Gå til innhold

[LØST]Heving av kjøp (Bærbar PC) hos Expert


nKyb

Anbefalte innlegg

Min bærbare PC har vært på service tre ganger pga lydfeil hos Expert og jeg har lyst å heve inn kjøpet. Jeg vet at selgeren har kun to forsøk på seg å fikse opp feilen der den tredje gangen egentlig skal kun brukes til å bekrefte om det er samme feil. Expert sendte derfor til service der de sjekker opp PC'en for feilsymptomet jeg reklamerte for. Da serviceverkstedet deres friskmeldte PC'en, skrev de på infoen: byttet ut MB,subwoofer,testet ok. Jeg tolker dette som undersøkt og at de erkjenner feilen jeg reklamerte for pluss at de gjorde mer enn så, de fikset PC'en.

 

Da jeg skulle endelig få pengene tilbake så sa de at de måtte sende den til PC'ens produsent for å få en bekreftelse før de kan heve inn kjøpet. Så da tenkte jeg, hvorfor i all verden skal jeg vente på deres forhold til produsenten da jeg ikke er kunden hos dem, men hos Expert? Det var her problemet startet. Man ser på papiret at de har fikset opp feilen og PC'en var testet ok i ettertid hos serviceverkstedet deres. Selv her nektet Expert at de ha brutt forbrukerkjøpsloven da de sier at de må forholde seg til produsentens reklamasjonsrutine. De sier at de ikke hadde faglige kompetanse for å se feilen. Greit nok, men er ikke dette derfor de sender PC'en på service?

 

Utifra det jeg vet er at de tar feil og jeg har rett. Kunne noen her hjelpe med å bidra hva jeg skal gjøre videre med saken? Jeg har lyst at de skal få svi for dette.

Endret av nKyb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forbrukerkjøpsloven sier følgende:

 

§ 29. Retting og omlevering (avhjelp)

 

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

 

Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.

 

Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving.

 

§ 30. Gjennomføring av avhjelp

 

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

 

Hvis selgerens avhjelp vil medføre at forbrukeren i mer enn en uke vil bli avskåret fra å bruke tingen, kan forbrukeren kreve å få stilt en erstatningsgjenstand til rådighet for selgerens regning. Dette gjelder likevel bare hvis kravet fremstår som rimelig sett i forhold til forbrukerens behov og den kostnad eller ulempe som selgeren påføres.

 

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan selgeren bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av tingen, dersom selgeren har gjort forbrukeren uttrykkelig oppmerksom på at han eller hun selv må dekke slike kostnader.

 

§ 31. Prisavslag

 

Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden.

 

Dersom særlige grunner taler for det, kan prisavslaget i stedet settes lik mangelens betydning for forbrukeren.

 

Forbrukeren kan ikke kreve prisavslag ved salg av brukte ting på auksjon hvor han eller hun har anledning til å være til stede.

 

§ 32. Heving

 

I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

 

 

Jeg finner ingen motsigelser til §32 (som forbrukerkjøpsloven ellers pleier å være full av), så jeg antar dette er kundens valgrett.

 

I ditt tilfelle er lydkortet defekt, noe som ikke kan anses som en uvesentlig mangel. Videre har ikke Expert omlevert maskinen din ved tredjegangsmangel slik §29 forplikter dem til (du må selv dokumentere at du har levert den inn tre ganger). Dermed har du iht. §31 og 32 rett på prisavslag (en sum du og Expert blir enige om) eller å heve kjøpet. Expert vil trolig ønske å sende denne til produsent for å få godkjent kreditt, men jeg ser ikke at det skal være relevant overfor deg så lenge de allerede har bekreftet tre forekomster av samme mangel. Om de da får kreditt er en sak mellom Expert og produsent, du har krav på å få heve kjøpet uansett såvidt jeg kan se.

 

Men jeg ser ærlig talt ikke at noen har "tatt feil" i denne saken så langt. Expert har vel ikke nektet deg å heve kjøpe, har de? Hvorfor bry seg med om de vil sende maskinen til kontroll, så lenge det ender med at du får pengene dine tilbake? Tar dette lang tid kan du alltids kreve låneprodukt, og det skal ikke koste deg noe (annet enn evt. depositum avhengig av hvordan de opererer). Du har også helt rett i at kravene du stiller rettes mot Expert og ikke mot produsent, men om Expert igjen velger å rette disse kravene mot produsent på grunn av deres garantiordning er det deres sak. Forbrukerkjøpsloven sier ikke noe om at du skal få cash utbetalt på dagen ved heving. Det er dårlig butikk for Expert å dekke garantifeil når produsenten kan dekke dette for dem.

