage dette til middag, tror det blir godt.

 

Har et spørsmål angående pasta (spaghetti, skruer osv), selv om fullkornpasta er sunnere, er vanlig pasta såpass lite sunt at jeg heller bør spise ris eller andre ting? Finner av en eller annen grunn ikke fullkorn spaghetti i mine lokale butikker.

 

Er det noen som trener på Bjørns Gym i Stavanger? Har blitt invitert til å trene der av en kompis.

 

Kosthold:

1 porsjon med kjøtt, poteter, kål og gulrøtter.

 

Spiste du bare et måltid i løpet av en dag?

 

Har stort sett vært ett måltid til dagen i det siste ja. I dag hadde jeg et polarbrød extreme med ost til lønsj, i tillegg til middag senere i dag.

Lenke til kommentar

vil anbefale å sykle ute. Tiden og kilometerne går mye lettere :) Du trenger også trening i å sykle i bakker. Det er de som knekker deg i et ritt. Finn en bakke på ca. 1 km, sykle opp ca. 4 ganger i høyt tempo. Ta tiden. Gjenta, og du vil merke det går fortere og lettere etterhvert som vekta synker.

Lenke til kommentar

vil anbefale å sykle ute. Tiden og kilometerne går mye lettere :) Du trenger også trening i å sykle i bakker. Det er de som knekker deg i et ritt. Finn en bakke på ca. 1 km, sykle opp ca. 4 ganger i høyt tempo. Ta tiden. Gjenta, og du vil merke det går fortere og lettere etterhvert som vekta synker.

 

Har vurdert det, men har ikke en skikkelig sykkel for tiden. Planen er å vente til sommeren, når været blir litt bedre. Til da simulerer jeg bakker på ergometersykkelen.

 

Takk for forslag :).

Lenke til kommentar

Mandag 21. Mars:

 

Trening:

- 5 km gåing i middels til høyt tempo med 8 kg tung sekk.

- 20 km sykling (måtte sykle litt og, klarte ikke å dy meg).

 

Kosthold:

- 1 polarbrød extreme med ost, agurk og paprika.

- 1 kyllingfilet og en del spaghetti, med pesto.

 

I dag er å betrakte som en hviledag, så i morgen blir det hardkjør med 35 km. Middagen var forresten skikkelig god, selv om pesto ikke er det sunneste som fins. Fant oppskriften her - kan anbefales!

 

Skal prøve å veie meg sjeldnere, da vekta av en eller annen grunn går opp og ned helt tilfeldig virker det som. Om morgenen kan vekta vise ett tall, etter skolen - uten at jeg har spist noe eller drukket noe særlig, viser den mer og etter trening viser den plutselig mye mindre. Merkelig.

Lenke til kommentar

Tirsdag 22. Mars:

 

Trening:

20 km

 

Kosthold:

1 kyllingfilet med 2 speilegg og salsa.

 

Følte meg skikkelig dårlig i dag. Holdt meg hjemme for å bli frisk og syklet bare 2 mil. Middagen var en positiv overraskelse. Det var utrolig enkelt å lage og smakte skikkelig godt.

 

Jeg delte en kyllingfilet i to, stekte dem slik jeg liker dem best; saftige og -akkurat- ferdige i midten. Stekte dem i litt margarin, for å få den lille ekstra smaken, samt en gyllen farge. Krydret den ferdige fileten med et godt krydder jeg har som heter "Chicken & Steak". Stekte opp to speilegg, med flytende eggeplomme, som jeg la over og krydret med litt salt og pepper. Så toppet jeg det hele med salsa; som er noe av det beste jeg vet. Nam!

Lenke til kommentar

Enda ett slikt i dag?? Blir ikke det litt vel mye?

 

Jeg kan sikkert frese opp et egg eller to til kveldsmat, dersom det anbefales.

 

1 kyllingfilet = ca 200 gram. 20g pr 100 = 40g tot.

Hvert egg: ca 15 g protein og mye bra fett.Du er langt under 1000 kcal, og ikke over 100g protein. Spis mer.

 

 

Lenke til kommentar

Hvis en kyllingfilet er på 200 gram og to egg til sammen er 110 gram ligger du på ca 400 kalorier, hvis man tar med salsaen og evt. tar utgangspunkt i at kyllingen og eggene var litt større ligger du på ca 500 kalorier i løpet av en dag som er sykelig lite.

 

Hvis du veier 97 Kg er din BMR (kalorier du trenger for å opprettholde dine livsfunksjoner) 2225 kalorier. I tillegg sykler du 2 mil. Greit nok at du vil ned i vekt fort og ligger derfor i et stort underskudd, men såpass underskudd kan umulig være bra for deg.

Lenke til kommentar

Æsj. Ja vel, får spise mer. I de siste par ukene har jeg funnet ut at det å spise mye, faktisk ikke er så lett når man ikke kan spise usunt. Tidligere hadde jeg bestilt en pizza og ferdig med det, men det kan jeg ikke lenger.

 

Jeg skal ta meg to stykker polarbrød med ost til kvelds, ca. klokka 21:00 :).

 

Hvis noen vet om ting jeg kan spise som er sunt og kjapt, tar jeg gjerne imot tips. Det må være ting som ikke må varmes, da jeg må kunne spise det på skolen.

Lenke til kommentar

Jeg liker tunfisk, så det kan være en mulighet :).

 

Hver dag i friminuttet, går jeg til butikken for å kjøpe noe vann eller sukkerfri brus. Kan jeg da plukke med meg en boks tunfisk og spise det som lønsj?

 

Kesam med fun light, er det hverdagskost, eller mer som kos? Skal jeg da kjøpe mager kesam (bruker ofte dette til dressinger o.l når jeg lager mat), eller vanilje kesam?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...