Gå til innhold

Treningslogg - Del 2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke sikkert at jeg klarer å få i meg nok proteiner i løpet av en dag, da jeg ikke kan spise kylling og egg til hvert måltid. For å unngå å miste muskelmasse, er proteinpulver et bra alternativ for meg?

 

Hvis svaret er ja, hadde det vært fint med noen tips om hvilken type jeg bør skaffe meg. Er helt grønn på dette.

Lenke til kommentar

Onsdag 23. Mars:

 

Kosthold:

- 1 skyr

- 2 kyllingfileter og 4 egg

 

Trening:

- 35 km

 

Hadde samme middag i dag som i går, men dobbelt så mye. Proteiner er greit å ha :D. Prøvde en skyr i dag for første gang; smakte skikkelig godt, mye bedre enn yoghurt. Bra treningsøkt, merka at det tok på mot slutten.

 

Går ikke ned i vekt for tiden, forstår ikke hvorfor. Har stått på som bare det de siste 5 dagene, uten å ha gått ned et eneste kilo. Hva skjer?

Lenke til kommentar

ikke at jeg har stor erfaring med PF, men personlig har jeg best erfaringer med at når jeg skal spise et bestemt antall kalorier iløpet av en dag at det er best å fordele dem så mye utover som mulig.

 

Du skal ikke miste motet av 5 dager uten vektnedgang. Dette kan ha mange grunner, men siden du kanskje ikke har syklet veldig mye tidligere, vil du sannsynligvis startet å bygge sykkelmuskler (legger+lår). Lårmuskulatur spesielt er tung. Jeg har selv syklet på et relativt høyt nivå tidligere. Har senere gått over til bakkeløp, og det har vært en stor prosess med å faktisk bryte ned masse lårmuskulatur for å bli lett nok i bakkene.

 

Så bare stå på :) Du kan også ta ukesbilder og måle kroppsmål for å måle framgang. Det er ikke bare vekta som teller

Lenke til kommentar

Tror jeg skal begynne å ta noen mål ja, jeg føler i hvert fall at jeg blir mindre; de fleste buksene mine begynner å bli for store.

 

Det kan godt være at det er noe i det du sier om lår; de begynner å bli ganske muskuløse i forhold til før.

 

I dag har jeg tatt med meg en boks tunfisk på skolen, som jeg skal ha til lønsj. Håper det smaker godt :D.

Lenke til kommentar

Som seriøst satsende syklist anbefaler jeg deg å gå til innkjøp av pulsklokke, kartlegge makspuls og bruke pulsen aktivt i treningen. Avhengig av hvilken pulssone du sykler i bestemmer om du forbrenner fett eller bare øker farten du klarer å holde på terskelwatt.

 

Som andre her inne sier, pass på å ikke gå for fort ned i vekt. Har selv gått i den fella, og det er ikke noe du ønsker å gjøre.

Lenke til kommentar

Jeg har ett felt på hver side av sykkelstyre som registrerer pulsen fra hendene. Jeg vet ikke hvor nøyaktig denne er, men den duger så lenge jeg sykler på ergometersykkel. Når sommeren kommer og jeg skaffer meg sykkel, da skal jeg kjøpe en skikkelig pulsklokke :).

Lenke til kommentar

Går ikke ned i vekt for tiden, forstår ikke hvorfor. Har stått på som bare det de siste 5 dagene, uten å ha gått ned et eneste kilo. Hva skjer?

 

Men, du forstår at du er i et kaloriunderskudd? Veskebalanse, mat i magen osv spiller en stor rolle. Plutselig dropper vekta 2 kg igjenn.

 

 

Vet ikke hvordan du gjør dette allerede, men kanskje prøve å fordele maten din litt mere utover i flere porsjoner?

 

Det har ingenting fore seg, les linkene i signaturen min om du er interessert i å vite hvorfor.