Endret av srbz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har reklamert at PC'en har hatt samme feil to ganger før og dette er blitt dokumentert. Jeg har t.o.m. sagt at jeg vil heve kjøpet da jeg leverte den inn tredje gangen. PC'en har vært tre uke allerede på serviceverkstedet deres. Selgeren skal cashe ut pengene etter de har kontrollert PC'en for feilsymptomet og for min del så har de allerede gjort det. Det er derfor jeg da ville ha pengene tilbake da de sier PC'en er klar til henting.

 

Selv det ikke er noe feil her, så er det prinsippet de behandler kunden på som er feil. Som en kunde hos dem er det uaktuelt for meg å se og vente på at de forhandler med deres produsent.

 

Glemte å nevne at dette er utenfor garantitiden, men jeg har fremdeles reklamasjonsrett på den.

Lenke til kommentar

Garantitid er i dette tilfellet bare relevant for Expert og produsent ettersom du uansett har reklamasjonsrett. Dersom dette er tredje gang maskinen er inne kan du ikke kreve heving (iht. §29), men du kan kreve omlevering. Jeg forsto det slik at den hadde vært inne tre ganger for samme mangel allerede uten at du hadde fått omlevering, da ville §31 og 32 vært gjeldende.

 

Men de har all mulighet til å love deg heving selv om de ikke er forpliktet til det, og har de først lovet heving må de nesten holde dette løftet.

 

Har jeg forstått deg rett denne gang?

Endret av srbz
Lenke til kommentar

La meg uttyde det bedre. Jeg har reklamert samme feil tre ganger og sa ifra at jeg ville heve kjøpet ved siste innlevering. De har jo tross alt to forsøk til å fikse varen der den tredje skal kun bekrefte at det er samme feil. Det de gjorde som jeg ikke visste noe om eller ikke brydde meg var at de sendte PC'en til servicestedet deres så fikset den. Jeg har ikke på noen måte sagt hvordan de skal sjekke eller fikse den, bare at jeg har lyst å heve kjøpet. Prosedyren hvordan de gjør dette skal jeg ikke fortelle hva de skal gjøre.

Endret av Ky_kun
Lenke til kommentar
Dersom dette er tredje gang maskinen er inne kan du ikke kreve heving (iht. §29), men du kan kreve omlevering.

Omlevering ER avhjelp, og butikk/selger/verksted har kun to avhjelpsforsøk for samme mange. Mao, to ganger samme feil og den skjer en tredje gang, så kan kunden kreve heving.

 

Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Altså:

 

- Dersom maskinen har vært inne på reparasjon tre ganger, og du har fått den tilbake, har ikke selger forholdt seg til lovteksten som sier at de har maksimalt to forsøk per feil per produkt. Du vil dermed ha rett på prisavslag eller heving, og slik jeg forstår det skal dette være ditt valg.

- Dersom maskinen er inne for tredje gang har du ikke automatisk krav på å få heve kjøpet. Du har krav på omlevering.

- Dersom de, på tross av at de ikke er lovpålagt å heve kjøpet, har lovet deg å heve kjøpet, må de nesten heve kjøpet.

 

edit: nomore har faktisk helt rett. Det er jeg som tar feil her.

 

edit2: "med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig". Jeg tviler på at slikt foreligger her, siden en slik formulering typisk omhandler særtilfeller, og en tredjegangsservice for samme mangel på en PC knapt kan sies å være noe særtilfelle.

Endret av srbz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nevnte ikke at jeg ringte forbrukerrådet rett foran daglig leder hos Expert siden jeg ville høre hva dere har å si først, men det ser ut som dere er på min side :)

 

Forbrukerrådet rådet meg å vente på Acer/produsenten og gir dem en uke på dette fordi Expert var for sta og de kunne ikke ta dette over telefon. Lot dem til og med snakke med dama bak telefonen et par ganger. Forbrukerrådet rådet meg også å opprette en sak på dette, men jeg ser ikke hvordan jeg skal gjøre dette dersom jeg fikk heve kjøpet etter en ukes tid. Jeg har lyst at de skal bli straffet for dette selv om dette går greit til slutt. Expert har frist til først kommende mandag.

