Gå til innhold

Popupblitz på Canon 7D spretter ikke opp.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg kjøpte meg et Canon 7D brukt av en svært medgjørlig mann fra foto.no.

Eneste problemet som oppstod da jeg mottok kamera var at den innebygde blitzen ikke ville løse seg ut.

 

Selger sa at den hadde fungert helt frem til han solgte det til meg. Men det han ikke hadde gjort var å testet kamera etter at han hadde lagt inn nåværende nyste Firmware på kamera.

Jeg har ingen store behov for blitzen, men den kan tross alt være grei å ha så lenge jeg ikke har ekstern blitz enda.

 

Noen som har noen idé om hvordan jeg kan løse dette problemet? :)

Løsninger mottas med stor takknemlighet! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først av alt så ville jeg muligens vurdert å levere kamera tilbake til selger. For du har vell ikke fått det som du skulle hvis den ikke fungerer?

 

 

Men vi kan jo alltids prøve litt "feilsøking".

 

Satt den i så mye auto som mulig, og den spretter ikke opp?

 

Du nevner firmware, hva med å prøve å tilbakesette å se om det hjelper noe?

 

Du kan jo også prøve å "hjlepe" den forsiktig opp å se hva som skjer.

 

 

Får du en feilmelding på skjemermen om at ikke blitzen går opp?

Lenke til kommentar

Syns ikke det er et stort nok minus til at jeg vil returnere kamera.

 

Har prøvd det jeg kommer på, og vil helst unngå å bryte på noen mekaniske deler, spesielt siden dette er en gjenstand verdt en grei sum penger.

 

Har sett på Canon sine hjemmesider, og der fant jeg bare nyeste Firmware. Så om noen har en anelse om hvor evt. eldre versjoner ligger, feel free to tell! :)

 

Når det er nevnt kan jeg vel si, at da jeg går inn på blitz-innstillinger og trykker på innstillinger for innebygget blitz, får jeg beskjed om at en blitz er koblet til. Selv om det da faktisk ikke er det.

 

Og nei, ingen feilmelding utenom den da jeg er inne på innstillingene. Det skjer bare ingenting da jeg trykker på blitz-knappen.

Lenke til kommentar

Dette er en feil som Canon aldri har klart og fikse på,stort sett alle eøs-kameramodellene kan få dette problemet.

 

Hvis du ser inni blits-skoen oppe på kameraet på høyre side "sett bakfra" ser du under låsefjæra en liten knapp,det er denne som gir beskjed til kameraet at det er montert en ekstern blits på kameraet og derfor får du ikke utløst den interne blitsen., Ta en nål/tannpirker og pirk litt forsiktig på fjæra så den går tilbake til sporet sitt, da skal du kunne få åpnet den interne blitsen.

 

Edit:husk og slå av kameraet før du prøver.

 

post-151946-0-22694900-1296677434_thumb.jpg

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Mange takk!

 

Problemet er til dels løst.

 

Ved å bruke en nål fikk jeg pirket opp igjen den lille plastdingsen.

Men dessverre virker det som at det er en liten mengde støv eller lignende som påvirker glievnen til den lille bryteren. Og så fort en blits blir satt inn igjen, og bryteren blir presset ned igjen, så blir den igjen sittende.

 

Men uansett, takk for hjelpen! :)

 

[EDIT]

Og jeg vil si meg enig at det sikkert kunne vært bedre måter å få kamera til å merke at det er en blitz festet til kamera..!

Endret av dxspulse
Lenke til kommentar

Mange takk!

 

Problemet er til dels løst.

 

Ved å bruke en nål fikk jeg pirket opp igjen den lille plastdingsen.

Men dessverre virker det som at det er en liten mengde støv eller lignende som påvirker glievnen til den lille bryteren. Og så fort en blits blir satt inn igjen, og bryteren blir presset ned igjen, så blir den igjen sittende.

 

Men uansett, takk for hjelpen! :)

 

[EDIT]

Og jeg vil si meg enig at det sikkert kunne vært bedre måter å få kamera til å merke at det er en blitz festet til kamera..!

 

Kameraet er under 5år gammelt så det skal være en reklamasjonssak,fler som har fått reparert dette problemet kostnadfritt.