 

 

Lenke til kommentar

Ja, jeg regner med at det må skyldes det. Vekta går opp og ned helt tilfeldig, virker det som. Av en eller annen grunn virker det som vekta viser lavere enn vanlig rett etter trening. Hva kan det skyldes? Væsketap i form av svette?

 

Et eksempel, før en trening veide jeg 97 kg. Etter trening var jeg nede og vippet mellom 96 og 96.5 kg.

 

I dag gikk jeg på en liten smell. Kjøpte en 0.5l Monster Energy drikk, i den tro at den var uten sukker. Jeg ble et offer for det eldste trikset i boka, da det stod "sukrose" på lista over ingredienser. Med andre ord; den inneholder heftig mye sukker.

 

Jeg tar ikke tungt på det, da jeg ikke har drukket sukkerholdig drikke på nesten 1 måned, så en i måneden er nesten lov. Bør passe bedre på neste gang.

 

Spiste en boks med 180g tunfisk (140g fisk, 40g lake) i dag til lønsj. Det smakte ikke spesielt godt, men var helt ok. Hadde også en skyr med jordbærsmak noen timer senere. Er veldig usikker på hva jeg skal spise til middag. Har nesten INGEN varer i hus, grunnet dårlig planlegging. Frister å gå for en pizza, men må prøve å grave frem noe annet fra kjøleskapet.

Lenke til kommentar

Får prøve Jamie sin omelett neste gang :). Det ble ikke noe trening i går, pga dårlig tid. Hviledag er greit å ha av og til.

 

I dag skal jeg ut å grille i finværet (sol og skyfri himmel her i Stavanger <3), så da tenker jeg at jeg griller to kyllingfileter og kjøper en sånn salatpakke og har til. Mulig jeg lager en finfin dressing som jeg ofte lager, av mager kesam og sursøt chilisaus.

 

Da det også er 18årsdagen til en kompis, blir det muligens litt kalorier og karbohydrater i form av væske utover kvelden (skal ikke utdype). Skal dog få inn en god treningsøkt rett etter skolen.

 

Jeg merker at de lange distansene jeg sykler for tiden tar lang tid. Jeg vurderer derfor å heller sykle kortere distanser, men mer intensivt, altså sykle raskere.

 

Blir skyr til lønsj i dag :thumbup:.

Endret av EirikYeah
Lenke til kommentar

.Jeg merker at de lange distansene jeg sykler for tiden tar lang tid. Jeg vurderer derfor å heller sykle kortere distanser, men mer intensivt, altså sykle raskere.

 

Mål treningen din i tid, ikke i distanse. Det er ved lavere intensitet (sone 1 og 2) du forbrenner fett.

Lenke til kommentar

.Jeg merker at de lange distansene jeg sykler for tiden tar lang tid. Jeg vurderer derfor å heller sykle kortere distanser, men mer intensivt, altså sykle raskere.

 

Mål treningen din i tid, ikke i distanse. Det er ved lavere intensitet (sone 1 og 2) du forbrenner fett.

 

feil, en vanlig misoppfatning.

 

Du forbrenner mer fett på høyere intensitet, men også en høyere prosentandel med karbohydrater.

Lenke til kommentar

Jeg er litt forvirret. Bør jeg sykle raskt og kortere eller lengre og mindre raskt? Keep in mind at mitt hovedmål for øyeblikket å forbrenne mest mulig fett.

 

I dag syklet jeg 1 time og kom akkurat 23 km langt. Nokså fornøyd.

 

Spiste 1 skyr til lønsj og hadde kyllingfilet og fullkorn spaghetti til middag :).

 

Denne helgen var helt fantastisk, men dessverre ikke fullt så fantastisk for treningen. Ble et kraftig setback når det gjelder vekta, men er ikke for bekymret. Så lenge jeg holder motivasjonen og trenings lysten på topp, kommer det til å gå fremover etter hvert.