 

På klageguiden må jeg sende en klage først til Expert før jeg kan sende til Forbrukerrådet dersom Expert nekter dette. Blir vanskelig å klage videre dersom Expert har fått godkjent fra Acer så deretter godtar min klage. Dermed kan jeg ikke gå videre til neste punkt, å sende klagesøknad til Forbrukerrådet. Tips?

Lenke til kommentar

Jeg ville latt Expert få den tiden de trengte på å behandle saken begrenset oppad til 6 uker, forutsatt at jeg fikk gratis låneprodukt i mellomtiden. Ut ifra den foreløpige konklusjonen i denne tråden ville jeg ikke godtatt noe annet enn at kjøpet omsider blir hevet. Om Expert ikke forholder seg til dette ville jeg kontaktet Forbrukerrådet igjen - og ikke signert flere papirer hos Expert!

 

Etter at nomore gjorde meg oppmerksom på denne "lille detaljen" har jeg et oppfølgingsspørsmål her.

Lenke til kommentar

Eg ville ikke gitt de 6 uker, som er bransjenormen for hvor lang tid en reparasjon vil ta. Ei uke, som forbrukerrådet sa, burde nå holde lenge. De har kun krav på å konstantere feilen, ikke å utbedre den.

Riktig, men om de skulle gå med å heve kjøpet, noe som er helt greit, men saken er at jeg har lyst å klage på hvordan de har behandlet meg som kunde og har brutt flere lover. Jeg vil ikke at dette skal skje med andre kunder som handler hos dem siden dette er bare helt feil.

Endret av Ky_kun
Lenke til kommentar

Vel, forbrukerrådet(og evnt FTU) vil nok ikke bruke så mye tid på en sak som faktisk er løst.

 

Så om du vil gå via forbrukerrådet og FTU, ta det nå før saken er løst.

Om du vil gå videre med det etter at saken er løst, ta det via media.

Takk for tipset. Jeg må vente til en uke uansett, det er en uke for lite dersom de har godtatt hevingen. Om jeg skulle klage har Expert først 14 dager på seg å svare. Etter den tid tar forbrukerrådet over dersom den er uløst.

Lenke til kommentar

har jeg lest feil, eller har de reparert den 3 ganger for samme feil nå?

og så sendt den tilbake til leverandør igjen?

De sendte PC'en til Acer/leverandøren etter service tre ganger hos deres serviceverksted (InfoCare) og fikset PC'en. Husk at jeg aldri ba dem å gjøre noe ved siste innlevering, sa bare at jeg ville heve kjøpet. Etter tre ganger på service sendte de PC'en til levereandøren ja, etter at de ba meg å hente PC'en. Noe som jeg nektet selvfølgelig.

Endret av Ky_kun
Lenke til kommentar

Bumper emnet. Da ser det ut som expert nektet dette og pluss at de ikke hadde sendt PC'en til Acer enda! Noe som skulle gjøres forrige uke.

 

Nå har jeg kontaktet Forbrukerrådet og det er ca. 3 mulige brudd på samtlige paragrafer under Forbrukerkjøpsloven. Dere vet sikkert nå hvilke paragrafer som gjelder regner jeg med?

 

Da er det rett på å skrive en skriftlig klager og ønsker Expert lykke til.

Endret av Ky_kun
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Prosessen er ganske langt.

 

  1. Skrive en skriftlig klage direkte til Expert. De har 14 dager på seg å svare på klagen.
  2. Etter 14 dager, skrive vi en klageordre til Forbrukerrådet
  3. Vente på svar fra Forbrukerrådet 2-4 dager
  4. Forbrukerrådet venter på svar fra Expert og hører hva de mente om saken 2-14 dager, avhengig av når de svarer.
  5. Forbrukerrådet leser Experts syn på saken og dømmer saken 2-4 dager

Så ja, det er egentlig bare masse venting fra partene som tok tid. For å si det slik, jo lengre tid dette tar, desto høyere blir forsinkelserenten :)

Endret av nKyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...