Lenke til kommentar

Mange takk!

 

Problemet er til dels løst.

 

Ved å bruke en nål fikk jeg pirket opp igjen den lille plastdingsen.

Men dessverre virker det som at det er en liten mengde støv eller lignende som påvirker glievnen til den lille bryteren. Og så fort en blits blir satt inn igjen, og bryteren blir presset ned igjen, så blir den igjen sittende.

 

Men uansett, takk for hjelpen! :)

 

[EDIT]

Og jeg vil si meg enig at det sikkert kunne vært bedre måter å få kamera til å merke at det er en blitz festet til kamera..!

 

Har aldri opplevd dette problemet selv på noen av mine Canonkamera,men registrerer at det har forekommet hos flere på div modeller, dette burde absolutt Canon sett nærmere på og funnet en annen / bedre løsning på .

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har aldri opplevd dette problemet selv på noen av mine Canonkamera,men registrerer at det har forekommet hos flere på div modeller, dette burde absolutt Canon sett nærmere på og funnet en annen / bedre løsning på .

 

Har heller ikke opplevd dette problemet, men har ikke eid så mange hus da :)

Bruker ekstern blits relativt ofte, hyppigheten ved bruk av ekstern blits kan kanskje hjelpe på problemet.

Lenke til kommentar

Fikk dette problemet ganske raskt på mitt nye 60D, etter å ha brukt ekstern blits 3-4 ganger.

På mitt hus viste det seg at den fjæra klemte for mye på mikrobryteren under.

På bildet lenger opp i tråden, ser du at fjæra har en liten knekk til høyre for den gule pilen.

Tok en liten skrutrekker og bøyde fjæra litt mer opp her. Da presser ikke fjæra lenger på bryteren når ekstern blits er demontert.

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Gammel tråd, men siden dette nå har skjedd meg fortsetter vi på den.

 

Jeg prøvde fiksen som er forklart lengre opp og endte med å gjøre problemet værre.

plastknappen forsvant ned og nå får jeg den ikke opp igjen.noen som har forslag til å få den på plass igjen?

 

Har prøvd med nål, men blitzfeste blir litt i veien for at jeg kan se hva jeg gjør.

skruene til blitzfeste har jeg ødelagt fordi jeg brukte dårlig verktøy og de satt bom fast.

Ser ikke annen løsning enn å bore ut skruene, men da blir jeg uten blitzfeste.. jeg bruker jo kameraet 95% med en inneygde blitze som utløser til andre blitzer. kanskje bare å bestille triggere? forslag?

 

PS. å sende kameraet inn for å være uten i 1-2 uker er ikke et alternativ.

 

P-E

Lenke til kommentar

Siden du har ødelagt skruene kan det hende garantien har opphørt, så videre inngrep burde da ikke by på problemer, men jeg vil nok anbefale deg og la en som er mer hendig med riktig verktøy til å hjelpe deg, så du ikke ødelegger mer :)

 

Det er fullt mulig og skru ut ødelagte skruer hvis man kan dette.

 

Garantien dekker nok ikke dette da en selv har påført mere skade .

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei,

for å avslutte denne tråden kan jeg jo oppdatere med hvordan visa endte.

Jeg tok mot til meg å skaffet rett verktøy for jobben, og gikk i gang med å demontere blitzfestet.

Så langt greit, men jeg så fortsatt bare toppen på knappen når jeg kom "et nivå" lengre ned.

 

Jeg prøvde da å pirke litt på den, og vips datt den helt inn i kameraet.

 

Nå er jeg redd den kan forårsake ugang inni kameraet, men så lang virker alt som normalt. Jeg kan ikke høre den når jeg rister kameraet heller, så forhåpentligvis sitter den fast i noe, og ikke bare er en løs plasttapp som går på en microbryter.

Er taknemmelig for en sprengskisse hvis noen har dette, eller inspill hvis noen vet noe om dette.

 

Når jeg først var kommet så langt klppet jeg like godt til en bit av en binders og plasserte i hullet. Den passet fin etter litt justeringt, og blitssystemet funker nå som det skal.

 

Så da gjennstår det bare å ønske god fotohelg:-)

P-E

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...