Lenke til kommentar
Sone 2

"En intensitet som godt trente utøvere kan opprettholde 100-150minutter”

Intensitet hvor fettforbrenningen er sitt maksimale. Trening i denne sonen forbedrer evnen til å forbrenne fett, noe som forlenger varigheten av karbohydratlagrene.

Her fører en opp all aerob trening med lav til middels intensitet. Laktatkonsentrasjonen ligger mellom 1,2 og 1,8 mmol/l (YSI) eller 1,7 og 2,6 mmol/l (KDK), hjertefrekvensen ca 72,5-82,5% av HF-maks. Moderat langkjøring er et eksempel på trening i denne I- sonen. Treningsvarigheten er vanligvis 30 – 180 min.

 

http://www.olympiatoppen.no/fagavdelinger/trening/treningsplanlegging/utviklingstrapper/orientering/intensitetsskala%20utholdenhet/page400.html#anc_4

 

EDIT: Legger ved en PDF.

http://n3sport.no/Downloads/505250/docs/Intensitetsstyringsbalansen_S.Aasen.pdf

Endret av opar
Lenke til kommentar

TS: Ett lite tips, har lest igjennom det du skriver, det du bør gjøre er å planlegge litt mer, du varierer veldig mye fra dag til dag i usikkerhet virker det som. Når en har bestemt deg for å gå i gang med trening, er det etter min mening like viktig å planlegge godt. Dersom treningen og spising blir uoversiktlig så er det lett å miste motet.

 

Sett deg ned en dag i uken og lag en oversikt over nøyaktig hva du skal ha hver dag og klokkeslett.

Når du gjør dette, så tar du 1 handletur på butikken i uken. Du kan også f.eks ta deg en tur på en butikk å kjøpe noen "tupperware" bokser i passelig størrelse og rasjonere ut mat i disse for flere dager. F.eks bruk 1 time på søndagen til å tilberede maten i de 2-3 neste dagene. Det blir evig mye lettere når du gjør det på denne måten :)

 

Sett deg ned i Word, og lag deg en plan :)

 

EDIT: Lykke til videre:)

Endret av Solsviken
Lenke til kommentar

TS: Ett lite tips, har lest igjennom det du skriver, det du bør gjøre er å planlegge litt mer, du varierer veldig mye fra dag til dag i usikkerhet virker det som. Når en har bestemt deg for å gå i gang med trening, er det etter min mening like viktig å planlegge godt. Dersom treningen og spising blir uoversiktlig så er det lett å miste motet.

 

Sett deg ned en dag i uken og lag en oversikt over nøyaktig hva du skal ha hver dag og klokkeslett.

Når du gjør dette, så tar du 1 handletur på butikken i uken. Du kan også f.eks ta deg en tur på en butikk å kjøpe noen "tupperware" bokser i passelig størrelse og rasjonere ut mat i disse for flere dager. F.eks bruk 1 time på søndagen til å tilberede maten i de 2-3 neste dagene. Det blir evig mye lettere når du gjør det på denne måten :)

 

Sett deg ned i Word, og lag deg en plan :)

 

EDIT: Lykke til videre:)

 

Takker for flott forslag og for oppmuntring :).

 

Det stemmer at jeg har veldig varierende dager. Dette skyldes i stor grad at jeg bor sammen med min mor og to søstre, så jeg kan dessverre ikke alltid lage den maten jeg vil og spise når jeg vil. Så de dagene jeg ikke lager mat selv, må jeg nesten føye meg etter resten av familien.

 

Dette er dog noe jeg har akseptert og fokuserer heller på å få inn trening så ofte som overhodet mulig, samt å benytte tiden godt og trene intensivt.

 

Det hadde vært lettere ja å hatt et skikkelig tidsskjema å følge, men akkurat nå er det ikke så lett. Slik jeg ser det gjør det bare ting vanskeligere, men når jeg satte meg dette målet, forventet jeg at det kom til å bli alt annet enn enkelt, så jeg er mentalt forberedt ;).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...