Gå til innhold

Mobilen sporer deg døgnet rundt


Anbefalte innlegg

  • 5 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Faktisk kan det potensielt registreres informasjon hver gang mobilen melder seg opp mot en ny basestasjon (og det vil det når datalagringsdirektivet innføres), noe som innebærer at i det du begynner å bevege på deg øker informasjonsmengden dramatisk selv med eldre telefoner.

 

Kjørte en test på min egen telefon i perioden februar - juni i år med over 50000 lagrede posisjoner som resultat! Altså rundt 10000 oppføringer i måneden eller ca en oppføring hvert 4. minutt i snitt (og mye høyere frekvens ved bilkjøring og slikt). :S

Lenke til kommentar

Disse loggene er nok ikke tilgjengelig for folk flest, nei. Du kan jo alltids spørre tilbyderen din pent om lov, men vil anta du må se langt etter dette! Men telefonene jobber "hele tiden" med å holde seg tilkoblet en basestasjon. Dette for at folk skal ha noen som helst mulighet til å ringe deg. Rusler du rundt i et større bysentrum (hvor tetthet av mobilmaster er høy) vil du dermed ofte bli "pålogget" en ny mast.

 

Det finnes noen kart som viser hvor mobilmastene står plassert, og du vil fort forstå at en rusletur i Karl Johan blir godt registrert :)

Dessverre har jeg ikke link til disse kartene akkurat nå..

 

Uten et datalagringsdirektiv som påtvinger lagring av denne informasjonen, ville nok dette fort bli slettet. NetCom og Telenor ser neppe behov for å vite bevegelsesmønstret til folk; sålenge de har x siste tilkoblete basestasjoner, er de sikkert mer en happy. Men med innført DLD, vil det komme logger. Og logger vil 100% garantert komme på avveie. "Heldigvis" er det i hovedsak kjendiser eller makt-personer som vil få logger på avveie. Få har interesse av å vite hvor jeg og andre "vanlig dødlige" befinner seg.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...